Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tipps inför Surfbussbygge

  • judo-freddan

    Medlem
    30 april, 2005 vid 10:06

    Bara spray. Linolja med pensel kan jag tänka mig ger ett tjockare lager eventuellt med ett skinn längst ut. Riktigt? Ett alternativ till spray skulle ju dock kunna vara rejält förtunnad linolja som då lär torka betydligt snabbare.

    Ni har alltså löst infästningen av stolarna i golvet och bältena är nu det enda problemet? Ni kanske har hittat det redan men så här står det ju på bilprovningens hemsida:

    “Infästning bilbälten
    Infästningspunkter för bilbälte ska normalt vara provade. Fästpunkterna ska sammanlänkas och belastas i färdriktningen med en kraft av mer än 2 ton. Ett sådant prov är mer eller mindre förstörande och således svårt att utföra av en “egenbyggare”. Om fästpunkterna dimensioneras så kraftigt att man subjektivt kan bedöma och med en enkel hållfasthetsberäkning kan visa att kraven uppfyllts, behöver prov inte utföras för enstaka byggen.

    Observera att eventuella avlänkningar till exempel vid bakkant på sittdyna även måste klara påkänningarna. Avlänkningar får heller inte vara så utformade att de kan skada bältesbandet.”

    Vad är kruxet med infästningen för er? Att ni inte hittar någon bra plats att montera fästen på? Jag håller på med precis samma sak på mina framstolar som ju nu är av fabrikatet BMW istället för Peugeot. På passagerarsidan (där det var en soffa förut) har jag tillverkat ett eget underrede som också kommer att funka som kassaskåp. Där har jag så pass tjock plåt så jag kommer att fästa in hondelen till bältet i underredet istället för i stolen. Det finns bältesfästen i stolarna men jag har tvingats switcha stolarna p g a att “railsen” på stolarna inte sitter symmetriskt i förhållande till skålningen = jag får inte upp handbromsen om förarstolen sitter mitt för ratten. På förarsidan har jag använt det ordinarie underredet men gjort en adapterplatta mellan underredet och stolen för att hålbilderna inte stämde. Där kommer jag att fästa in bältesfästet i adapterplattan. Finns det inga bältesfästen i era stolar eller hur ser problemet ut? Om ni när ni har hittat en bra “geometrisk” lösning behöver en beräkning på om det håller för två ton så kan jag bistå er för jag sysslar med sådant dagligen i mitt jobb.

    Tja, det är nog snarare Getwet som fått med mig på den här resan. Han är ju Sardinienveteran och kommer att vara där före och efter jag kommer ned. Om jag inte får hänga med honom på grund av min barbariska inställning till vin i bussar så ska han veta att det finns saker som ligger betydligt närmare brott mot mänskligheten än så. Ett exempel är de fem totalt obildade fegisbabianer som jag har lyckats få med på resan. Här kommer styggelsen: De FLYGER ner och inte nog med det. De ska bo i en sketen BUNGALOW. En bungalow har ju inga HJUL! Jag väntar med bävan på Getwets reaktion inför existensen av sådant ohyggligt mänskligt beteende. Fast å andra sidan är det ju inte så dumt att kunna snika lite på deras dusch, hehe.. grin.gif

  • feg

    Medlem
    30 april, 2005 vid 17:00

    Jo, du har nog rätt att blir tjockare med pensel. Vi får drälla linolja på ställen där vi inte ska limma och sedan spraya på de ytor som vi inte kommer åt att måla.

    Visst har vi lusläst bilprovningens hemsida. smile.gif
    Vi har även varit på ”studiebesök” i Sollentuna och snackat med två gubbar där som skulle ha koll på detta med omregistrering till husbil. Dessutom har vi snackat med två ”höga gubbar” på bilprovningen centralt.
    Tyvärr framgår det varken på hemsidan eller i dialog med bilprovningen hur och på vilka kriterier bedömningen av installationen sker. Bilprovningen lutar sig på de enskilda besiktningsmännens subjektiva bedömningar (eller förmåga att svälja mutor enligt massmedia här i veckan).

    Av hemsidan och de paragrafer som vi fick tillhanda av bilprovningen i Sollentuna drog vi slutsatsen att om det bara är ordentligt överdimensionerat och ser snyggt ut kommer dom att godkänna installationen. Men vi ville inte bygga på vinst och förlust, vi ville ha facit!

    Därför har jag jagat massa ”påbyggarfirmor” som bygger ambulanser, akutbilar, brandbilar, färdtjänstfordon osv för att se om någon av dem skulle kunna ha förbarmande och konstruera och bygga åt oss för en slant eller två. Mottagandet har varit ganska svalt minst sagt. Jag har känt mig som en flipper kula mellan alla olika telefonsamtal där de rekommenderar mig att ringa än hit än dit.

    Nu är vi däremot tillbaka till ruta ett efter det senaste samtalet med ”Autokaross” i Södertälje som hävdade att det inte skulle vara några problem med den lösning vi tänkt oss.

    Vi ska alltså inte montera in säten eftersom det skulle sabba vår lastkapacitet i bussen. Vi kommer att bygga ungefär som på min skiss sen i julas.

    [SE ÖVRE BILDEN NEDAN]

    Tanken är alltså att 6st bädor ska kunna ligga två och två i bredd med nosen stickande in under häcken på baksätespassagerarna och att segel och bommar ska ”hänga under sängytan” ovanför brädorna. Lösningen medför att det inte går att montera vanliga sätesrader eftersom det skulle sabba möjligheten för brädorna att sticka fram under baksätet.

    Lösningen på detta är att svetsa in en feeet balk tvärs bussen i bakkant av sittytan på baksätet för infästning av 2st midjebälten. Detta trodde ”påbyggarna” i södertälje lätt skulle klara bilprovningens krav på installationen om det bara var svetsat ordentligt. Vad tror du?

    Lät ju mycket positivt att du kan det där med beräkningar. Det vore mycket häftigt att se beräkningar på dimensioner på den balk som ska bära infästningen av två midjebälten (totalt fyra fästpunkter) som sedan är svetsad i chassiet på bussen.

    [SE NEDRE BILDEN NEDAN]

    Lösningen du beskriver för din passagerarstol låter att vara samma som är original på Merca Sprintern som vi har. Det är en ”plåtlåda” som sitter med 4 bultar gängade i golvet på vilken sedan själva stolen är monterad på.

    Angående vin osv så fattar jag att det funkar. Jag tolkade det som att ni båda skulle åka peugot med hållare för kartongvin men om Getwet åker sin petroleumslukande amerikanare så kan han nog få med sig vinkällaren. smile.gif

    Trots att jag varit ägare till en toyota-surfbuss och nu är delägare i en merca-surfbuss är jag beredd att hålla med dina vänner om att man ska flyga ner och bo i bungalow om resan ska gå till Sardinien. Det handlar ju om bekvämlighet.
    Självklart är bussen bäst om man ska vara på plats länge eftersom det då kanske börjar bli ekonomi i det hela med att köra bil kors över hela Europa.

    /feg

    (Ber om ursäkt för bristen på kunskaper i AutoCad samt den totala avsaknaden av estetisk talang)

  • getwet

    Medlem
    1 maj, 2005 vid 19:56

    Skissar på champagnekylen, storlek och var den ska vara någonstans….HJÄLP MIG FÖR TUSAN FREDDAN!!!

  • judo-freddan

    Medlem
    1 maj, 2005 vid 20:42

    Nja, där börjar vi komma utanför mitt kompetensområde (inte champagne asså, det är ju gott, utan champagnekylskåp.) Men polarn Johan som ev dyker upp på Sardinen är doktor i reglerteknik. Om du häller i honom alholmängd motsvarande exakt 3.4 snapsar (jag har mätt upp det en midsommar) så har du enchans att få honom att fixa det. Vid x % i blodet kopplas nämligen all intilligens ur i hans hjärna på en och samma gång. Hans IQ går från överintelligent doktor till dräglande troglodyt på ungefär fem sekunder. Nu kan du yppa ditt problem och lätt lura honom att lova att han ska fixa ihop mekanismen till en sådan kyl som håller exakt 13.4 grader eller vad nu en champagnekyl ska hålla… Eller så lägger du bara flaskan i Medelhavet som med pilsner.. smirk.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    2 maj, 2005 vid 16:47

    Vet inte hur en Sprinter ser ut inuti. Hur ser du var du har chassibalkarna inifrån skåpet? Ska det hålla för två ton så vill du ju inte svetsa i tunnplåt utan direkt i balkarna så att du kan lägga ett a-mått på säg 4 och få lite svetslängd utan att plåtar börjar slå sig m.m.

  • feg

    Medlem
    2 maj, 2005 vid 17:57

    Oj, det där med “…lägga ett a-mått på säg 4 och få lite svetslängd…” är ju rena grekiskan för en förtappad själ som mig. smile.gif

    Chassibalkarna på Sprintern ligger i golvet under skåpet så det är ju bara veckad plåt att svetsa i i skåpet. Vi hade tänkt oss att svetsa en platta mot insidan på skåpet för att sprida ut lasten från balken som sedan svetsas i plattan.

    Ska be fjant gå ut och fota insidan på bussen, får se om han gör som jag ber…

    /feg

  • fjant

    Medlem
    2 maj, 2005 vid 20:35

    Tjena Freddan!

    Jag tog ett par bilder där balken ska sitta. Vi hade tänkt oss att svetsa en bit plåt mot innerplåten att svetsa fast balken i. Problemet är att bilens plåt inte känns särskilt krallig. Det finns en bärande balk under plåten, men det är svårt att avgöra hur den ser ut… Jag vet altså inte hur väl innerplåten sitter fast i balken…

    Första bilden är precis bakom skjutdörren, den andra är på andra sidan wink.gif

    /Fjant

  • fjant

    Medlem
    2 maj, 2005 vid 20:35

    2

  • judo-freddan

    Medlem
    3 maj, 2005 vid 17:24

    Var glad att du inte kan Grekiskan du. Den är något av en förbannelse..smirk.gif

    Nackdelen med att svetsa är att om ni gör det i tunnplåt så blir hela området kring svetsen i tunnplåten värmepåverkat och därmed sprött. Man kan ju inte svetsa så tjockt (a-måttet) innan alltihopa bara smälter samman. Svetsar ni å andra sidan här och där längs hela plattan får man nog trots tunn svets mer är tillräckligt för att kunna hålla två ton. Sedan är det nog bra om balken inte är så hög och förlängningen mellan balket och bältesfästena är ledade mot balken så ni inte får något moment (brytande kraft) på balken eller på förlängningarna. Ett alternativ hade ju kunnat varit att borra ett hål ner till någon av balkarna och fästa något där med bult men det känns kanske lite trist att karva i det som ska hålla uppe hela bussen..

  • feg

    Medlem
    3 maj, 2005 vid 17:58

    Tackar för tippsen Freddan.
    Börjar inse nu att det är här vi skulle börjat gorma/fråga om tipps inför detta “konstruerande”. Vad skulle man göra utan den expertis som besöker detta forum?

    Nu börjar det dra ihop sig. Vi har en tid bokad på tisdag morgon hos doktorn som ska göra ingreppet i vår buss.

    Om jag fattar dig rätt så borde vår ide med en förstärkningsplatta i stål mot tunplåten vara bra. Då kan vi svetsa stålplatta med tunn svetsfog längs hela omkretsen på plattan och därefter svetsa balken i stålplattan med “tjockt a-mått”.

    Ska även se till att följa ditt råd om en låg balk. Vi kommer nog att bulta fast midjebältenas fästen direkt i balken utan förlängning.

    Vi hade en tanke på att låta bygga en balk med förstärknings plattor i ändarna som vi sedan skulle skruva fast i bilen men eftersom det är tunnplåt man kommer åt i bilen kändes det inte så tryggt, det känns bättre att svetsa. Dessutom är det svårt/omöjligt att komma åt på baksidan av plåten för att få dit muttrar.
    Jag tror även att det nästan är omöjligt att finna något starkare att fästa i på sidorna i skåpet eftersom de “veckade” ytorna som syns på Mackans (fjant) bilder är av samma typ av plåt som själva karossen.

    Vad tycker du om dimension på balken? Vi vill ju gärna att det funkar vid en eventuell krock och alltså inte bara för att ta oss igenom registreringsbesiktningen. smile.gif

    Gjorde en liten skiss på vad jag menar med “förstärkningsplattor i änden på balken”. Kanske inte behöv men jag kände ett behov av att vara övertydlig.

    /feg

  • judo-freddan

    Medlem
    3 maj, 2005 vid 22:18

    Nu är jag inte riktigt med på om ni menade att ni ska svetsa en platta mot golvet eller om ni tänker göra som du visade i förra inlägget svetsa två plattor mot sidorna. Det lät som det första. Har jag rätt? Jag skulle nog i så fall också ha valt att svetsa mot golvet för om balken bara sitterfast i ändarna får ni ett duktigt böjmoment när två tons kraft angriper på mitten av en nästan 2m lång balk. Detta skulle nog kräva en rätt hygglig dimension och att man (om det är en rektangulär balk) riktar kortsidan på balktvärsnittet i kraftens riktning så att böjmotståndet utnyttjas maximalt. Vid balk mot golvet så kommer svetsar att hålla emot precis där kraften angriper så golvet håller emot böjmomentet. Ni kan ju förresten köpa ett rör med några millimeters godstjocklek istället för en balk också om ni vill för att spara lite pengar för balkens inre gör ju ingen större nytta. Vet inte hur ni tänkt fästa in bälteshållarna men man kan ju t e x borra ett hål för en bult rakt igenom röret och ha brickor på bägge sidor. Lycka till! Själv har jag och en polare stått och mekat båtvärmare hela kvällen. Teknik är kul (om den funkar..) grin.gif

  • feg

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 04:54

    Det är som jag visade i sista inlägget, balken ska gå från från sida till sida i bussen. Inget ska fästas i golvet eftersom det är meningen att alla leksaker ska lastas där (se bild nedan).

    Precis som du säger måste det vara en feeet balk för att motverka böjmomentet, men hur fet är fet? Tanken är att den ska vara rektangulär med kortsidan på balktvärsnittet i kraftens riktning eftersom det stjäl minst lastutrymme under soffan. Klar fördel är också som du sa att det utnyttjar böjmotståndet maximalt.

    Orsaken till att vi tänkt på balk och inte rör är att det ska vara lätt att borra hål i och gänga för bältesinfästningarna och även ge bra ytor att “bygga inredning mot”. Vi vill helst undvika genomgående bultar i balken för bältes infästningarna eftersom änden på bulten då kommer att sticka ner i lastutrymmet där nosen på brädorna ska sticka fram vilket gör det bökigare att lasta eftersom man då måste vara försiktig så att man inte punkterar brädan mot bulten.

    Angående dimensionerna vore vi tacksamma för rekommendationer på både yttermått och godstjocklek som ska klara lasten både i böjmoment och för att fästa med bälten med ej genomgående bult.

    Har du koll på cirka priser för balkar och rör i rimliga dimensioner så att vi inte blir helt blåsta på tisdag.

    Vad är det för värmare du monterar?
    Vi planerar att montera en diseldriven luftvärmare från Webasto eller Ebersprächer.

    /feg

  • charlieb

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 09:21

    Vill så gärna vara med på denna tråd! Mitt bidrag är inte så mycket bygga… har själv byggt min Toyota Hiace till en kombinerat föråd och campingbuss där sovandet jämkas med prylar och prylar gillar vi ju! När byggandet är klart kommar man till själva utnyttjandet och då kan det vara juste att man kan få in blöta grejor någonstans dvs på golvet eller i takbox. Sedan en smart grej jag läste om, låt oss säga att dagen blir kväll och alla lämnar Torö eller Ekeviken och själv är man kvar till sist och njuter att dagen surf bara för att upptäcka att nyckeln är borta… Fäst en extra nyckel någonstanns på karossen som man vid dessa tillfällen kan få fram en dölj detta ställe men att spruta underredesmassa över, ett tips gott som något.

    Hoppas du tar rygg på Getwet så vi får se din skönhet på gotland.

    Charlie

  • judo-freddan

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 10:39

    Bra tips. Många andra tips i liknande stil fanns det i en artikel i ett nummer av Boards för mindre än ett år sedan. “The great summer van adventure” eller nåt i den stilen tror jag artikeln hette. De hade tips på spots, när och hur man bör åka för att spara pluring, tips på locations, praktiska prylar att ha med m.m.

    Ett problem som jag pysslar med just nu inför Sardinienresan i Juni och gärna skulle vilja ha lite synpunkter på är hur man placerar extralås smartast. En och annan långfingrad Italienare får man nog räkna med att det finns även om det inte är högsäsong i Juni.

    Mellan framdörrarna tänkte jag spänna två vajrar fästa i varsin dörr med genomgående skruv (som alltså inte går att skruva upp.) Vajrarna låses ihop i mitten av förarutrymmet med ett hänglås. Nu kommer vi till kruxet. Jag skulle vilja låsa skåpet utifrån med ett hänglåsöverfall och ett kromat kombinationslås (för att slippa nycklar när man surfar.) Men då säger alltid folk till mig att “nej, du kommer bara att locka till dig tjuvar med ett synligt lås utanpå.” Men om jag har extralåsningen för skåpet inne i bussen så kan jag ju inte låsa det när jag går iväg om det inte är någon avancerad remotegrej förstås. Dilemma.. Nån som har något klurigt förslag? confused.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 11:34

    Hihi. Rooooligt! Äntligen kommer all tentaångest till nytta.. grin.gif

    Jag antar att bredden i er buss är ca 1800mm som på min. Rätta mig om jag har fel. Jag antar också att eftersom det står på bilprovningen att varje bältesfäste ska klara 2 ton så är det 4 ton som gäller (2 passagerare är det som vi inte vill ha flygandes ut genom vindrutan, right?)

    Jag antar att det är en kraft (4 ton) som verkar mitt på balken och dimensionerar mot brottgränsen med en säkerhetsfaktor på 2 (så ni måste ha fuskat dit två fylliga brudar också innan det blir flygtur genom rutan.) Vidare har ni använt Domex 355 vilket är det “bondstål” vi använder här i truckfabriken.

    Då får jag fram att ni har följande att välja på:

    b = kortsidan i mm
    h = långsidan

    b / h



    10 150
    12 137
    15 123
    20 106
    30 87
    40 75
    50 67

    Ni får avrunda h uppåt till närmaste vettiga dimension. Gäller ju också att ni får så pass mycket omkrets på balkens kortsida att ni känner er säkra på att svetsen kan hålla emot tvärkraften.

    Hoppas detta kan hjälpa nåt på vägen.
    /Freddan

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tipps inför Surfbussbygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.