• planing

    Medlem
    2 april, 2014 vid 19:44

    @Senior 722163 wrote:

    Och vad är då ditt råd?
    Vad jag söker är något som är lite mer “lättmanövrerat” än min 124 liters freeride.
    Lite kvickare i jipparna, som klarar lite småhopp men som fortfarande i huvudsak kommer att seglas “freeride” (om du förstår vad jag menar)
    Förslag?

    @Jester 722164 wrote:

    Kanske läge på att kolla på en lite mindre freerace bräda, typ JP Super Sport? Fart är aldrig fel… 🙂

    @Kapten K 722169 wrote:

    Jag hade nog gått på en90-100 liter futura, rocket eller liknande finns ju 90-100 liters freeride. En 90 liters slalom funkar nog oxå, dessa kan du hitta billigt begagnade.

    Kom igen nu speedgubbar! 😀 Är verkligen en futura en bräda för manövrerbarhet och småhopp? Jag tycker att han verkar vilja ha en bräda som är så lekfull som möjligt. Futuran är ju optimerad för fart. Men man tycker olika så klart, så ta mitt inlägg med en smula ironi. Jag har haft en 100-liters futura, och det passade inte mig ö.h.t. Men för mig är det inte viktigt att få ut den sista knopen.

  • bicless

    Medlem
    2 april, 2014 vid 21:00

    Spana in AHD freewave. Den är fortfarande min favvo i alla vindar över 8m/s. Dansar genom chopp, kryssar som en slalom, hopp och lek utan att vara skitnervös som vissa FSW eller wave. Fantastisk bräda. Hade det stått Fanatic eller Starboard på den hade det varit världens mest sålda bräda, Nu är det lilla AHD som tagit fram dem och den lever rätt undanskymt liv men alla jag känner som äger en älskar den och vi är nu säkert 20-25st AHD Freewave seglare i sverige nu (jag har 2 :)). Föregångaren hette rebound och var snarlik men lite ömtåligare. Hittar du sådan begagnad och den inte är sönderhoppad är det ett kanonköp.

  • senior

    Medlem
    3 april, 2014 vid 03:13

    @Planing 722175 wrote:

    Kom igen nu speedgubbar! 😀 Är verkligen en futura en bräda för manövrerbarhet och småhopp? Jag tycker att han verkar vilja ha en bräda som är så lekfull som möjligt. Futuran är ju optimerad för fart. Men man tycker olika så klart, så ta mitt inlägg med en smula ironi. Jag har haft en 100-liters futura, och det passade inte mig ö.h.t. Men för mig är det inte viktigt att få ut den sista knopen.

    Tack Planing
    Om du jobbar som brädsäljare någonstans, meddela var så kommer jag och handlar av dig.
    Dina argument går hem, hela vägen

    Ola

  • jester

    Medlem
    3 april, 2014 vid 05:22

    Äh… Ville bara stämma upp i det hopp och skutt samt balettseglingsträsk som huvudkonfen blivit… 🙂

    Skämt åsido så tycker jag nog fortfarande att man kan tolka som att en freerace bräda passade in på Seniors sista sammanfattning av vilken typ av bräda han sökte. Det är ju så förbannat kul att köra fort! Och denna typ av bräda hoppar fantastiskt bra samt gippar grymt.

  • pedersen

    Medlem
    3 april, 2014 vid 06:21

    Haha jag tycker lite synd om dig, Senior, typ hundra tips och inte ett enda som är samma 😉 Underlättar lite om du säger var du tänkt segla, vikt. Dina ambitioner har du redan redogjort för.

  • dr-masse

    Medlem
    3 april, 2014 vid 06:34

    Ja, den här tråden har väl nästan något av ett rekord i spretiga rekommendationer. Allt från freestyle till slalom…

    Om vi går tillbaka till information om nuläge och önskemål i det första inlägget.

    “Seglar idag en F2 Vantage 124 liter vilken jag är mycket nöjd med. Önskar dock ett mindre alternativ.

    Mina önskemål i komprimerat format:
    Tidig planing framför speed
    Kvick och lättgippad
    Plattvatten samt bump n jump
    Minimalt vågseglande”

    För att ge ett bra svar är det alltid bra att vet mer om din vikt, nivå på din segling, vad du eventuellt önskar förbättra i din segling, tänkta segel och segelstorlekar samt var du oftast seglar och i vilka typiska förhållanden och vindar du tänker använda brädan.

    (ser förresten det första rådet om en bräda liknande 3S som det bästa svaret hittills, ha, ha!)

  • pgvirtual

    Medlem
    3 april, 2014 vid 08:35

    Det kan hända att redan det första inlägget styrde diskussionen för mycket mot “Freemove” snarare än “Freeride”. För att köra hårt rakt fram, gippa som en kung, och ta en liten flygtur om en ramp uppenbarar sig så torde nog en bräda som Tabou Rocket passa bättre än Tabou 3S.

    Eller varför inte Fanatic Hawk?

    Din egen vikt, och bredden på din nuvarande bräda, påverkar starkt rekommendationerna. Vilka segelstorlekar har du tänkt använda på den nya mindre brädan, och vilken segelstorlek är “Crossover” till Vantage 124? Det låter som om du vill ha en bräda som flyter åtminstone halvbra, och som är kanske 5 cm smalare än din nuvarande Vantage (antagandet är ju att du kommer att behålla Vantage-brädan för lättare vindar).

  • senior

    Medlem
    3 april, 2014 vid 11:33

    @dr Masse 722184 wrote:

    Ja, den här tråden har väl nästan något av ett rekord i spretiga rekommendationer. Allt från freestyle till slalom…

    Om vi går tillbaka till information om nuläge och önskemål i det första inlägget.

    “Seglar idag en F2 Vantage 124 liter vilken jag är mycket nöjd med. Önskar dock ett mindre alternativ.

    Mina önskemål i komprimerat format:
    Tidig planing framför speed
    Kvick och lättgippad
    Plattvatten samt bump n jump
    Minimalt vågseglande”

    För att ge ett bra svar är det alltid bra att vet mer om din vikt, nivå på din segling, vad du eventuellt önskar förbättra i din segling, tänkta segel och segelstorlekar samt var du oftast seglar och i vilka typiska förhållanden och vindar du tänker använda brädan.

    (ser förresten det första rådet om en bräda liknande 3S som det bästa svaret hittills, ha, ha!)

    52 år
    85 Kg
    43 i skostorlek

    Åker till Masirah, Oman en vecka i Juni och kommer då att segla plattvatten samt lite hopp ute på revet.
    Förra året seglade jag 6,2 5.4 och4,9 samt sista dagen då jag inte seglade alls pga att det bara var vitt på vattnet och man fick hålla i sig för att inte blåsa omkull.

    Seglar mest “Fram och tillbaka” men i och med att förhållandena på Masirah är så pass bra så vill jag ha ett kompliment till min Vantage 124 liters free ride med vilken jag kan prova lite trick med, hoppa på vågen och eventuellt ta en tur på utsidan av ön om det inte är för djävla stora vågor (det sista är lätt att säga när jag sitter inne på kontoret, en annan sak att faktiskt våga på plats!)

  • senior

    Medlem
    3 april, 2014 vid 11:42

    @PGVirtual 722186 wrote:

    Det kan hända att redan det första inlägget styrde diskussionen för mycket mot “Freemove” snarare än “Freeride”. För att köra hårt rakt fram, gippa som en kung, och ta en liten flygtur om en ramp uppenbarar sig så torde nog en bräda som Tabou Rocket passa bättre än Tabou 3S.

    Eller varför inte Fanatic Hawk?

    Din egen vikt, och bredden på din nuvarande bräda, påverkar starkt rekommendationerna. Vilka segelstorlekar har du tänkt använda på den nya mindre brädan, och vilken segelstorlek är “Crossover” till Vantage 124? Det låter som om du vill ha en bräda som flyter åtminstone halvbra, och som är kanske 5 cm smalare än din nuvarande Vantage (antagandet är ju att du kommer att behålla Vantage-brädan för lättare vindar).

    Segel, vikt och liknande i föregående inlägg
    Seglar i huvudsak 7,5 – 4,9 på Vantagen
    Räknar med 6,2 – 4,5 på en mindre bräda
    Klart jag behåller min nuvarande.

  • john1

    Medlem
    3 april, 2014 vid 11:59

    Ennu ett alternativ:
    Lorch Offroad 101 Biaxial carbon, Har 3 boxar, välj en fena eller truster + mittfena. Har seglat med denna brädan i 3 år nu, mycket nöjd. Har option för en bakstropp, men kan också trimmas med 2 stroppar lång ut på kanten.
    Gunther Lorch var och är en känd shaper som shapad mkt för eliten tidigare.
    Han shapar även snabba brädor: Feb 2014: Lüderitz 47,9 knots (88,6km/h).
    http://www.lorch-boards.de

  • pgvirtual

    Medlem
    3 april, 2014 vid 12:08

    Om du vill betona fart så är Tabou Rocket antingen 95 eller 105 liter ett bra val. Om du vill betona jippar med kort radie är Tabou 3S 96 en bra bräda (jag tror att 106:an blir onödigt stor).

    Jag skulle också tippa att en RRD FSW 96 skulle passa bra som ett kompletterande första liten bräda; lugn, stabil och lättjippad. Från JP;s sortiment skulle kanske en AllRide 96 vara en bra bräda. Ifall det skall vara en Fanatic så kanske en Gecko 98 eller en Hawk 97 skulle vara passligt.

    Alla märken har lämpliga brädor för dina behov!

    I vilket fall som helst som kommer någon av dessa brädor att ge en helt annan upplevelse än din förhållandevis stora Vantage.

  • dr-masse

    Medlem
    4 april, 2014 vid 08:13

    Din vikt, vad du vill få ut av brädan och dina segelstorlekar tycker jag pekar mycket mot en 60-65 bred sak som är något mer manöver än fartorienterad. Måtten gör att den förmodligen kommer att ha runt 95-100 liters volym.

    Det här är ju en brädstorlek där du kan välja och vraka mellan olika alternativ, där närmast samtliga är väl genomarbetade och testade. Svårt att göra fel, utmaningen är nog mer att hitta det som passar dig bäst.

    TWS har ju, lite raljant som vanligt, pekat på att många brädor i den här klassen hamnar under epitetet ‘freestylewave’ som ju är någon slags swiss army knife – klarar mycket, sällan riktigt bra på något. Så är det ju med alla kompromisser här i livet. Egentligen håller jag med honom i mycket, men verkligheten är ofta mer nyanserad än så. Vill man åka vågor, så är ju en vågbräda bättre. Vill man göra manövrar på platt är freestyle oslagbart. Vill man åka fort, slalombräda.

    Men som på så många andra områden här i livet är ju kompromisser ofta bra, ibland till och med bäst. Och för dig tror jag nog att en sådan bräda kan vara mitt-i-prick för dina behov och tänkt användningsområde. Tillräckligt snabb för att vara kul på platt, tillräckligt bra sväng för att fungera i mer sjö. Och du lär knappast köra frontside i logo-hög side-off med den, så någon vågmaskin av rang behöver den inte vara.

    3S på 96 liter och liknande brädor i denna storlek tycker jag därför låter som ett bra tips. Jag har seglat ett par modernare fsw med tre fenor, tyckte de var kul brädor att bränna runt med som funkade oväntat bra i mindre vågor.

  • alexasu

    Medlem
    4 april, 2014 vid 08:37

    +1 på dr Masses senaste inlägg. Mångas spretiga (och vissa helt orelevanta) tips tidigare, men han har lyckats sammanfatta allt du behöver ta med dig från denna tråden.

    Är du intresserad av att jämföra 3S:en mot andra brädor finns här ett freewave-test: http://www.boardseekermag.com/gear-reviews/90l-freewave-2012
    De kan ju såklart ha ändra shape på brädorna sedan dess, men det kanske ger en fingervisning.

  • mangew

    Medlem
    4 april, 2014 vid 13:29

    Hej, jag har en Quatro 85 liters Freestyle/freestyle wave som har några år på nacken (2005) och som kanske är lite i minsta laget om jag läser ovan inlägg. MEN, jag väger som du, och den brädan är riktigt kul. Har kört 5.9 – 4.2 på den. Vikten på brädan ligger på 6kg (med stroppar!) Vilket spelar stor roll tycker jag när det gäller planing och hopp. En 85 liters allt-i-allo bräda är inte fel, om inte annat för att den hoppar högt! Har du vägarna förbi Göteborg kan du köpa min bräda för en billig peng. Lycka till!

    /Magnus

  • senior

    Medlem
    4 april, 2014 vid 13:39

    Många tack för alla råd och synpunkter.

    Ola

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.