Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tidig planing

  • maglu

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 06:27

    bytte min standardfena som föjde med brädan, mot en lika lång, fast mer “race”-profil och allmänt bättre och styvare fena (MFC RC). Blev enorm skillnad i tidig planing i lättvind med stort segel.

  • cosmosurfer

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 07:04

    Ok, då skall prova byta fena också. Just i lättvind på 145 och 7.5 planar man ju med rätt lite vind men det vore ju fint att komma igång ännu tidigare. Vill absolut ej ha större segel men tycker det är härligt att glida runt varma sommardagar med småbris. Undra hur mycket tidigare man kommer igång om man minskar sig själv 10 kg?

  • maglu

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 09:12

    har man lite att ta av, är det ett billigt sätt att minska vikt, jämfört med att minska ett par kilo på utrustningen =)

  • surfslusken

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 09:48
    S66;558798 wrote:
    Och ingen har nämnt de viktigaste…lååånga tampar!!!

    Viktigare med ÄNNU läääängre tampar!!!!

    Lika lönlöst som att rycka till en gammal J Holms rulle de här Andy. Vi har ju försökt förklara de här me längden på tamparna förr, o inte va de många som fattade.

  • Knatte

    Gäst
    13 juli, 2009 vid 10:00
    Maglu;558983 wrote:
    har man lite att ta av, är det ett billigt sätt att minska vikt, jämfört med att minska ett par kilo på utrustningen =)

    Brukar man inte säga: Att minska 10 kg på kroppen är likartat, som att skaffa en 1 kg lättare bräda i planingshänseende..
    Vet inte vilket som är lättast/billigast att banta eller köpa lätta prylar:wink:

  • cosmosurfer

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 11:18

    Motsvarar 10 kg viktminskning endast 1 kg på brädan? Klen motivation för bantning! Också kommer man dessutom att bli omkörd ännu oftare:smirk:.
    28 tums tampar räknas det som långa?

  • carl-r

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 11:22

    Cosmo, jag tror att det gör mer. Jag har inte sett nåt test som direkt har bevisat att en lättare bräda av exakt samma modell är mer lättplanad. Däremot ingen skillnad alls i boards förra året, eller var det förrförra?

  • rasmus_w

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 12:10

    30 tum eller mer är långa. Fast alla tillverkare använder inte samma linjal när de mäter tamparnas längd. Ett par 28″ Neil Pryde är längre än många märkens 30:or.

  • surfslusken

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 13:25
    cosmosurfer;559007 wrote:
    28 tums tampar räknas det som långa?

    Verkligen inte! Allt under 30″ borde vara förbjudet att saluföra som hängselestampar för vindsurfing! Men sen hjälper de ju föga om du införskaffar ett par 30″+ o sen har fästena en halvmeter isär, alt slår en knut eller två på dom som Frippe75 gjort på sina 18″!

  • dannew

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 13:28

    Tjenare! Många knep och ingen som vet det rätta svaret än. Saken som gäller är LOOOONGBOARD!!!

    En modern longboard är både snabb och mkt livlig under fötterna. Kona One lär ha körts i över 35 knop!! Och den planar tidigt. Inte lätt att slå den brädan när det gäller tidig planing!

    Jag har kört många olika vågbrädor och kort med småknep. Visst kan man trimma till det men en longboard blir den enkla vägen till att komma igång tidigt och fånga många vågor, ni som vågsurfar (utan mast) har säkert sett hur longboards plockar mer vågor än de flesta.

    Simma lugnt och du kommer att gån long! ;o)

  • jarp

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 15:24
    Knatte;558995 wrote:
    Brukar man inte säga: Att minska 10 kg på kroppen är likartat, som att skaffa en 1 kg lättare bräda i planingshänseende..
    Vet inte vilket som är lättast/billigast att banta eller köpa lätta prylar:wink:

    hmmm….lägg alla matpengar på lättare brädor…:D

  • kapten-k

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 21:00

    Ingen har frågat Cosmosurfer vad han har för prylar, hur mycket han väger, eller var han seglar. ändå skriker nån 35″ tampar och nån säger longboard, det verkar som han vill ha teknik tips till sin 145litersbräda och 7.5segel.

    Tror man planar tidigare med formulaprylar UTAN tampar och centerboarden från en långbåård fasttejpad i toppen på seglet! än med nån annan föreslagen kombination.
    Vill du inte skaffa större prylar, så får du antingen pumpa som en gud, eller börja spela bridge när det blåser under 6m/s

  • cosmosurfer

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 21:16

    Skulle gärna uppnå det där med att komma igång med 6 m/s på mina stora prylar, borde nog göra det men tror inte jag gör det, därför frågan. Men vore även bra att även komma igång tidigare på 110 l brädan med mindre segel i Habo Ljung när vinden sviker. Håller just på att lära mig pumpa som en gud! Går bättre och bättre och känns ju helt avgörande för tidig planing. Guy Cribb har ju lite idéer om pumpningens ädla konst. Vad det inte Kapten K som tyckte att lite pumpning var bättre än att skaffa segel avsedda för tidid planing?

  • rasmus_w

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 09:53

    Ingen pumpning läg ge planing i 6 m/s på en 7.5:a, jag gissar att du behöver en 9.0:a för det. Däremot tror jag 9.0 är max för en sån bräda, 10 kvadrat blir nog bara tyngre och mer svårseglat utan att ge några fördelar.

  • kapten-k

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 15:53
    cosmosurfer;559108 wrote:
    Skulle gärna uppnå det där med att komma igång med 6 m/s på mina stora prylar, borde nog göra det men tror inte jag gör det, därför frågan. Men vore även bra att även komma igång tidigare på 110 l brädan med mindre segel i Habo Ljung när vinden sviker. Håller just på att lära mig pumpa som en gud! Går bättre och bättre och känns ju helt avgörande för tidig planing. Guy Cribb har ju lite idéer om pumpningens ädla konst. Vad det inte Kapten K som tyckte att lite pumpning var bättre än att skaffa segel avsedda för tidid planing?

    Precis!, skaffar du ett segel gjort för tidig planing, som är bukigt, så är det bättre att ta ett lite störe race segel som är plattare och ger mer toppfart, alternativt pumpa lite.
    Det är ju inte kul att bara precis plana, man vill ju ha lite fart i prylarna så man kan kryssa och slöra, och inte bara kämpa på halvvind.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tidig planing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.