Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tigabox eller Tuttlebox?

  • Tigabox eller Tuttlebox?

    Publicerad av kailua på 17 maj, 2018 vid 14:09

    Hej

    Körde Tiga alltid med Tiga box eller gick dom någonsin över till Tuttlebox?

    Köpte nyligen en begagnad bräda och fick en äldre bräda med rejält dingad nos ”på köpet” som jag tänkte laga och fixa upp. Synd att den bara ligger och dammar.

    Tiga Freecarve 256.
    Den ser helt OK ut i övrigt. 105 l, 256 lång och 61,5 bred, 30 cm freecarve fena. Vägde den till 7,4 kg. Tänker att den kanske kan gå fort på choppig insjö så det skulle vara kul att testa och sedermera kanske låta sönerna segla på den.
    Har googlat efter info ( mest en massa franska sidor och min franska är kass) och haft svårt att hitta svar på mina frågor så testar här.

    -Någon som känner till brädan och som vet årsmodell på den?
    -Någon som vet om det är Tuttlebox eller om det ”Tiga Box”?

    Andra brädor har jag bara powerbox på. Har aldrig sett en Tuttlebox live och än mindre har jag ngn att lägga bredvid Tiga fenan och jämföra.

    Om jag fixar dingen och den är kul så vore det ju bra om det gick att köpa till ngn till fena. Är det Tiga box så verkar det ju vara kört.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    bjorn-daniels svarade 5 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • billie

    Medlem
    17 maj, 2018 vid 22:17

    Det ser ut att vara en turtlebox och enligt länk så skall det vara så .
    http://mytrims.com/boards/data.asp?ID=1543

  • kailua

    Medlem
    17 maj, 2018 vid 22:39

    Tackar för svar 👍.
    Det låter onekligen bra. Trist att fixa brädan och så stå utan fena om den enda orginalfenan glöms på en strand eller trashas mot sten. Likaså bra att kunna trimma med olika fenstorlekar.
    Rackarns bara att länken inte funka på varken paddan eller telefonen . Får testa datorn i morrn.

  • raggarn

    Medlem
    17 maj, 2018 vid 23:44

    de där e nog en grym bräda…….

    och om någon annan saknar en Tiga box fena…så har jag en liggandes…. 🙂

    Attachment Image
    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 5 år, 11 månader sedan av  raggarn.
  • kailua

    Medlem
    18 maj, 2018 vid 09:49

    Aha. Är det så en Tigabox/fena ser ut. Ngn typ av skåra i fenan som ska jacka in i ngt motsvarande i boxen? Har jag inte sett förr.
    Tack för bilagan oxå.
    Kul läsning – helt enkelt en sjysst bräda att kunna segla och utvecklas med.

    Fast jag kommer ju bli ambivalent så fort Tigabrädan är lagad.
    Brädan jag köpte för att segla på var en Angulo Sumo 105 från 2010. Nyare , bredare, bra skick och powerbox. Passar in med det jag har hemma redan. Tigan kom ju med ”på köpet”. Vilken bonus 👍

    Står alltså med 2st 105 liters brädor 😅
    Å andra sidan har jag en lättviktare till fru som utvecklar sin surfing och två växande pojkar så det löser sig nog med tiden .

    Tackar så mycket för feedback från både Billie och Raggarn

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 maj, 2018 vid 12:33

    Tigaboxen är iprincip en tutle box som är konisk. Vill minnas att Hugues de Turckheim (som höll i utveckliongen på Tiga under många år och även varit inblandad i L’Hydroptère (foilande segelbåtsmonster http://www.boats.com/reviews/10-fantastic-foiling-boats/#.Wv6pEE0h3IU)) ritade om Tutleboxen med koniska kanter. Det är egentligen en bättre box än Tuttle då den är mindre måttkänslig och glappar mindre, dock väger den lite mer. Den var lite udda och det kom många nya boxar i den vevan, powerbox, trimmbox etc. så det blev nog inga andra än just Tiga som använde den. Ursprungligen fanns inte jacket fram utan det var bara 2 skruvar som höll. senare vidareutvecklades den med en tvärgående pinne i boxen som fenan låste i och endast en skruv. Jag har ett gäng Tiga fenor liggandes från mitten på 90-talet, mest prototyper, bla en G10 vågfena som är extremt tunn spetsen(sista 5-6 cm) bara nån mm tjock med rejäl flex. och en med G10 stomme med pågjuten polyurethangummi även den med sjuk flex, kan säkert böja den 45 grader. Bägge fungerade riktigt bra, speciellt den med PUgummi.

  • kailua

    Medlem
    22 maj, 2018 vid 05:51

    👍
    Kan man kalla ett fördjupat och initierat kapitel om Tuttleboxens historia. Sånt tycker jag är kul! Kunskap nära på kuriosa som delas till medsurfare 😁.
    Tack för läsning

  • robin

    Medlem
    22 maj, 2018 vid 09:28

    👍
    Kan man kalla ett fördjupat och initierat kapitel om Tuttleboxens historia. Sånt tycker jag är kul! Kunskap nära på kuriosa som delas till medsurfare 😁.
    Tack för läsning

    Håller med! Mera sånt!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    23 maj, 2018 vid 06:53

    Tog en bild på gummifenan

    Attachment Image

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tigabox eller Tuttlebox?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.