Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sverige bästa vågställe?

  • Sverige bästa vågställe?

    Publicerad av blabussen på 5 december, 2010 vid 06:22

    Vart hittar man de bästa förhållandena för windsurfing i vågor inom Norden?

    Jag vet följande lite halvkassa ställen i Sverige

    Apelviken, Läjet, Torö, Rullsand, Grönhögen

    Det bästa i Norden tror jag är Klitmöller.

    Vilka fler spots finns det och vart är det bättre? Av och till så här man talas om ställen på Gotland eller mytomspunna vågor på vänern, men vart finns dessa spots och är de verkligen bra?

    gnaraloo-station svarade 12 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • rrd

    Medlem
    5 december, 2010 vid 07:07

    En retorisk fråga?

    Nej nu ska springa förbi Lejet o kolla in vågorna, kanske nån är ute…

  • basse

    Medlem
    5 december, 2010 vid 12:05

    Stavanger/Sydnorge skulle jag tro är bättre än Klitmöller faktiskt. Hade gärna bytt hälften av mina resor till Klitmöller mot Norge. Andra hälften vill jag njuta billig öl och wienerbröd mellan surfen samt även slippa leva på gröt och blodpudding månaden innan och efter.

  • surfslusken

    Medlem
    5 december, 2010 vid 13:02
    blåbussen;641362 wrote:
    Jag vet följande lite halvkassa ställen i Sverige

    Apelviken, Läjet, Torö, Rullsand, Grönhögen

    Haaaa…vänta du när Docent Blomberg o Doktor Helenius får syn på att du placerar Torö
    i facket “halvkassa”, dessutom ihop me Lejet. Då lär de slås nya längdrekord på inlägg!

  • jesper-b

    Medlem
    5 december, 2010 vid 20:57

    Nejra, jag är rätt säker på att Norge slår allt annat i Norden rätt hårt. Räknas Island föresten, då kan det nog bli jämt skägg. Jag har visserligen inte varit på några spots varken i Norge eller på Island, men hört berättas från säkra källor, sett bilder mm.

    Annars har jag ett favoställe eller två på G-land som jag tycker slår alla andra spots jag varit på i Norden ordentligt, inklusive Klittmölle, Skåne och episkt Torö. Namger inte här med hänsyn till lokala bönder, rippers mfl.

    OK, slusk det där med EPISKT Torö är ju hyfsat svårslaget, så lite lite rätt om mig har du ju. Vindsurfingmässigt är det ju dock oftast vart 5e år, så det räknas nog inte.

    /JB

  • charlieb

    Medlem
    6 december, 2010 vid 13:43

    Tyckte Hanstholm var bra. Fina vågor och 3.7 sideoff.

    C

  • surfslusken

    Medlem
    6 december, 2010 vid 16:01
    Jesper B;641440 wrote:
    OK, slusk det där med EPISKT Torö är ju hyfsat svårslaget, så lite lite rätt om mig har du ju. Vindsurfingmässigt är det ju dock oftast vart 5e år, så det räknas nog inte.

    /JB

    VAAAAA!!!???? De här e ju mer uppseende väckande än Wikileaks material!!! Docent Blomberg erkänner efter 20års förnekelse de som alla Stockholms windsurfare alltid kännt till.
    Att Torö e bra, men MAX en gång på 5år!!

    Tydligt att fan blir religör på gamla dar!

    Vad räknas föresten Färöarna till?? Där lär de kunna gå av, blir aldrig riktigt kallt heller.

  • styret

    Medlem
    6 december, 2010 vid 16:08

    Aldrig riktigt varmt heller.

  • blabussen

    Medlem
    6 december, 2010 vid 18:02

    Skönt att frågan kring Torö nu är avhandlad 😉

    Stavanger har jag också sätt lite bilder ifrån men frågan är om det är värt resan dit, det känns lite som att campa i rullsand i väntan på vinden.. låter inte jätte lockande.

    Jag funderar på om det går att förlägga sommarens semester till kanske Gotland eller Skåne med motiveringen att det eventuellt finns både nöje och möjlighet till episka vågor (med vind till skillnad från Torö).

    Det finns ju några spots på Gotland listade på spotguide.kicks-ass.net men informationen är ju inte helt komplett på alla spots:

    Ekeviken Fårö, “Vid hård vind blir det stora vågor i Ekeviken.”

    Brägårn låter bättre, “Perfekt sidshore för windsurfing när det blåser nord till nord ost.”

    Gislövshammar i skåne låter också intressant, “Legendariskt vågställe. Fungerar mellan ONO till NNO, bäst på NO. Mycket bra vågor vid rätt vindriktning.”

    Vildshärad och Ringenäs låter också värda att prova..

  • dude

    Medlem
    6 december, 2010 vid 20:02
    Jesper B;641440 wrote:
    Nejra, jag är rätt säker på att Norge slår allt annat i Norden rätt hårt. Räknas Island föresten, då kan det nog bli jämt skägg. Jag har visserligen inte varit på några spots varken i Norge eller på Island, men hört berättas från säkra källor, sett bilder mm.

    /JB

    …och för tillfället sitter jag just på Island. Men lite kallt är det ju allt för tillfället, minus fem även i detta land.

    Vore dock kul att få veta var pointsen ligger, islänningarna här säger att hela sydkusten är långa fina sandstränder, men de trodde inte att det fanns några points där som vågorna vrider runt på. Men de kanske har fel!? 😀

    Hälsningar från Reykjavik / Niklas

  • dr-masse

    Medlem
    6 december, 2010 vid 21:37

    Sommar i Sverige är ju alltid osäkert, men tro mig att Gotland är väl värt ett försök!

  • jesper-b

    Medlem
    6 december, 2010 vid 22:34

    @blåbussen 641518 wrote:

    Skönt att frågan kring Torö nu är avhandlad 😉

    Stavanger har jag också sätt lite bilder ifrån men frågan är om det är värt resan dit, det känns lite som att campa i rullsand i väntan på vinden.. låter inte jätte lockande.

    Jag funderar på om det går att förlägga sommarens semester till kanske Gotland eller Skåne med motiveringen att det eventuellt finns både nöje och möjlighet till episka vågor (med vind till skillnad från Torö).

    Jag skulle åka till vilket av dem utifrån var jag skulle vilja hänga, inte utifrån vindsurf. Sen år det bara att pipa dit prognosen är bäst när det väl kommer. Möjligen ska man kanske välja mellan västkusten (Halmstadstrakten är väl inte helt fel), DK eller Gotland. Om du hänger på Gotland över sommaren så kan det kännas lite långt att pipa till DK på prognos, och tvärt om…

    Nej jag skulle nog tänka i lite vidare banor och dra ner till Guinsho. Om det inte är en freaksäsong som Svenne hade häromåret så är det sååå många fler och bättre dagar där.

    /JB

  • blabussen

    Medlem
    7 december, 2010 vid 05:02

    Det brukar sluta med västkusten och varberg för oss, men det vore kul med något mer ställe att åka till. Vad är Guinsho?

  • jesper-b

    Medlem
    7 december, 2010 vid 08:10
    blåbussen;641573 wrote:
    Det brukar sluta med västkusten och varberg för oss, men det vore kul med något mer ställe att åka till. Vad är Guinsho?

    http://www.boardseekermag.com/travel_features/estremadura/estremadura_travel_feature.htm

    Spenderade i stort sett varenda sommar där slutet 80-tal till slutet 90-tal. Rekommenderas!

    /JB

  • blabussen

    Medlem
    7 december, 2010 vid 17:54

    det verkar som ett roligt ställe, men kanske lite långt för buss och barn. Har sett folk som vindsurfar utanför Hossegor i södra frankrike, verkar också vara ett roligt ställe..

    kanske enklast att ta en flygstol till kanarie öarna om man vill hitta bra vågor.. eller är det värt att testa Gotland???

  • endy

    Medlem
    7 december, 2010 vid 20:08

    Vid vindar omkring 15m/s och över leverar Halmstad med omnejd några av Sveriges bästa vågor med bra vinkel.
    Det finns 15 spots inom 5 mils radie, allt från SSO-N

    2 top spots som ej ska missas – Dalen och Vilshärad

    Välkommen på kuling!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sverige bästa vågställe?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.