Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tipps inför Surfbussbygge

  • getwet

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 11:56

    Får nog prova din medicin med liggunderlagsmaterialet, tänkte göra en ROT byggnation i bussen (borde inte ROT avdraget gälla surfbussar) wink.gif till nästa vinter när jag fått in den i mitt eget garage. Men det blir trångt….den ska trängas där med den lilla röda!

    Gotland till våren….det spikar vi Judo Freddan!

  • judo-freddan

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 14:28

    Jaha, du ska uppdatera fordonet? Är det genomgång av befintligt stuff eller några nya planer?

    Fan, jag skulle vilja montera min värmare nu men jag har fått för mig att sikaflexen inte härdar när tempen är under tian. Vet du om det finns nåt klet som gör det vid under 10grader?

    Gotland är så spikat till våren! Vi får prata lite inför det så vi inte missar varandra.

    Nu ska jag ut och skruva i bussen för det går inte att göra nånting annat härinne när diskmaskinen är igång. Sätter jag på TVn utöver den blir nämligen allt svart och tyst härinne för mitt elskåp är säkrat för max 6A. Har tänkt ringa och fixa det länge nu men blir det kanske mer softa framför TVn och mindre byggt på bussen då..? Hmm.. grin.gif

  • fjant

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 14:28

    Nu har vi plockat ner innerväggarna och kollat förutsättningarna för isolering.
    Det finns en massa skrymslen och vrår som man inte kommer åt vare sig med frigolit eller liggunderlag så då kommer frågan om man ska lämna dem oisolerade eller kanske fylla dem med fogskum. Funkar det bra att fylla med fogskum i bussen (hmm… är byggskum samma som fogskum)? Hur mycket expanderar det och har det ”sprängande verkan” om det bli inneslutet?

    Linoljespray verkar vara biljetten för att komma åt att rostskydda i dessa skrymslen men hur är den att arbeta med och var tork- stelningstiden på en månad utomhus eller inomhus och var det med eller utan värmare? Vi har ingenstans att ställa in bussen eftersom att den är så stor så det vore tacksamt om linojesprayen torkar i bussen utan massa värme osv.

    Din lösning, Judo-freddan, med liggunderlagsmattor verkar tilltalande efter att ha sett de svängda ytorna. Har du sån matta i golv, väggar och tak eller kör du olika material på olika platser?

    Surfutrustning inne i bussen är ett problem som varit på tapeten. Det måste vara möjligt att bil av med vatten så att ”hälla ut det som i ditt släp låter bra.

    /fjant

  • judo-freddan

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 14:45

    Under stelningsprocessen stod bussen utomhus och var kall. Med forcerad ventilation och värme lär det gå betydligt snabbare.

    Jag hade samma material överallt. Vad gäller fogskummet så expanderar det kraftigt. Luften som den knuffar undan måste ha någonstans att ta vägen men lyckas du få in det så är ju “ingången” en öppning.. Var dock beredd på att det kommer att välla ut skum ur hålet.

  • fjant

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 15:37

    Stort tack för att du tar dig tid med oss nybörjar-surfbuss-byggare!
    Bilden börjar klarna nu!

    /Fjant

  • judo-freddan

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 20:34

    No sweat! cool.gif

  • ubbe

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 08:41

    Tjena!
    Intressant tråd. Ska bygga nytt boende i en T4 till våren. Funderar på att sätta solcell för kunna ladda batteri för lite belysning samt kylbox. Nån som vet hur många watt som man behöver ungefär, 50-80 eller mer?
    Har nån ett kopplingshema för att sätta ett batteri till som man laddar under färd alt med solcell?
    honken

  • judo-freddan

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 09:57

    Hej! Du tänker använda ett eller flera extrabatterier alltså? (för det måste du, annars laddar du ur startbatteriet vilket kan vara trist om du hade tänkt åka hem efter surfet..) wink.gif Om du har bestämt dig på ett ungefär för hur mycket kräm du kan komma att förbruka när du ligger ute så är det ju ditt extrabatteris kapacitet som bestämmer hur länge du kan ligga ute. Det solcellen ger under den tid du ligger ute drygar förstås ut den tiden. Men vad solcellens kapacitet sedan framför allt bestämmer är hur länge det dröjer innan ditt batteri är fulltankat igen.

    Enbart solcell är en ganska fattig lösning ska du veta så vad du först och främst bör sikta på att införskaffa är ett skiljerelä som separerar ditt start- och extrabatteri när motorn är av. När generatorn laddar ser reläet till att startbatteriet först blir fulladdat. Sedan laddar det extrabatteriet. Solcellen använder du sedan till att dryga ut med när du väl är på plats och inte åker några långa sträckor. Den fyller också upp det som blev kvar att ladda efter hemfärden.

    En kylbox typ biltema (peltierelement) drar rätt mycket ström, ca 4A. Ska du ha på det dygnet runt så blir ditt elsystem mycket dyrt.

    Kan göra ett räkneexempel också om du vill men då får du hojta till.

    Använder själv en 50W panel och Boschrelä vilket funkar bra. Panelen gick på runt 3000 och reläet på ca 700pix. Till det 4 st extrabatterier på 50Ah/styck. Kan tyckas dyrt allt detta men jag fick batterierna och reläet gratis och sen ville jag vara säker på att det skulle fungera även när jag ligger stilla en längre tid så då införskaffade jag solpanelen.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 10:54

    Surfare är ofta på blåsiga ställen. Har nån provat att sätta en vinddriven generator på bilen? Jag förmodar att det kan vara smart att ta ner den när man kör, men annars?

  • ubbe

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 10:57

    Tack Judo-Freddan.
    Jag återkommer när jag vet hur mycket ström jag behöver.
    honken

  • judo-freddan

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 14:00

    Jag har faktiskt sett att det finns såna att köpa någonstans. Dock rätt dyra (runt 10000) så solpaneler är nog att föredra. Skulle dock vara kul att se om man kunde lyckas med att snickra ihop något själv, hehe..

  • getwet

    Medlem
    7 januari, 2005 vid 16:39

    Själv har jag en liten annan lösning till laddning av batt. i vår surfbuss än vad Judo Freddan har.

    Jag har använt mig av samma system som ofta används i båtar, nämligen en manuell brytare så att man själv kan avgöra vilket batt som ska laddas.
    Anledningen till det är följande:

    Om det nu skulle vara så att startbatt börjar bli dåligt, med andra ord inte tar emot all laddning och inte blir fullladdat (vilket är svårt att veta utan voltmeter, separat mätinstrument) så kommer laddningen aldrig gå över till förb.batt.
    Om det nu blir skräp med startbatt så går det inte att koppla in förbr.b såsom starthjälp, vilket går med manuell brytare.
    Själv brukar jag alltid starta på startb (ganska självklart kanske) för att sedan nästan omgående switcha över till förb.batt. Med ett friskt startbatt och lättstartad motor klarar man MÅNGA starter (fler än man tror eftersom batteriet får återhämta sig mellan ggr.) utan laddning, däremot får förbr.batt mer stryk eftersom det här är ett strömuttag som kan pågå i timmar, visserligen mindre styrka men under lång tid.
    Vill här också samtidigt påpeka att det är viktigt att välja rätt batt till rätt sak. Använd startbatteri till att starta med, fritidsbatteri (brukar dom kallas) till förbrukningsbatteri. Batterierna är olika uppbyggda och blir förstörda om dom används fel. Exempelvis klarar inte startbatterier av långa och djupa strömuttag, vilket ett fri. gör betydligt bättre. Däremot ger inte fr.b samma “explosiva” kraft som startbat. ger under en kort period. Det blir således dyrt att använda fel……
    En sak till, batterier ska aldrig laddas ur djupare än 10.7 volt…..under den styrkan sulfaterar dem och blir obotligt skadade. Det är kört helt enkelt…..dom kommer aldrig mer bli toppladdade.
    Med manuell brytare kan man även stänga av strömmen helt i bilen.

    Ingen strömförlust. Dom flesta man. klarar amp från 250 och uppåt. De dyrare modellerna klarar även att switchas mellan batterier när motorn är igång (gen. laddar).

    När det gäller solceller så kan jag på en gång säga att du inte kommer att klara dig med enbart det för att driva en kyl, inte ens de minska modellerna. Finns förvisso kylskåp som drar väldigt lite ström men då pratar vi 8-10 000 kr och mer……kanske inte aktuellt.
    S cellen räcker således inte till det, man måste se s.cellen som en detalj vars uppgift är att underhålls ladda/toppladda batterierna. Vill man ha mer än så behövs det celler på 200w plus….och då rasar pengarna iväg igen.

    Bättre då att om man har en bensindriven buss se till att byta ut generatorn till en högeffektare, kostar oftas bara en rimlig peng jämförelse med solcell eller värsta kylen. Är det en diesel så räcker oftast den generatorn som finns.

  • oaxen

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 07:59

    Jag planerar något sånt här

  • feg

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 08:05

    Snyggt!
    (Jag kanske borde göra en 3d modell av vårt projekt)

    Ser ut att vara ett stort/långt lastutrymme. Vad är det för buss och var ska du förvara brädorna (hur många brädor)?

    /feg

  • oaxen

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 08:05

    Tanken är att inreda en skåpbil så att den blir flexibel och kan användas som:
    * husbil med familjen, 4 pers
    * surfbil med plats för 3 pers
    * transportbil vid behov, inredningen skall vara möjlig att demontera
    * skidbil(?)

    Tack för en mycket informativ tråd. Var hittar man fler “surfbilsbilder”?

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tipps inför Surfbussbygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.