Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing takräcke med brädhållare

  • takräcke med brädhållare

    Publicerad av thevoid på 5 augusti, 2007 vid 21:30

    Funderar om de finns att köpa brädhållare att sätta på takräcket att köpa?

    Gillar inte att spänna fast brädan me kartong som buntning, såg flera såna på semester i danmark i sommar, men vet ej om de var hemmagjorda, vars kan man köpa isf ?

    mvh sebbe

    simpa svarade 16 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • booman

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 21:46

    Jag vet inte riktigt vad du menar, men just för takräcket att lägga brädan på så är rörisolering perfekt till det. Kostar inte många kronor på tex Jula…

    Mvh

    //BooMan

  • kurtkomet

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 21:59

    Såg att thule hade en lösning, hur väl den fungerar låter jag vara osagt då jag själv inte testat.. använder rörisoleringsvarianten. länk

  • thevoid

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 04:23
    KurtKomet;403075 wrote:
    Såg att thule hade en lösning, hur väl den fungerar låter jag vara osagt då jag själv inte testat.. använder rörisoleringsvarianten. länk

    den där såg endå lovande ut, hur gör ni med rörisoleringen ? och hur spänner ni fast brädan ?

  • g_l

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 06:00

    Det finns även särskilda “takräckesvadderingar” att köpa, tex har Thule haft sådana, och det finns även hos tex vindsurfing.se för 99 kr: http://www.vindsurfing.se/product_info.php?products_id=1480&osCsid=194e54395930eacc35106bec8750a46d

  • ola_p

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 06:42

    Thule varianten ser ju ut att vara vaddering (typ rörisolering), några spännband och nån hållare för 1 (!) mast… Dessutom lär masthållarna knappast passa RDM master.

    Den vanligaste varianten är ju brädor på taket och segel, master, bommar inne i bilen. Skall man köra även detta på taket så är det inte så dumt med typ en sessionbag.

  • steos

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 07:13

    Investerade i Thules kit och det fungerar ok, Dock inte värt dom pengar som det kostade.
    Vanlig rörisolering fungerar nog minst lika bra. Masthållaren har jag knappt använt då hållarna är lite för stora. Delar man masten och sätter den bakre delen i ena hållarna och den främre i den andra hållaren så är den övre delen av masten omöjlig att få sittandes hårt.

    För mig har det blivit så att masten ligger i bilen istället.
    Spännbanden är dock fina 🙂

  • nlc

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 07:31

    Hint: Den beskrivande texten lyder “För en bräda och två master”, undrar om inte Thule tror att vindsurfare fortfarande kör med odelbara glasfibermaster. Då passar det säkert jättebra.

  • steos

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 08:19

    Jag har även haft masten ihoppsatt i ena hållaren men det blir ändå så att den främre delen inte sitter helt 100. Det kanske inte är någon fara men jag är lite nojig att den ska vibrera av och spetsa första bästa medtrafikant

  • bananen

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 09:00

    Är det nån som kör med segel i takbox? Finns det takboxar som sväljer 3-4 segel och ett par master (430 och mindre)? Verkar som en smidig ide…

  • svenne

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 09:05
    bananen;403144 wrote:
    Är det nån som kör med segel i takbox? Finns det takboxar som sväljer 3-4 segel och ett par master (430 och mindre)? Verkar som en smidig ide…

    Sök på takbox så har du att läsa en stund… 🙂

  • _frippe_

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 10:52

    @bananen 403144 wrote:

    Är det nån som kör med segel i takbox? Finns det takboxar som sväljer 3-4 segel och ett par master (430 och mindre)? Verkar som en smidig ide…

    Jag köpte en begagnad takbox i våras. Hittade en Thule som är ca 230×50 vilket gör att brädorna får plats bredvid boxen. Jag får in master upp till 430 och segel upp till 6.8. Med fyra segel och två master i den finns det gott om plats över.
    Nu ska jag bara fixa någon smidig anordning så att man kan hänga upp den i taket ovanför bilen, det blir lite jobbigt att packa i/ur den och montera den varje gång som det är nu.

  • thevoid

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 16:02

    for och köpte rörisolering , spännband och kattstrypare för att bygga mej en egen grej, men samma dag så kom de fram att tjejens farsa hade en gammal surfbräde hållare, så jag fick ta den.
    Fick användning för spännbanden endå, då de inte fanns inbyggda sådana, och rörisoleringen fick bli buntning till masten mot takräcket.

  • snuffe

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 08:47

    En bra grej hade ju varit att kunna ha prylarna liggande i takboxen dygnet runt så man alltid är redo när väl vinden kommer. En takbox rymmer ju segel och master, men en takbox för två brädor oxå hade ju varit kanon. Man kan ju inte gärna ha dom liggande fastspända då en full tonårings finurlighet är ju inte riktigt kompatibel med kolfiber …

    Är det någon som gör riktigt stora takboxar, eller kan man göra en custom och i så fall hur/var? Då fick man ju plats med allting på taket och dessutom inlåst och välskyddat.

  • Knatte

    Gäst
    12 augusti, 2007 vid 10:19

    @Snuffe 404645 wrote:

    En bra grej hade ju varit att kunna ha prylarna liggande i takboxen dygnet runt så man alltid är redo när väl vinden kommer. En takbox rymmer ju segel och master, men en takbox för två brädor oxå hade ju varit kanon. Man kan ju inte gärna ha dom liggande fastspända då en full tonårings finurlighet är ju inte riktigt kompatibel med kolfiber …

    Är det någon som gör riktigt stora takboxar, eller kan man göra en custom och i så fall hur/var? Då fick man ju plats med allting på taket och dessutom inlåst och välskyddat.

    Som Svenne tipsade om innan, så finns ämnet väl diskuterat innan :
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=37037&highlight=takbox
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=19445&highlight=takbox
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=46964&highlight=takbox
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48741&highlight=takbox

  • tim-eriksson

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 13:49

    Audi har också en lösning, tror det kostade 7000 kr och passar alla nya audi A4 i alla fall 😀 😀

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing takräcke med brädhållare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.