Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tarifa och vindsurfing

  • Tarifa och vindsurfing

    Publicerad av irieman på 13 juli, 2012 vid 21:08

    Liten reflektion bara, var i Tarifa för några år sedan och och då var det kiteare så långt ögat nådde, en normalblåsig dag så var det säkert 80-20 till fördel för kitearna. Det var endast de riktigt blåsiga dagarna, från 4.0 och nedåt, som vindsurfarna tog över. Var nu där igen veckorna efter midsommar och surfade både på Los Lances, Valdevaqueros och Bolonia och nu var det bra mycket mer utjämnat. De normalblåsiga dagarna, typ 4.5-5.5, så var det nästan utjämnat och vid ännu blåsigare väder så tog vindsurfarna över. En trend?
    Annars så blev det sex dagars surf i Tarifa, från överriggad 3.6 de första dagarna till som mest 6.4. Känns som att har man bara från ca 6.5 och nedåt så är det planing varenda dag där under sommarmånaderna. Vågor finns i Canos de Mecca och El Palmar.

    För övrigt en skön del av Spanien, inte alls exploaterat som solkusten och riktigt schyssta stränder. Funderar på att skaffa surfbuss och starta där i juni nästa år för att sedan ta sig uppåt till Portugal, Galicien, Baskien och sedan Frankrike.

    Annars, skaffat SUP, som jag har hunnit testa några gånger här på Gotland, både paddlat och vindsurfat med den, dock inga riktiga vågor ännu men riktigt jäkla roligt!

    malteaserr svarade 11 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • raggarn

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 22:50

    tjooo…gott att höra har länge funderat på Tarifa, men undrat hur det är med vindsurfandet på senare år, me alla kitare
    är oxå sugen på en busstrip ned….
    va säger du Jeppe..?? har Humlan varit i Tarifa…?? 🙂 han/hon kanske längtar ned igen i ny kostym… 🙂
    när e bästa tiden att åka?? ni som har koll..??

  • claesa

    Medlem
    14 juli, 2012 vid 08:47

    Bodde där 2007 i fem månader i en lägenhet. Bästa tiden var garanterat juli och augusti. Levanten alltså vinden från medelhavet är det du vill åt under sommaren då det blåser i regel 15-20ms. Standard seglet var 4.5 och vågbräda. Normalt så blåser det i perioder om 4 dagar där det ökar konstant och sen blir det punka i några dagar innan det börjar igen. Eller så vrider det till poniente. (från Atlanten) Då blir det mer 6kvm + segel som gäller. Kan bli fina vågor dock för surf. Som mest blåste det över 30ms med levante.

    Nackdelen med juli och augusti är att det är spanjorernas semester och Tarifa har blivit populärt som festställe. Om man gillar det är det ok på kvällarna men det är mycket folk.
    Vi var mest vid valdevaqueres då det var enklast med jämn vind och inte så mycket kitare. Provade också hurricane hotell men det var lite byigt i förhållande. Kan också rekommendera bolonia om det blåser för mycket i las dunas. Det är nästa vik efter. Vi åkte några gånger till Canos De Mecka utan att få någon vind. Måste ha tur verkar det som. Även fast det blåste 20ms i tarifa var det inget att ha där.

    Totalt sett så seglade vi omkring 20 dagar i månaden under 5 månader. Man blev lite kräsen mot slutet och valde att inte gå ut om det inte blåste 4.5 eller mindre 😀

  • raggarn

    Medlem
    14 juli, 2012 vid 11:29

    gött..tack för info
    man blev ju inte mindre sugen..!! härligt

  • irieman

    Medlem
    14 juli, 2012 vid 13:05
    Raggarn;693145 wrote:
    gött..tack för info
    man blev ju inte mindre sugen..!! härligt

    Japp, schysst ställe helt klart, ta med 3.7, du lär få användning för den!
    Bästa ställena för vindsurf tyckte jag var just Valdevaqueros och just Bolonia. När det är Levante så tycker jag nog att Bolonia var snäppet vassare t o m. På Poniente så är det Valdevaqueros som gäller. Blir Venturieffekt även för den vindriktningen där.

  • rrd

    Medlem
    14 juli, 2012 vid 13:35
  • rrd

    Medlem
    14 juli, 2012 vid 13:42

    Som jag skrev för 10 år sedan…

    Det finns två grundvindar som är ett vindfenomen därför är det så vindsäkert.

    Vinden blåser in och ut i medelhavet genom gibraltarsund ca 3 mil längre in mot medelhavet.

    Den absoluta gränden mellan atlanten och medelhavet går inne vid stan Tarifa som för övrigt sägs ha givit upphov till ordet tariff.

    Vindarna heter Levante och Poniente.

    Levante är en sned frånlandsvind som blåser 3-7 dar i sträck för att sedan följas av någon dag utan vind och sedan pålandsvinden Poniente i några dar. För levante är det bra med 2,7!/245a-4,2 och Poniente 5.0-6,3. Detta gäller på sommaren när det blåser bäst. Ganska kallt i vattnet i juni men varmare i augusti. Shorty är ok.

    Det finns många seglingställen beroende på hur stränderna ser ut just denna säsong. Dunas norrut vid stora sanddynor och längre in mot stan tex Dos Mares.

    Det är inget vågställe men ett bra Bump and Jump-ställe för den som vill segla mycket och lära sig brädsäkerhet och att kunna segla i mycket vind.

    Australiern, (100%Fun butiken, Barry?) som “upptäckte” Tarifa har vad jag har förstått senare “upptäckt” Essaouira i Marocko.

    Ett bra vågställe finns i Cabo de Trafalgar ca 5 mil norrut. Stora fina vågor på ett rev svårt att hitta om man inte vet var det ligger, leta efter fyren.(Här besegrade Lord Nelson den spanska Armadan därav namnet Trafalgar square i London)

    Det finns många campingar att bo på. Det är massor av tyskar, fransmän och spanjorer men det funkat ganska bra då det finns stora ytor att surfa på.
    Varning för att segla för långt ut för det finns starka strömmar och STORA vågor där ute och Alla containerfartyg som ska ut och in i medelhavet.

    Det går bra att fånga flygfisk i seglet på vissa ställen…
    när man ligger och pressar maxspeed så seglar dom förbi…

    Det är mycket varmt på sommaren kan bli 40 grader och regnar nästan aldig.

    Ett av europas vindsäkraste ställen. Tidigare kördes världescupen alltid här och speedtävlingar.

  • Aquario

    Medlem
    14 juli, 2012 vid 16:18

    Befinner mig just nu i Fuengirola och funderar på att ta mig till Valdevaqueros på.Måndag eller Tisdag för att hyra en Starboard Futura under en dag. Finns det någon i närheten som kanske vill samåka?

  • jofogel

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 22:02

    Jag hyrde bräda i Tarifa i tre dagar under en tågluff 1992, BiC Alto + 3 kvm segel. Det gick som sjutton minns jag. Fransmannen som hade uthyrningen hade massor med fransk expert-attityd + gjorde loopar inne vid stranden på något sätt. Jag har alltså varit i Tarifa men ställer ändå frågan: är det barnvänligt? Är det ett bra ställe för ett par föräldramånader och kombinera med lite utflykter och sådant? I januari-mars sådär tänker jag…?

  • thomme

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 13:44

    Var nere en weekend i maj och seglade hyrgrejor i 3 dagar 8,0 – 3,7. Centret (Spinout ) borta vid sanddynan var öppet april-oktober. Vintertid temp 5-15 grader och en del regn beroende på vindriktning enligt de på centret så de rekommenderade inte att man åkte dit på vintern.

  • malteaserr

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 21:04

    Jag skall till Tarifa i början av september (bokar snart). Är det en bra tid att åka då tycker ni som vet mer om stället? Hyr en bil där och kommer nog också dra till Marbella för lite fest.

    Någon som vill haka på? 0738220797

  • malteaserr

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 21:10
    RRD;693158 wrote:
    Det går bra att fånga flygfisk i seglet på vissa ställen…
    när man ligger och pressar maxspeed så seglar dom förbi…

    Åh nej vad äckligt…
    Är dom långt ut eller inne vid stranden?

  • ubaten

    Medlem
    31 juli, 2012 vid 17:37

    Åter från tarifa den 26 juli kan bara säga att det var väldigt varierande förhållanden. Valdevaqueros spin out center hyrde jag ifrån.

  • malteaserr

    Medlem
    3 augusti, 2012 vid 10:40

    Bokat 28:e aug till 6:e sept till Tarifa. Vore kul med sällskap 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tarifa och vindsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.