Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tack Erik Håkman!

  • Tack Erik Håkman!

    Publicerad av glader på 25 augusti, 2013 vid 21:05

    Stort tack för det fantastiska freestyle-lägret för juniorerna.

    En så fullständigt fantastisk helg det blev och vilken utveckling vi fick se på alla deltagare.

    Måste säga att jag verkligen ser poängen med freestyle efter denna helg. Freestyle kan köras i nästan hur lite vind som helst. Det går alltid att träna in nya trick och det går definitivt att köra tävlingar även i 2 m/s.

    Ove från Klagshamn hade ett klistermärke på släpet med texten “Life begins at 10 m/s”. Efter den här helgen konstaterade vi att man kan kryssa över nollan och att det nya uttrycket är “Life begins at 1 m/s” 🙂

    Har en miljon fina kort och slänger upp några som teasers. Det kommer att komma massor av filmer och bilder framgent.

    Några på maestro när han dirigerar nya trick!

    hakman svarade 10 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • glader

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 21:17

    … några bilder till

  • glader

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 21:33

    … och några till …

  • hakman

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 05:58

    Så stolt att se hur alla laddar oavbrutet och lär sig nya trick på löpande band, utvecklingen på samtliga var ofattbart snabb. Även grymt jobbat i tävlingen där alla höjde nivån och bjöd på en ordentlig show. De 40 i publiken höll definitivt med.

    Till alla som fotat: upp med mer bilder! Kommer snart en ordentlig rapport på min sida, även en eventfilm.

    Jättetack till alla föräldrar som fixa mat och ställde upp under hela helgen, helt grymt att ha med er, alla juniorerna upprepade konstant hur god maten var..

    Primus i boogie wonderland!!!

    Håkman

  • hakman

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 05:58
  • dr-masse

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 06:44

    Fantastisk läsning! Här har freestyle en nyckel till att få mer vindsurf att funka i Sverige – det är kul redan i 1 sekundmeter. 🙂

  • glader

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 07:00

    @dr Masse 715077 wrote:

    Fantastisk läsning! Här har freestyle en nyckel till att få mer vindsurf att funka i Sverige – det är kul redan i 1 sekundmeter. 🙂

    Håller helt med. Detta är ett sätt att hålla ihop en grupp och träna en fast tid i veckan oavsett vind. Sedan juniorträningen började tror jag inte att ett enda pass varit inställt p.g.a. fel vind.

    Sedan är det en utmaning att vara instruktör för ett snabbt lärande juniorgäng i lättvind. Det är nästan så att man undrar hur många surfare i Sverige som sätter alla de trick i lättvind som juniorerna nu gör (och minst lika viktigt – kan lära ut dem och vad surfaren skall fokusera på för att sätta tricket). I tävlingen tror jag finalisterna satte drygt 15 trick per man på hög nivå och en av dem började surfa förra året.

    (För egen del kan jag bara konstatera att jag är helt brädad (om uttrycket tillåts) av min egen 9-åring trots att jag surfat i typ 30 år och kan knappt instruera honom alls längre.)

    Det som får visa sig under den kommande tiden i andra klubbar (nu först Klagshamn & Lomma får vi gissa) är om det är konceptet eller Håkman som är nyckeln.

  • svennebanan

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 07:55

    @glader 715080 wrote:

    Det som får visa sig under den kommande tiden i andra klubbar (nu först Klagshamn & Lomma får vi gissa) är om det är konceptet eller Håkman som är nyckeln.

    Om man ser till den största metastudie som gjorts över vad som gör ett bra lärande så är det lärarens förmåga att skapa en bra relation till sina elever som hjälper mest. Jag sätter mina pengar på att det är Håkmans pedagogik som är det mest avgörande för det lyckade resultatet.

    johnhattie wrote:
    -What’s bad? Retention, summer holidays
    -What’s neither bad nor good? Team teaching, open vs. traditional classes
    -What helps a bit? Class size, homework
    -What helps a bit more? Cooperative learning, direct instruction
    -What helps a lot? Feedback, Student-teacher relationships

    http://visible-learning.org/2013/01/visible-learning-meta-study

  • svenne

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 08:14

    Hörru Håkman, du vill inte köra en helg i Stockholm nästa år?

  • dr-masse

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 08:40

    Ja, vad krävs för att locka hit honom till Nordens Bonaire (ett första försök redan där)?

  • svenne

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 11:05

    Bonairlunda.

  • lendemar

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 11:12

    Kan endast instämma i hyllningarna. Jag har tålmodigt jobbat med att föra in barnen i sporten i flera år men med ganska långsamt ökande intresse. Efter denna helg pratade min son Sofus oavbrutet i bilen från Göteborg till Malmö om alla nya tryck han lärt sig och allt nytt han skall lära sig. “jag skall bli lika duktig som Erik” jag tror Erik fått en ny beundrare i Limhamn. Jag och Primus pappa Fredrik som är engagerad i LBWS pratade mycket om vad vi kan hitta på här i skåne för sätta fart på ungdomsverksamheten och vi har fått mycket inspiration nu i helgen.

    Vi kommer jobba på att få ihop ett läger i skåne till nästa år. Tack Erik och alla som engagerade sig i lägret och ett extra tack för den smaskiga maten. Den satt som en handske.

    Som en liten avrundning kan jag berätta att när vi kom hem upptäckte vi att någon “brutit” sin in i vår trädgård, bänt loss ett stuprör från huset och slängt det på gräsmattan. It’s a crazy world!

  • badjanne

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 12:59

    ]Kommer någon svensk (förutom Badjanne och Brigitte) att vara på plats i Holland och kolla in PWA World Tour i freestyle?
    Min stora idol Sarah från Aruba är där. Hon vann Slalom i Alicati förra veckan och laddar nu om för freestyle.
    http://www.dam7.nl/en/news/dam7-interviews-sarah-quita-offringa
    Taty och Tonky från Bonair finns på plats. De har varit Eriks läromästare.
    64761[/ATTACH Slalomträning med Badjanne

  • lillhagen

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 19:36

    Klart det beror på Erik! 🙂 Skämt åsido, Erik är grymt duktig på att lära ut och instruera små små detaljer som är helt avgörande som man inte kommer på själv så lätt. Spelar ingen roll om det är en sjuåring eller pensionär, Erik får fram budskapet på ett lättförståeligt sätt.

    Att Erik är grym vet vi om men som ordförande i GWC vill jag rikta ett stort tack till föräldrarna som ställde upp och stöttade Erik och hjälpte till med maten mm. Riktigt kul med det engagemanget! Det är något som verkligen behövs för att kunna genomföra sånt här och andra aktiviteter.

  • hakman

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 20:10

    Lär jag vilja, har ni många juniorer eller? Antar att det är fullpower Torö som gäller…. Hade vart grymt om ni hade ett gäng och jag kunde dra med mitt. En juniortour hade varit något.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tack Erik Håkman!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.