Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tappar höjd

  • tappar höjd

    Publicerad av sonofisai på 8 september, 2011 vid 07:40

    Tjenare.

    Jag är ganska ny på att plana min bräda.
    Men varje gång jag kommer upp i planing så tappar jag höjd.
    Igår hade jag ny längre fena på brädan. kan den göra det svårare att ta höjd?

    herr-pelegrin svarade 12 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • oscar

    Medlem
    8 september, 2011 vid 08:40

    Nej snarare tvärtom. Inte ovanligt att man som nybörjare inom planing tappar höjd. Segla mer så hittar du balansen och kan ta höjd. Se till att ha bra fart innan du siktar upp i vind. Kan hjälpa att titta dit du vill.

  • hakuna

    Medlem
    8 september, 2011 vid 08:41

    Längre fena gör det _lättare_ att ta höjd.

    Har du läst FAQ-trådarna?
    Sök också så hittar du säkert massa tips!

    Träna på, fram med kroppen och bak med seglet!

  • bohm

    Medlem
    8 september, 2011 vid 08:55

    En regel är att om brädan vill upp i höjd = Flytta fram mastfoten. Vill bräda falla i höjd = flytta bak mastfoten. I ditt fall ska du flytta bak mastfoten. Prova, men min gissning är att du behöver öva mer, så kommer du snart hålla höjd.

  • sonofisai

    Medlem
    8 september, 2011 vid 09:12

    Ok tack för tipsen
    Bara ut o öva alltså.

    Hur menar du bak med seglet och fram med kroppen?

  • claes6

    Medlem
    8 september, 2011 vid 10:46

    Ja, det är bara att öva. Förmodligen står du lite snett bakåt på brädan när du planar och kan därför inte balansera vikten ordentligt. Genom att luta dig mer 90° ut från brädan kan du styra trycket på fenan (med bakre foten) bättre och skota mer optimalt för att kunna ta bättre höjd.

    Lycka Till!

  • davven

    Medlem
    8 september, 2011 vid 16:38

    Kör du på ställen med sjögräs utan gräsfena kan man tappa en del höjd, man kan få igång prylarna i planing
    även om man har ett strå på. Då går det inte bra och försöka höjda, glöm inte & laborera lite med bomhöjd/längd på tampar samt uthal. . Om du inte har så skaffa variotampar så du kan prova dig fram tills du hittar ett läge där du hänger ut komfortabelt i planing. . Många gillar och skicka ut tamparna i princip till max, men det är individuellt. . .

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 september, 2011 vid 17:31

    När Du riggat juste och seletamparna sitter som de ska kan Du testa:

    – Häng ut snett framåt med axeln och försök titta runt framför masten;
    – För seglet bakåt nedåt mot brädan “cloose the gap”;
    – Försök ha sådant tryck på brädan att den går plant eller lätt lutad mot lä (inte för mkt);
    – Genom att träna på att fotstyra upp och ned i vind, med fötterna i stropparna, kan kan Du ganska snabbt lära Dig att pressa maxhöjd, Du kanske t o m automaiskt hittar lämplig kroppshållning;
    – Sök på Nätet och titta på kroppshållning och teknik – varför inte Jem Hall?

    Lycka till!

  • nicklasw

    Medlem
    8 september, 2011 vid 17:43

    Kolla dit du ska för då vrider sig oftast kroppen bättre och du får höjd. 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 september, 2011 vid 17:52

    Nicklas – givet en bra idé! Men, som ett led i att initialt hitta rätt ställning om man är ovan, så kan det vara ett knep att försöka titta runt framför masten och därefter titta dit man ska. Annars har Du självfallet rätt = VISION (Guy Cribbs)!

  • sonofisai

    Medlem
    9 september, 2011 vid 10:58

    Kan segelstorleken ha med saken att göra också? tror att jag hade för stort segel…

  • hakuna

    Medlem
    9 september, 2011 vid 11:01

    Det är lättare att ta höjd om man har ordentligt stort segel.
    Är seglet alldeles för stort så får du “öppna dörren” men då brukar det bara gå ännu bättre att höjda.

  • skarabe

    Medlem
    9 september, 2011 vid 12:17
    Herr Pelegrin;669064 wrote:
    För seglet bakåt nedåt mot brädan “cloose the gap”;

    Tvärt om anser jag (och Guy Cribb). Du vill behålla trycket på mastfoten, inte på bakfoten. Kolla in Guys tips för att ta bättre höjd: http://www.guycribb.com/userfiles/documents/cranking%20upwind.pdf

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 september, 2011 vid 15:44

    Vem skulle kunna säga mot Guy Cribbs? Han har alltid rätt, eller hur…?

  • rasmus_w

    Medlem
    10 september, 2011 vid 00:18

    Jag har egentligen alltid tänkt mycket i termer av segeltryckpunkt och lateraltryckpunkt. För att ta bra höjd lutar jag alltså riggen lite bakåt så segeltryckpunkten hamnar aningen bakom fenans tryckpunkt. För att slöra lutar jag fram riggen lite i stället. I alla fall tills farten på slören innebär att jag “kryssar på skenbara vinden”.

    Stänger till mot brädan gör jag däremot bara av en anledning: att seglet har så mycket yta under bommen så man naturligt stänger till när man har seglet i normal seglingsposition. Dvs om seglet är ett racesegel. Med våg- eller freeridesegel brukar stänga till vara en dålig idé eftersom det innebär att segeltryckpunkten hamnar alldeles för långt bak.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 september, 2011 vid 07:05

    När jag var ute i går försökte jag notera vad som fungerar för höjdtagning. Det mest uppenbara är väl ändå ett hårt skotat segel med masten “rakad” något bakåt, där underliket hamnar i nivå över eller nära över brädan. Om man helt har “closed the gap” eller ej har väl mindre betydelse. Det är själva skotningen som är det västentliga. Inskotat segel även om det brallar i rejält.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tappar höjd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.