Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Testa om din vilopuls ligger som en mycket känd proffssurfares vilopuls…

  • Testa om din vilopuls ligger som en mycket känd proffssurfares vilopuls…

    Publicerad av rrd på 3 maj, 2008 vid 16:04

    Björn Dunkerbecks vilopuls uppgår till 44 slag per min.
    För en normal person ligger vilopulsen mellan 60-80.

    Källa: Surf Mai 2008

    Vilopuls, den puls brukar man ha när man vaknar eller när man har vilat under en längre tid. Vilopulsen är ett mått på hur god kondition man har. Är man i normal form ska ens vilopuls ligga på omkring 60 – men genomsnittet är 72. Har man bra kondition ligger ens vilopuls förmodligen runt 50 – tävlingscyklister eller längdåkare har ofta en vilopuls som ligger omkring 35.

    Källa: Wikipedia.se

    surfan svarade 15 år, 11 månader sedan 15 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • hanness

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 16:09

    MIn är 55. Det är jag rätt nöjd med.

  • ola-h

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 16:47

    56 mätte jag såhär sittandes framför datorn. Egentligen lite märkligt lågt eftersom jag inte tränat kondition på många, många år. Jag har iofs precis varit ute och sniffat lite epoxi i garaget, det kanske är pulssänkande?

  • hanness

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 16:53

    räknade du mer än en gång? man kan lätt räkna fel så räkna i 15 sek och gångra sedan med 4. Så om du får t.ex. 14,17,11,14,14 så kan du göra 14*4=56.

  • niceride

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 17:34

    Jag använder pulsklocka och har i dagsläget en vilopuls på 59, förut så sprang jag en mil var och varannan dag, som bäst på runt 35 minuter och hade vilopuls på 39 slag/min. Vill tillbaka dit och har börjat ta upp löpningen så smått igen men går inte så bra då jag festar lite väääl mycket för att konditionen skall gå att maxa igen :p

  • ola-h

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 18:05

    @HannesS 462619 wrote:

    räknade du mer än en gång? man kan lätt räkna fel så räkna i 15 sek och gångra sedan med 4. Så om du får t.ex. 14,17,11,14,14 så kan du göra 14*4=56.

    Räkna fel? Jag räknade en hel minut för att minska effekterna av “felregistrerade” slag. Så slapp jag multiplicera också. Man vill ju inte gärna räkna för mycket såhär på fritiden.

    Nu testade jag igen och fick 55.

  • hanness

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 18:08
    Ola H.;462632 wrote:
    Räkna fel? Jag räknade en hel minut för att minska effekterna av “felregistrerade” slag. Så slapp jag multiplicera också. Man vill ju inte gärna räkna för mycket såhär på fritiden.

    Nu testade jag igen och fick 55.

    Jag menade att det är lätt att missa något/några slag. Så om man gångrar med 4 så tar det inte lika lång tid att räkna om. Man kan ju räkna fel 1 eller 2 gånger men efter 4 försök så borde man ha haft några exakt lika som antagligen är rätt.

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 18:12

    72… Supande student som inte tränat märkbart senate halvåret.

    Tar på mig löparskorna nu…

  • rasmus_w

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 18:16

    För nåt år sen låg min vilopuls på ca 42-44. Antagligen har den stigit en del sen dess men min pulsklocka är paj så jag har inte mätt på länge.

    Ola: Jag är rätt övertygad om att vindsurfing är konditionsförbättrande under vissa omständigheter. Jag har bara mätt pulsen vid plattvattensegling men om man kör med fullt drag i seglet så ligger pulsen på ca 80-85 procent av maxpulsen och att ligga på den nivån är per definition konditionsförbättrande.

    Ligger man däremot och cruisar med lagom drag i seglet så ligger pulsen snarare på 60 % av max, det motsvarar ungefär en rask promenad och har ingen större effekt på konditionen. Eftersom jag inte vågseglar speciellt mycket så kan jag bara gissa men min gissning är att man använder fler muskelgrupper och är allmänt rörligare när man vågseglar och därför borde pulsen ligga högre än vid avslappnat plattvattensseglande, men kanske inte lika högt som när man speedar för fullt. Sen beror säkert det också på hur man seglar. Kollar man på en sån som Kauli Seadi så skulle jag tro att hans puls ligger sjukt högt när han vågseglar, seglare på den nivån fiskör inte, kan de ta i ännu lite hårdare så gör de det.

  • emil_h

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 18:19

    55 framför datorn 🙂

  • stinger

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 18:52

    Jag brukar ha 42-48 när jag sitter på jobbet. Jag löptränar ungefär 3ggr/vecka + cyklar t o fr jobbet (10km) i stort sett varje dag, har två hundar också…

  • ulrik

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 19:31

    Big Mig, Miguel Indurain (cyklist för den som missat den i särklass bästa tv-sporten), är väl den som ofta sägs ha den lägsta uppmätta vilopulsen på 29 slag/min och ha hälsan.

  • steos

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 20:14

    38 när jag tävlingcyklade för några år sedan… nu någonstans mellan 44-48

  • hanness

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 20:47
    Ulrik;462653 wrote:
    Big Mig, Miguel Indurain (cyklist för den som missat den i särklass bästa tv-sporten), är väl den som ofta sägs ha den lägsta uppmätta vilopulsen på 29 slag/min och ha hälsan.

    Finns det inte typ några shaolin munkar i Kina som kan sänka pulsen med meditation? Fast det kanse inte räknas som vilopuls vad vet jag 😛

  • spray

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 21:31

    Ca femton slag i minuten (efter 10km löpning alltså)

  • jogge

    Medlem
    4 maj, 2008 vid 09:12

    jag fick 88!Nu e nog slutet nära,Eller blev jag så iriterad över vind prognosen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Testa om din vilopuls ligger som en mycket känd proffssurfares vilopuls…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.