Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tacksam för hjälp och tips med en bångstyrig kite.

  • Tacksam för hjälp och tips med en bångstyrig kite.

    Publicerad av moore på 13 januari, 2016 vid 15:38

    Tja,

    kort version:
    Jag har hört en siffra att man behöver 700m fri vind? Är det ett absolut måste? Är det något felriggat eller ska kiten få mer kraft om jag släpper ut bommen ifrån mig?

    Lång version:
    Jag gick en heldags kitekurs på frusen sjö 2006, köpte en 2004 C-kite (Monkey kite 11m) Som jag kört lite med vintertid hemma på sjön. Den upplevdes lite trög mot kursens ozone foil kites.

    Därav tänkte jag byta kite men det blev liggande på is till nu.

    I höstas köpte jag en liten trainer kite för ringrosta av mig och smått introducera detta för flickvännen och vi både var väldigt exalterade.

    Vi fick en vecka med skridsko is då vi tog några svängar med trainerkiten + skridskor. Det fungerar bra och jag tycker att jag har kontroll.

    Jag skaffade mig en 2011 f-one Volt som ska vara snäll mot nybörjare så jag kan utvecklas – tänkte jag. Nu kom snön och dessutom två dagar med vind och vi tog skotern ut till mitten av sjön för att testa. Jag riggade kiten, tog på mig snowboarden och kom iväg ganska bra. Men kiten tappar kraft varje gång jag drar bommen mot mig och släpper jag ut den på helt raka armar så får den enorm kraft och lyfter mig. Kraschade flera gånger av förvåning. Eftersom det kommit 50 cm snö så borras man ner rejält i krascherna och jag orkade helt enkelt inte köra så länge i kylan, med all snö över mig.

    Lite förbryllad kollade jag instruktioner och riggning och jag tror allt är korrekt. Såg över systemet för mer och mindre power och tog tillfället i akt att testa idag igen. Men osäkerheten igår fick mig att börja längre upp i vind och därmed närmare skogskanten. Kiten flög väldigt ostabild trots fin vind så jag antar att vind över träd är avgörande känsligt? Jag har hört en siffra att man behöver 700m fri vind? Är det kanske ett absolut måste? Är det något felriggat eller ska kiten få mer kraft om jag släpper ut bommen ifrån mig? Jag blev lite rädd för att prova släppa baren helt och låta den dala ner – som jag vill tro att kiten ska göra. eftersom det kändes som den agerade tvärtom. Idag känner jag mig lite uppgiven, jag trodde att denna kite skulle vara mer lättflygen, jag trodde att jag hade koll. Tjejen är lite avskräckt efter att ha puttrat efter mig på skotern och sett mig som ett ankare under snön. (All snö – Vilket inte gör saken lättare, 50 cm puder, men det skulle ju vara grymt härligt om man fick till det och kunde susa fram ovanpå)
    Vindriktingen jag testat i nu har jag aldrig kört min gamla kite i. Kan det vara byig vind som gör den svårflugen?

    Jag har kollat youtube igen. Sett över grejerna och kliar mig i huvudet.
    några tips?

    moore svarade 8 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    13 januari, 2016 vid 17:41

    Nåt är fel, och inte vinden. Det låter som att du överskotar kiten när du drar fullt in, och en bit ut får kiten perfekt skotningen. Isåfall är en, eller båda styrlinorna förkorta.

    Kolla att du har full skotlängd till att börja med, att inte depowerrepet är draget 1 dm eller så

    Kolla inställningarna på Draken, att inte bridlelinorna ser konstiga ut, är olika långa och att blocken löper. Kolla att fästpunkter för styrlinorna på Draken är lika långa och lika inställda

    Sätt därefter fast alla fyra linorna i en skruvmejsel eller liknande som du sätter ordentligt fast i marken, stubbe eller ngt så att den inte rör sig. Sen går du tills linorna är spända, så kan du kolla att alla är lika långa. När du har bommen Max indragen ska alla linor vara lika mkt och maximalt spända.

    Ngt av detta borde garanterat lösa problemet

  • sailortrash

    Medlem
    13 januari, 2016 vid 17:43

    Det kan också orsakas av att depowerrepet är för långt. Då blir styrlinorna “för korta” även om det är rätt längd, och du får en överskotad kite

  • moore

    Medlem
    13 januari, 2016 vid 18:01

    @sailortrash 737858 wrote:

    Nåt är fel, och inte vinden. Det låter som att du överskotar kiten när du drar fullt in, och en bit ut får kiten perfekt skotningen. Isåfall är en, eller båda styrlinorna förkorta.

    Kolla att du har full skotlängd till att börja med, att inte depowerrepet är draget 1 dm eller så

    Kolla inställningarna på Draken, att inte bridlelinorna ser konstiga ut, är olika långa och att blocken löper. Kolla att fästpunkter för styrlinorna på Draken är lika långa och lika inställda

    Sätt därefter fast alla fyra linorna i en skruvmejsel eller liknande som du sätter ordentligt fast i marken, stubbe eller ngt så att den inte rör sig. Sen går du tills linorna är spända, så kan du kolla att alla är lika långa. När du har bommen Max indragen ska alla linor vara lika mkt och maximalt spända.

    Ngt av detta borde garanterat lösa problemet

    Ja jag såg ett klipp på youtube om att kolla längden på linorna. Det har jag inte gjort utan tänkte göra det snarast.
    Bridle, drake och sånt har jag kollat och det ser vad jag kan se bra ut (Ingen garanti för att det är det 🙂
    Jag testade laborera med depower/power inställningen utan framgång.
    Jag återkommer när jag kollat linlängden.

  • moore

    Medlem
    13 januari, 2016 vid 18:02

    @sailortrash 737859 wrote:

    Det kan också orsakas av att depowerrepet är för långt. Då blir styrlinorna “för korta” även om det är rätt längd, och du får en överskotad kite

    Kan jag se om det är för långt?

  • sailortrash

    Medlem
    13 januari, 2016 vid 18:29

    Nej, egentligen inte om du inte vet hur långt det borde vara. Men om du kollar linlängden kommer du märka. När linorna är spända är det en bra bit kvar på depowerrepet. Egentligen behöver du bara dra i det då så att det blir rätt längd, och kör en knut eller nåt så att det inte råkar bli fulllängd under körning

  • moore

    Medlem
    14 januari, 2016 vid 20:26

    Ok, kontrollmäter linorna. Det skiljer sig nästan 10 cm i nuläget (se bild), det finns en färdig knut ovanför så jag kan enkelt flytta för att korta den så alla blir lika långa. Det är i läget med “power adjustment” i full power.

    Är det läge att vänta in vinden och provflyga den igen? :confused2:

  • lidqvist

    Medlem
    15 januari, 2016 vid 05:55

    Det är nog inget fel på grejerna. Det låter mer som om du skotar så mycket att kiten stallar (tappar kraft) och faller bak i powerzone. När du sedan för fram bommen kan kiten få en jäkla kraft eftersom den ligger i powerzone.
    Det är inget ovanligt att man som nybörjare skotar in för mycket och håller i så hårt att kiten stallar.
    Ut och träna bara och skota inte mer än du behöver.

  • pelle-surf

    Medlem
    15 januari, 2016 vid 10:46

    Ojj, det var ju ganska stor skillnad vilket säkert har påverkat egenskaperna. Är nog bra om du justerar till rätt längd innan du testar igen.
    Försök att välja en dag med så jämn vind som möjligt. Är det väldigt byig/ojämn vind så uppför sig kiten därefter och det är varken lätthanterligt eller kul. Tror tyvärr inte att det det räcker med 700 meter för att få jämn vind, särskilt inte om det är höjder o skog i omgivningen.

  • moore

    Medlem
    15 januari, 2016 vid 16:02

    Tack för svar, Ja nu är det bara att vänta på vind och ledig tid! 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    16 januari, 2016 vid 09:05

    Jodå, bilden visar att depowerlinan är för lång. Justera så att bommen är/tar i chickenloopen/releasemelanismen när bommen är max indragen så kommer den funka som den borde.

  • moore

    Medlem
    16 januari, 2016 vid 12:16

    @sailortrash 737887 wrote:

    Jodå, bilden visar att depowerlinan är för lång. Justera så att bommen är/tar i chickenloopen/releasemelanismen när bommen är max indragen så kommer den funka som den borde.

    Hoppas, återkommer när jag testat!

  • moore

    Medlem
    24 januari, 2016 vid 15:30

    Fick lite byvind i helgen så jag kunde få upp kiten igen. Det blev mycket bättre med kalibreringen av linorna. (Såklart) Nu är jag tillbaka på mersmak och önskar vind. Tack för tipsen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tacksam för hjälp och tips med en bångstyrig kite.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.