Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SVF Speed 2014

  • SVF Speed 2014

    Publicerad av andersbq på 12 januari, 2014 vid 10:00

    Efter SM så hade vi ett stormöte där vi kom överens om att dra igång en forumtråd kring hur vi ska utveckla tävlingar i Svenska speedcupen i år. Vi var nog hyggligt överens om att det varit måttligt kul att plana omkring i 28-30 knop. Mer eller mindre var det ju så vid flera tillfällen förra året. Det gjorde också att det var många som inte kom, då prognosen ofta var tveksam. Till dess försvar så kan vi dock säga att det blev seglat överallt och i Klagshamn och Rågelund, så hade den snabbaste hyggliga farter.
    Hur som helst, när vi jämför med King of the Fjord samma år, så kan man konstatera att vi här i Kungsbacka har haft många tävlingstillfällen med farter över 36 knop över 250 meter. Och trots att vi inte kört med banmarkeringar så ligger oftast det flesta seglares repor inom ett par hundra meters område vid samma tävlingstillfällen.

    Med andra ord ett extremt enkelt och kul tävlingsformat som benchmark. En tanke som finns är att sätta upp 3-5 helger för i år för Svenska Cupen, samt en helg för SM. Men välja plats beroende på vindprognos, några dagar innan,
    T ex Hollandstrippen vid Haga, Habo, Vikhög, Torkelstorp, Klagshamn mfl. Med vår lokal kunskap så kan det bli mer vind och plattare vatten.

    Vi skulle alltså kunna segla där det är bäst vind, just den helgen och dessutom så löser vi problemet med att få fram frivilliga arrangörer. Kankse någon kommer med invändningen att vi måste ha säkerhetsbåt, men de allra flesta seglar väl utan båt-följe till vardags, såvida inte det handlar om atlantseglingar etc. TTVK har dessutom en liten gummibåt, som skulle kunna flyttas med.

    Vad tycker du?
    Ordet är fritt!

    (ska kanske påpeka att startandet av denna forum-tråd är avstämt med SVF´s ledning, så det är helt ok att få tycka)

    andersbq svarade 9 år, 6 månader sedan 23 Medlemmar · 95 Svar
  • 95 Svar
  • jester

    Medlem
    12 januari, 2014 vid 12:47

    “Nålade” ämnet.

  • andersbq

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 19:27

    Vilken het debatt, man häpnar!

  • faster

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 20:04

    Även om jag har tappat lusten att åka runt på tävlingar så tycker jag till här. Har ju både tävlat och arrangerat sen vi startade 2006. Tycker att Anders funderingar låter vettiga. Inga bojar och båtar, ut och segla en viss tid, lämna in gps, ungefär så dom gör i Holland och avvakta prognosen.

  • klang

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 22:00

    Tycker också att det låter förnuftigt! Så länge vi håller oss till de planerade helgerna har man möjlighet att boka upp sig i god tid…

  • jester

    Medlem
    15 januari, 2014 vid 08:26

    Frågor som jag tycker kan vara aktuella att få svar på:

    Heat? Skall vi fortfarande köra heat, eller bara ett heat per tävlingstillfälle? Jag tycker nog att ett heat per tävlingstillfälle är bättre eftersom det förenklar arrangemanget.

    Vad skall mätas? i King Of The Fjord kör vi bästa 250m, och i cupen har vi kört 2*250m. Personligen tycker jag nog att 5*10s är bättre då korta vindökningar inte blir lika utslagsgivande (även om en som jag själv förlorar på just det förslaget)

    Behövs mina tjänster? Jag ställer gärna upp om jag kan (vilket jag oftast kan), men frågan är om vi skall använda GPSResults Pro och mitt resultatsystem, eller om vi bara skall köra via GP3S?

  • kapten-k

    Medlem
    15 januari, 2014 vid 12:36

    Inga heat, Bästa 5*10s under en given dag /tid tycker jag. Typ mellan 10-16 eller nåt, så de som har åkt långt inte har packat ihop och åkt hem, sen vinner någon på grund av det kommer mer vind precis innan mörkret eller liknande. Detta får ju spikas utefter rådande förhållanden.

  • badjanne

    Medlem
    15 januari, 2014 vid 13:41

    Använd den Holländska modellen rätt igenom. Fungerar klockrent. Mer än 100 personer på en tävling är ju inget ovanligt.

  • mick

    Medlem
    16 januari, 2014 vid 09:34

    Håller med! Ett mer Holländskt format skulle kunna få mig att vilja delta i cupen. Det forna formatet gav för lite segling för att jag tyckte det var värt att offra en vind-dag. Det blev mest väntan på byar.

    Så STORA TUMMEN UPP för ett nytt format.
    (Det är ingen garanti för att jag kommer loss ändå men chansen blir betydligt större, då finns viljan i alla fall)

    Personligen tycker jag Evaluation ranking är det absolut roligaste formatet. Även om det är de som bor närmast en speedspot som har störst chans att placera sig bra.

  • jester

    Medlem
    16 januari, 2014 vid 10:07

    Har funderat lite på poäng-systemet vi kört idag, och jag vet inte om jag gillar det…

    Jag tycker nog det är bättre med poäng i fallande skala per deltävling:

    100 till vinnaren
    85 till nr 2
    78
    72
    66
    61
    osv

    Och inga discards eftersom vi inte kör några heat.

  • klang

    Medlem
    16 januari, 2014 vid 22:10

    Jag tycker personligen att heat gav en härlig tävlingskänsla. Även faktumet att bara för att någon klämde några jätte repor i dagens vind bälte, så kan jag ändå komma tillbaka i nästa heat då allt börjar om från början.

    Vill inte inte hålla med om att det blir mindre åkt för att det är heat, vad jag minns så tyckte jag väl ofta att jag inte orkar nästa heat för att jag är helt slut, då man kör non-stop för att inte missa något. Visst, man kan välja o stå o hänga o vänta på att se vind på vattnet… är själv inte så bra på det så jag gör hellre en gipp och kör en sväng till…

    Har inte provat det holländska formatet så jag kan ju inte egentligen uttala mig om vad som är roligast. Skulle förvisso vara roligt att prova…

  • budda

    Medlem
    17 januari, 2014 vid 21:13

    Nu är ju speedcuppen Vår stora tävling. Så jag tycker reglerna skall vara som på de övriga internationella tävlingarna. Annars blir det som vilken klubb tävling som helst.
    Och då kanske det inte blir någon känsla att det är något specielt, som det borde vara.

    Daniel

  • andersbq

    Medlem
    18 januari, 2014 vid 08:32

    “Det holländska formatet”, är det någon som kan förklara enkelt vad det är?

  • andersbq

    Medlem
    18 januari, 2014 vid 08:40

    Jag tycker SVF Speedcup 2014 ska ha:
    1. flyttbara tävlingsområden, beroende på prognos
    2. ett par helger extra mer än tidigare (så man har att ta av om det ställs in)
    3. någon form av banbegränsningar om det är möjligt (ibland räcker det med geografi, typ hollandsstrippen)
    4. avgränsade heat, men gärna längre än tidigare (I weymouth har det t ex varit 2 heat per dag, 9-12 13-16)
    MAO vi behöver alltså en dator med Jespers program, 2 bojar och stamgästkort på typ Scandic hotell.

  • badjanne

    Medlem
    18 januari, 2014 vid 09:34

    Översatte med Google den Holländksa varianten
    http://www.weedspeedrace.nl

    WSR 2014 ( Weed Speed ​​2014)

    Vi skulle vilja bjuda in dig att delta i öppna GPS-hastighet utmaning . En av de bästa vindsurfing platser i Nederländerna , Strand Horst är känd för många som födelseplatsen för hastigheten Nederländerna . Under året ( under perioden 1 mars – 30 november ) Alla kan gå med i denna virtuella lopp genom att helt enkelt hans / hennes GPS- session för att posta på GPS Speedsurfing.com .

    I tillkännagivandet av Race ( NOR ) , se nedan ” händelsemeddelanden ” , hittar du reglerna .

    WSR 2014 – Kallelse till Race ( NOR )

    Denna händelse är avsedd för någon från Strand Horst starta mellan Telstar Surf & Kite centrum och Harderwijk . Det är en virtuell händelse , registrera dig för detta evenemang genom ” evenemang ” på GPS speedsurfing.com . I slutet av säsongen , kommer vinnarna att tillkännages . Prisutdelningen kommer att äga rum i slutet av säsongen eller i början av den nya säsongen . Vinnarna kommer att få meddelande om detta . Organisationen ägs av Christiaan van Gilst .

    I korthet , några rader :
    • Deltagande i denna virtuella händelse sker på egen risk
    • Standardreglerna gäller http://www.gps – speedsurfing.comzijn
    • Etablering av GPS- sessioner går igenom http://www.gps – speedsurfing.com . Genom att publicera även välja dig evenemanget : WSR 2014. Skriv GPS sessioner går igenom http://www.gps-speedsurfing.com . När du postar väljer som spot ” Wolderwijd – Strand Horst ” och även händelsen ” 2014 Weed Speed ​​” .
    • Sessioner finns faror Strand Horst börjar från Wolderwijd mellan Telstar Surf & Kite centrum och Harderwijk
    • Alla godkända GPS Hastighet Surfing GPS och är tillåtna , helst en dopplerenhet( GT – 11 eller GT – 31 )
    • Inlägg för sessionen måste göras inom 5 dagar från att surfa
    • Spår måste hållas ! Organisationen av denna händelse har rätt att begära spåra och övervaka och avgör om ett regelverk session och ingår . I den slutliga rangordningen Varje deltagare som anger händelsen objektet ingår i händelselistan . Speedsurfing.com på GPS
    • Men om du är berättigad till de årliga avgifter så behöver du minst 2 gånger en giltig session för detta evenemang utstationering . Dessa två sessioner har risker på olika dagar .
    • Evenemanget startar den 1 mars och pågår till den 30 november . Sessions före eller efter detta datum kommer inte att ingå i det slutliga resultatet .
    • Du kan tjäna poäng i sex discipliner : Avg . hastighet ( 5x10sec ) Max hastighet ( 2 sek ) , Avstånd , Nautical Mile , alpha500 , timme . Snabbast i rangordningen för varje disciplin får 1 poäng för varje del , de följande två punkter , etc. När flera faror sessioner endast det bästa resultatet per disciplin .. Det finns klassificeringar för varje disciplin och en allround ställningar .
    • Dessutom är de klassificeringar görs obv hastighetskategorierformat , du 5x10sec PR innan första deltagande gäller för klassificering :

    • < 40 km / t • 40 till 50 km / t • 50 till 60 km / t • 60 till 65 km / t • 65 till 70 km / t • 70 till 75 km / t • > 75 km / t

    För mer information kontakta Christiaan van Gilst .

    eller via hemsidan http://www.weedspeedrace.nl

  • seve1000

    Medlem
    18 januari, 2014 vid 10:35

    @andersbq 720367 wrote:

    Jag tycker SVF Speedcup 2014 ska ha:
    1. flyttbara tävlingsområden, beroende på prognos
    2. ett par helger extra mer än tidigare (så man har att ta av om det ställs in)
    3. någon form av banbegränsningar om det är möjligt (ibland räcker det med geografi, typ hollandsstrippen)
    4. avgränsade heat, men gärna längre än tidigare (I weymouth har det t ex varit 2 heat per dag, 9-12 13-16)
    MAO vi behöver alltså en dator med Jespers program, 2 bojar och stamgästkort på typ Scandic hotell.

    Jag tycker Anders förslag här är bra men att vi kör 5x10s istället då vi har längre heat att få till 5 bra repor på.
    Bana eller startboj tycker jag är bra då får inte “locals” någon direkt fördel.

    Att åka dit det blåser tycker jag är viktigast. Så en självklar deltävling måste ju vara Karpa;-)

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SVF Speed 2014

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.