Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sydlig vind på söndag/måndag i GBG

  • Sydlig vind på söndag/måndag i GBG

    Publicerad av Knatte på 30 mars, 2005 vid 16:22

    Enligt DMI och Windguru kan det hitta hit en sydlig fläkt på söndag och måndag.
    Vilka platser funkar på sydliga vindar?? Tips och ideer!!

    danneman svarade 19 år sedan 13 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • Knatte

    Gäst
    30 mars, 2005 vid 16:23

    Det ser ju ut som Hypersonicen och 7.8:an skulle kunna fungera smirk.gif

  • krullo

    Medlem
    30 mars, 2005 vid 16:25

    Gamla hederliga Fiskebäck är ju helt ok på syd. Annars kanske Gottskär funkar, eller?

  • the_novice

    Medlem
    30 mars, 2005 vid 16:32

    Askim är perfekt på sydlig vind, då drar man bara rakt ut från marholmen!
    Blir det SO så är det stora fina ytor vid gottskär.

  • Knatte

    Gäst
    30 mars, 2005 vid 16:33

    Måste erkänna att jag aldrig har surfat i Fiskebäck någonsin blush.gif
    Så jag har dålig koll på vad som funkar och inte funkar där..

  • the_novice

    Medlem
    30 mars, 2005 vid 16:39

    Du har inte missat så mycket, enda fördelen med fiskebäck är väl att det inte är särskilt känsligt för vindriktningen, det är lika dåligt på alla riktningar… smirk.gif

  • krullo

    Medlem
    30 mars, 2005 vid 16:47

    Ett par fördelar med Fiskebäck är ju det underbara riggdäcket och att det alltid är andra surfare där om det blåser. Sydligt funkar hyfsat, eftersom det inte är så många öar som läar därifrån när man väl kommit ut en bit. Däremot kan det vara svårt att välja segel på sydligt, eftersom det läar lite längst in.

    Funkar verkligen sydligt i Askimsviken? Blir det inte väldigt byigt när vinden passerat över träden och husen på andra sidan viken?

  • Knatte

    Gäst
    30 mars, 2005 vid 16:50

    Japp! Det är dessa (illasinnade) rykten om Fiskebäck som har nått mig på rätt sida älven. (Hisingen smile.gif wink.gif )
    Men funkar Askimsviken på sydlig vind, så kan det ju vara ett alternativ. Om vi pratar Gottskär behöver jag nog lite bättre guidening.

  • the_novice

    Medlem
    30 mars, 2005 vid 17:00

    Askim är perfekt på sydligt. Det gäller bara att inte gå för nära båthamnen som ligger mitt emot marholmen. Längre ut är det inga problem, där är det ren vind och man får goa hopp-ramper på vägen ut, och mysig medsurf på vägen in.

  • Knatte

    Gäst
    30 mars, 2005 vid 19:03

    Lite frågor till..
    Är det bäst att gå i vid Marholmen då? Blir det att kryssa i viken om det är sydlig vind? Är det djupt i Askimsviken, några förrädiska stenar osv.
    Det ser ju ut som det är en “ren vind” när det blåser sydligt enligt sjökortet laugh.gif

  • Knatte

    Gäst
    30 mars, 2005 vid 19:25

    Ingen som har provat att surfa i Nodre älvs mynning, fast uppåt fastlandet till?
    tex. St. Överön alt Karholmen.
    Det ser ju ut som att det skulle vara grymt från många vindriktningar och definitivt från ost-sydväst.
    Jag vet att det var folk som surfade i dessa trakter förr i alla fall laugh.gif
    Typ för 10 -15 år sedan..

  • the_novice

    Medlem
    30 mars, 2005 vid 19:34

    Så länge campingen är öppen är det bäst vid marholmen, vid Bjärla hamnen har jag inte sett ngt bra ställe att rigga och gå i på.
    GWC har lite bra spotbeskrivningar;

  • the_novice

    Medlem
    30 mars, 2005 vid 19:43

    Är det inte rätt bökigt att ta sig till andra sidan om nodre älv om man bor i Gbg?
    Tar man färgan vid kornhall eller kör man via Kungälv?

  • tdk

    Medlem
    30 mars, 2005 vid 19:51

    Hade nog kört på Gottskär ändå.. INte lika känsligt om vinden skulle vrid imot ost.. Klart, det är ju mer safe i Askim.. Kan ju vara skönt nu när det bara nästan är badväder.. grin.gif

  • Knatte

    Gäst
    30 mars, 2005 vid 19:56

    Man tar färjan vid Nodre älv vid Kornhall. Den går var 20:e minut, så det är inga större problem. Det gäller bara avpassa avfärden mot tidtabellen smile.gif

    Svårigheten är väl att hitta en bra riggplats vid Överön /Karholmen eller annat lämpligt ställe. Och framförallt hitta någon väg som tar dig dit ut..

    Jag är visserligen uppvuxen i dessa trakter, men vi surfade bara från Kovikshamn och Sundhammar på den tiden. Men det var ett gäng som höll till vid Överöntrakten också.
    Men jag vet inte var någonstans bara blush.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 mars, 2005 vid 21:29

    Torkelstorp längst in i onsalafjorden funkar på syd. Ett plus är att det är väldigt långgrunt så det är skönt nu i början av säsongen. Jag tror gwc har en vägbeskrivning på sin sida.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sydlig vind på söndag/måndag i GBG

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.