Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips för att ta höjd med vågis?

  • Tips för att ta höjd med vågis?

    Publicerad av r_k på 3 september, 2009 vid 11:28

    Hej, jag tycker ibland att det kan vara svårt att höjda bra med en vågis.

    Har ni någa generella tips angående exempelvis stance och hur man ska använda railen för att tugga höjd?

    grrrr svarade 14 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • poppo

    Medlem
    3 september, 2009 vid 13:43

    klassisk höjdtagningsteknik gäller även vågbrädor, de höjdar bara lite sämre!

    i planing: riggen fram, tryck på fenan, plan bräda eller lite tryck på läkanten. gå så högt du kan utan att tappa kritisk fart.

    utan planing: tryck ned lovartskanten så hela railen funkar som “köl”. riggen upp och fram. guppa upp i vind!

  • calle_b

    Medlem
    3 september, 2009 vid 14:55

    Fyller på lite fler knep o trix:

    I planing – Fokusera lite uppåt i vind, typ dit du vill, och påtagligt mycket mer blick upp mot vindriktningen. Tänk även att på att försöka få seglet att “suga” dig uppåt i vind, och inte seglas. Vrid lite på överkroppen uppåt i vind och använd frambenet som stötdämpare, medan du har tryck på fena och lovartskanten. Prioritera att behålla planing och fart, fall av lite grann i vindhålen – och det viktigaste: du kan nästan alltid få lite hjälp av vågorna även om de knappt är knähöga.

    God höjdning!

  • see

    Medlem
    3 september, 2009 vid 16:51
    Calle_B;572858 wrote:
    Fyller på lite fler knep o trix:

    […] och det viktigaste: du kan nästan alltid få lite hjälp av vågorna även om de knappt är knähöga.

    Det där får gärna förklaras lite närmare. Hur skall man ta hjälp av vågorna?

  • tim-eriksson

    Medlem
    4 september, 2009 vid 08:14

    Och om man saknar teknik kan man fuska… Större fena! Underlättar för mig i alla fall 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    4 september, 2009 vid 11:28

    Eller större segel. Man har aldrig svårt att ta höjd om man är toköverriggad.

  • r_k

    Medlem
    4 september, 2009 vid 11:34

    Inte speciellt kul att vara toköverriggad i vågorna.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 september, 2009 vid 12:18

    För stor fena i vågor är inte heller kul enligt somliga. Pest eller kolera, kort och gott.

  • r_k

    Medlem
    4 september, 2009 vid 12:29

    Varför inte ha lagom storlek på både fena och segel då?

  • rasmus_w

    Medlem
    4 september, 2009 vid 14:21

    För att man vill “fuska” sig till bättre höjdtagning. Man kan välja lagom på bägge men då får man bita i det sura äpplet och lära sig höjda.

  • hellgren

    Medlem
    4 september, 2009 vid 14:31
    see;572890 wrote:
    Det där får gärna förklaras lite närmare. Hur skall man ta hjälp av vågorna?

    Jag är inte helt säker på vad Calle syftar på här men jag skulle tro att han menar, att när du tappar planing kan du använda en våg för att snabbare får upp din planing igen. Sen är det bar a att fortsätta ta höjd.

    Har jag rätt Calle?

  • calle_b

    Medlem
    5 september, 2009 vid 20:10

    nu vaknade jag till, sorry. Jess, helt rätt, Hell-boy, en extra lite knuff av vågen, skvalpet, vitvattnet hjälper till, såvida vinkeln är helt åt skogen.

    Fridens!

  • see

    Medlem
    6 september, 2009 vid 19:48
    hellgren;573234 wrote:
    Jag är inte helt säker på vad Calle syftar på här men jag skulle tro att han menar, att när du tappar planing kan du använda en våg för att snabbare får upp din planing igen. Sen är det bar a att fortsätta ta höjd.

    Har jag rätt Calle?

    Calle_B;573606 wrote:
    nu vaknade jag till, sorry. Jess, helt rätt, Hell-boy, en extra lite knuff av vågen, skvalpet, vitvattnet hjälper till, såvida vinkeln är helt åt skogen.

    Fridens!

    Tack för förtydligandet! Det där är jag med på, det är väl nästan A-kursen i “Planing med mindre prylar”…

    Testade annars (i fredags, förhållanden: *byig* insjösegling) att “pumpa” brädan över chop för att ta bättre höjd i stråk med dålig vind. Effekten var tveksam, om ens befintlig.

  • grrrr

    Medlem
    6 september, 2009 vid 20:05

    Kolla på Guy Cribbs hemsida efter artikeln ‘looking depressed’, det handlar om höjdtagning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips för att ta höjd med vågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.