Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Test vågsegel 4.7 Boardseekermag!

  • dr-masse

    Medlem
    13 mars, 2009 vid 07:50

    Jag måste säga att när jag såg Simmers nya design på webben första gången så var jag inte så jätteimpad. Men de har vuxit, och i verkligheten gillar jag de verkligen.

    Boardseekers test är verkligen bra, tycker jag. Den där “sail selection tool” var lite kul.

  • stinger

    Medlem
    13 mars, 2009 vid 09:10

    ICON-seglet är riktigt snyggt tycker jag också. Och vilket test de har gjort, kändes nästan som det var mer text/segel än tidningarna har totalt.

  • andersbq

    Medlem
    14 mars, 2009 vid 09:45

    Intressant hur olika Boxer och Fly kommer ut i testet, trodde Fly var NP svar på Boxer…

  • lars_k

    Medlem
    14 mars, 2009 vid 11:43

    Hehe. Boardseeker drar sej återigen inte från att totalsåga en produkt de inte gillar. Gött att se! 🙂

  • svenne

    Medlem
    14 mars, 2009 vid 12:58

    @Lars_K 534805 wrote:

    Hehe. Boardseeker drar sej återigen inte från att totalsåga en produkt de inte gillar. Gött att se! 🙂

    Håller med! Det är skillnad mot pappersblaskorna som knappt gör skillnad på grejerna.
    Det skulle vara kul om de vågar sticka ut ännu mer och testa andra märken också, förutom de vanliga 7-8 som alltid testas. Där ramlade de in i samma mainstream-fack som Boards/Windsurf igen.

  • mag

    Medlem
    14 mars, 2009 vid 15:18

    Lite lustigt att Fly är en riktig favorit i SURF. Som sagt, smaken är som baken…
    /Magnus

  • lars_k

    Medlem
    14 mars, 2009 vid 15:31

    Det märkliga är att de inte ens verkar få till trimmet på Fly, hur de än drar och släpper på snörena. Oavsett NP SDM eller RDM mast.
    Och för SURF-testarna var det favoritseglet… Visserligen testade SURF 4.5 och Boardseeker 4.8, men kan det verkligen ha betydelse?? Att seglets näst översta latta “bucklar” åt fel håll i byarna verkar mkt märkligt. Som om seglet var felsytt eller nåt… Kanske just bara storlek 4.8?

  • mag

    Medlem
    14 mars, 2009 vid 21:49

    Precis
    och SURF tyckte det var lätt att rigga och framförallt bäst! drag och kanonbra för snäva twinsersvängar. Jag skulle helt klart vilja prova det, speciellt för sverigebruk! För Mauibruk är Fire mitt val, då kan jag hålla koll på prylarna, och inte tvärtom.
    /Magnus

  • dr-masse

    Medlem
    15 mars, 2009 vid 09:24

    @Svenne 534816 wrote:

    Håller med! Det är skillnad mot pappersblaskorna som knappt gör skillnad på grejerna.
    Det skulle vara kul om de vågar sticka ut ännu mer och testa andra märken också, förutom de vanliga 7-8 som alltid testas. Där ramlade de in i samma mainstream-fack som Boards/Windsurf igen.

    Jag tror inte bara att det handlar om “mainstream” fack, utan även om att få tillgång till prylar. Goya och Gun skulle vara med, tex. Men absolut, det är ju alltid kul när något mer ovanligt märke finns med i testerna!

    Tycker boardseekers tester faktiskt är det bästa jag sett. Fly i 4.8 får ju ingen höjdarkritik, vilket i sig är intressant och bra för trovärdigheten.

    Det är, nästan, så att frågan “hann NP testa igenom alla storlekar ordentligt före lanseringen” dyker upp i huvudet… annars tycker jag att Fly är intressant, i tyska Surf (som inte heller brukar lovorda prylar “bara-för-att”) är det ju helt andra tongångar.

  • dala-lama

    Medlem
    15 mars, 2009 vid 10:41

    Dom säger ju också i testet att det kan bero på att det är det största seglet i rangen med “bara” 4 lattor.
    Kanske en storlek man bör undvika i the Fly linjen?
    Någon som sett nästa storlek efter 4.8 i test?
    Generellt har dom väl inte fått bra kritik när seglet börjar bli överriggat, men det är ju inte tanken med konceptet heller.
    Per

  • superkassen

    Medlem
    15 mars, 2009 vid 10:47

    Först: Gällande The Fly så har jag inte provat seglet så nedan är endast en teori.

    En reflektion: Är ett helt nytt segel skapat under tidspress (20 dagar) för få det färdigt till tävling samt produktion (så det kan komma ut på marknaden i rätt tid för försäljning, marknadsföring = Kauli).

    Så kanske för snabb R&D pga. press att lansera ett segel i namnet Kauli som har påverkat resultatet? eller inte?
    Tar ju bland tar flera år av förändringar av en segel linje innan det blir ‘optimalt’. Av information nedan hittade man ett ‘rätt’ segel som man sedan ‘kopierade’ för de andra storlekarna.

    Bara en spontan hobby iaktagelse, byggt på informationen från testet samt intervjuv nedan:

    http://www.boardseekermag.com/special_features/interviews-with-windsurfers/Kauli-Seadi-063.htm

    “We worked so hard for 20 days on Maui at the beginning of the year to design those sails right for Cape Verde . We had eight sails of the same size with different luff curve positions, different power positions, different twist. We finally got the best sail and then we designed the other sizes. They gave me the time and the opportunity to design as many sails as I needed to find the product I really wanted. The whole process was also really quick from me deciding on the finished product and getting it sent straight to China .”

  • basse

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 08:02

    Naturligtvis är det väl svårt att testa väldigt många segel men jag saknar flera segel från samma tillverkare. Exempelvis Gaastra Poison, Severne S-1 och Naish Force/Session.

  • ola-h

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 08:16

    Fullt möjligt att 4.8:an helt enkelt inte är lika bra som 4.5:an av de skäl som Superkassen beskriver. Boardseekers egen beskrivning av de ansträngningar som gjorts för att rigga seglet rätt tyder kanske på det.

    Men samtidigt kan det lika gärna vara en fråga om tycke och smak, dvs att SURF-testarna helt enkelt gillade känslan i FLY medan BS-testarna inte gjorde det. Utifrån tidigare tester (brädor) har jag känslan att BS-testgrupp är rätt så “klassiskt power orienterade”. Jag har iofs varken lusläst BS eller SURF, men för mig verkar SURF faktiskt bättre.

  • stinger

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 08:26

    Windsurf UK testade vågsegel i september 2008 och har ungefär samma erfarenheter av Fly som Boardseeker.

  • surfslusken

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 08:40

    Lyssnade på Medierna igår som handlade om hur modepressen helt sitter i knät på och styrs av annonsörerna. Dom kräver bla att bli positivt omnämda i redaktionellt material där de inte framgår att en annönsör ligger bakom. Händer tydligen att annonsörer vägar betala fakturan för annonsen om inte de inte sker. Tydligen strider sånt mot marknadföringslagen.
    Varför skulle inte sånt förekomma inom windsurfingpressen? De handlar ju lika mkt om prylar som mode om kläder.

    Lyssna o fundera: http://www.sr.se/webbradio/?type=broadcast&Id=1647546&BroadcastDate=&IsBlock=1

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Test vågsegel 4.7 Boardseekermag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.