Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tankar/tips kring resa med utrustning

Taggad: , , ,

  • Tankar/tips kring resa med utrustning

    Publicerad av sundheden på 12 januari, 2018 vid 13:25

    Dela gärna med er av era tips och tankar kring att resa med er vindsurfing-utrustning.

    Fördelar att ha med egen utrusning är såklart att man känner sina egna grejer bäst och får därför mest ut av tiden på vattnet och att man slipper lägga ut massa dyra pengar på att hyra på plats.
    Nackdelar kan ju vara att det är krångligt att packa allt säkert, släpa till flygplatsen, släpa från flygplatsen till hotellet, förvaring.

    Fördelar med att hyra är ju att allt är riggat och klart, du kan byta bräda och segel som du vill allt eftersom förhållanden ändras under dagen.
    Nackdelar med att hyra är som jag skrev tidigare priset och varje gång du plockar en annan bräda/segel så behöver du trimma om allt på nytt.

    Men vart drar man gränsen för att besluta sig att ta med sin egna utrustning?
    Självklart om man reser till en spot som inte ens har en uthyrning eller om man vill resa efter en kust i jakt på oupptäckta spotar.
    Ibland är marginalen mellan att betala transportkostnad mot uthyrning bara ett par tusen och då kanske det är värt de extra pengarna för att slippa allt släpande och man behöver inte bry sig om utrustningen vid dagens slut.
    Det kanske tar emot lite extra att ta med när man reser till tex. Naxos, då måste man flyga till en annan ö för att sedan ta sig över med färja. Väl på plats ska man få tag i en taxi med tackräcken och lastmöjlighet.

    Vad har ni för tips för att packa in all utrustning? Man vill inte gärna få några skador på brädan, trasiga segel eller bockad bom.
    Vad är avgörande för er att ta med er egna utrustning istället för att hyra på plats?
    Dela med er av er mardrömsresa då du fick nosen avbruten eller resan när allt gick så lätt att du rekommenderar det flygbolaget till alla?

    sundheden svarade 6 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mrquality

    Medlem
    13 januari, 2018 vid 19:47

    Enligt mig fördelar att tar med sig egna utrustning finns det om man tänker resa minst 1 månad. Det blir ett stort kostnad annars om man ska hyra i flera månader, billigare att köpa begagnat på plats. Samtidigt egna grejer man känner bekvämt och vet hur reagera i vatten, samt har eget sätt att trimma på egna grejer osv. Samtidigt det bli väldigt svårt för att packa ordentlig och hålla mått och vikt. Jag ska resa med Norwegian t.ex. och de tillåter Max längd på 250 och jag har en brädan som är 250 och en andra på 265. Om jag skulle tar med mig 2 extra speciell bagage med minst 4 rigg kommer jag att hamna över 35 kg. Idag tänkte och funderade hur ska jag lösa det. Samtidigt måste man ha en försäkring för att om det a julle gå sönder brädan under transport blir den inte rolig. Det finns fördelar och nackdelar. Har någon här skickat vindsurfing utrustning men DHL eller liknande utomlands ?? Det är inte lätt. Min 490 mast måste jag packa snett för den ska få plats i resväskan 😂Dela gärna ni som reser men egna utrustning.

  • challgren

    Medlem
    15 januari, 2018 vid 14:58

    Några tips.

    Se till att boka och betala för utrustningen i förväg så blir det så lite strul som möjligt! Skriv ut kvitto och bekräftelse på att du bokat prylar.
    Visst, du kan stöta på någon vänlig själ som är snäll och inte tar betalt för utrustningen, men oftast är det tvärtom.

    Packa aldrig ett kolli över 32kg.

    Använd rörisolering till att skydda bommen och rails på brädor.

    Det har oftast gått rätt så smidigt med vindsurfingutrustning men måste ändå säga att det blivit betydligt bättre de senare åren. Har inte haft någon mardrömsresa med prylar (peppar peppar) men någon gång har de försökt att ta lite för mycket betalt på hemresan.

    Jag tar alltid med mig egna prylar men är kanske lite petigare med vilken utrustning jag vill segla med.

  • dr-masse

    Medlem
    16 januari, 2018 vid 07:50

    Bygger på med lite fler tips….

    Varför resa med prylar?
    – Du vet att du kommer ha bra grejor
    – Du slipper tjafsa/tävla med andra om att få det du vill ha på uthyrningen
    – Du slipper tjafs om något går sönder (ja, förutom med dig själv då… )
    – Du åker till ett ställe som saknar eller har tveksamma uthyrningar
    – Du skall segla vågor/köra speed eller något då det blir svårare att hyra
    – Du vill använda dina egna grejor för att få koll på de
    – Skall man köra freeride eller enklare våg i ett par veckor på “rätt” ställe med bra uthyrningar så hyr. Åker du till Maui som har ställen som hyr ut bra vågprylar för vettigt pris kan det också vara värt att hyra om du stannar upp mot tre veckor då det kan bli rätt dyrt att ta med prylar dit.

    Vem skall jag flyga med?
    – Kolla reglerna för bagage och särskilt “sportutrustning” NOGA!
    – Skriv gärna ut reglerna, de på flygplatsen har ofta dålig (ingen) koll på detta
    – Jag har bra erfarenheter av typ alla Star Alliance bolag, men särskilt SAS har bra regler numera. Även EasyJet har funkat fint för mig.

    Packning:
    – Försök att hitta en lätt boardbag, gärna med plastdragkedjor (metall och saltvatten = dåligt).
    – Rörisolering på brädkanter är fina grejor
    – Ta bort allt onödig vikt. Inga segelbagar.
    – Namn och adress på din bag. Vet några som blivit av med komplett kit (!) på flygresor.
    – Skydda det som är svårast att laga, t ex tailen på brädan. Lägg typ selen över tailen för extra vaddering.
    – En vanlig dubbelbag är bra att packa i, går att få med bräda + 3 segel (våg) under 32 kg
    – Ibland är det bättre att packa två kollin på under 23 kg. Jag gör detta med SAS, t ex.

    Transport
    – Här är en stor nackdel med att ta med egna grejor. Hur få det till och från flygplats? Kan även kräva större hyrbil på plats vilket är en kostnad. Reser man med familj kan hyra vara toppen. Jag har haft några familjetålamodskrävande stunder på diverse flygplatser genom åren… 🙂
    – Takräcke går nästan aldrig att hyra (undantag – Gran Canaria). Det går bra att köra en vindsurfbräda på lite bättre/stabilare softrack. Övrigt med fördel i bilen.

    På flygplatsen
    – Tid och tålamod är din vän. Din incheckning kommer att vara krångligare än alla andras, så var ute i god tid. Ta fram dit vänligaste humör när du pratar med personalen, några gånger har jag faktiskt sluppit betala för mina surfprylar… bäst har det gått när min förnämliga fru har skött det hela. Ja, hon är både snyggare och bättre med folk än vad jag är.

    Får se om jag kommer på något mer. Challs tips om att förboka och betala innan håller jag verkligen med om, toppbra sätt att undvika strul vid incheckning.

  • sundheden

    Medlem
    16 januari, 2018 vid 16:49

    Tack @challgren och @dr-masse för riktigt bra inlägg!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tankar/tips kring resa med utrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.