Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på brädor! 110-125 liter .

  • Tips på brädor! 110-125 liter .

    Publicerad av tigerflash på 20 november, 2015 vid 19:06

    Hej. Då är det dags att byta ner sig i storlek då min ahd 145l blir på tok för stor när det brallar på och blir lite vågor. Väger runt 78 kg och är 190cm. Har surfat i ett par år och vattenstartar utan problem men jobbar på gipparna just nu. Vill ha en första bräda och kanske senare köpa en andra runt 100l .bor och seglar mest runt stockholm. Har sneglat på atomiq 110 carbon och även samma fast tufskin. Någon som seglat båda och vet skillnaden för utom vikten på 1 kg. Är öppet för tankar och erfarenhet för freeride/freemove brädor främst . Har pratat med många personer men mest då om starboard brädor.
    / Erik

    tigerflash svarade 8 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dendrite

    Medlem
    20 november, 2015 vid 20:15

    En FSW kring 100L kanske kan vara något? Tror du kommer uppleva en freeridebräda i den volymen du skriver som stor också när det blåser på.

  • mexi_

    Medlem
    20 november, 2015 vid 20:59

    Finns en hawk 110 till salu, grym tror jag!

  • gustav1980

    Medlem
    21 november, 2015 vid 01:02

    Vilka segelstrorlekar använder du?

  • tigerflash

    Medlem
    21 november, 2015 vid 06:51

    @Gustav1980 737076 wrote:

    Vilka segelstrorlekar använder du?

    Har just nu 5,3/5,7/6,5/8,0… Är det som finns i arsenalen idag. Dom flesta brädorna i den storlek jag är sugen på tar ju inte under 5,0.! Men kanske i framtiden om man ev köper en vågis så måste man ner i storlek på segel.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • tigerflash

    Medlem
    21 november, 2015 vid 07:35

    @dendrite 737070 wrote:

    En FSW kring 100L kanske kan vara något? Tror du kommer uppleva en freeridebräda i den volymen du skriver som stor också när det blåser på.

    Jag tor 100l skulle vara perfekt för dom dagar frugan inte går ut för att det blåser men missänker att kanske 10-15 liter till skulle smaka bättre rent storleksmässigt för dom större seglen som jag har men jag tror dom fsw tar väl Max typ 6,7-7,0 men och andra sidan har jag kört mitt 8,0 fyra gånger i år. Det segel som körts mest är Cross 6,5 som är favoriten av dom jag har.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • gustav1980

    Medlem
    21 november, 2015 vid 08:29

    @Tigerflash 737077 wrote:

    Har just nu 5,3/5,7/6,5/8,0… Är det som finns i arsenalen idag. Dom flesta brädorna i den storlek jag är sugen på tar ju inte under 5,0.! Men kanske i framtiden om man ev köper en vågis så måste man ner i storlek

    Nästan på pricken samma som jag då 🙂 Den bräda som är perfekt på 8.0 är ju stor för 5.0, och stora segel funkar bättre med dubbelstropp medan mindre segel känns bäst med enkelstropp. Därför är nog det ideala att gå på en setup med två brädor, även om det medför ett ökat transport/förvarings-besvär 🙂

    Om inte, prioritera en bräda som funkar bra på 6.5/8.0 eftersom att dessa torde bli dina mest använda segel i sthlm. Jag har bl.a en mistral syncro 115 ( påminner om hawk som nämndes ovan) och den känns med mina 88 kg snäppet för liten med 8.0, kanske blir bättre för dig som väger mindre och om du kör med dubbla stoppar (så att du får lite freerace stance). Men lite mer volym/bredd skadar knappast för lättvindsdagarna.

  • billie

    Medlem
    21 november, 2015 vid 08:54

    De jag sett i din storlek här på västkusten har köpt den populära RRD firemove 110 ltd.
    Den kan tyckas bred men jag har sett killar som seglar bra med den i kuling . Och snabb är den också

  • tigerflash

    Medlem
    21 november, 2015 vid 09:03

    @Gustav1980 737080 wrote:

    Nästan på pricken samma som jag då 🙂 Den bräda som är perfekt på 8.0 är ju stor för 5.0, och stora segel funkar bättre med dubbelstropp medan mindre segel känns bäst med enkelstropp. Därför är nog det ideala att gå på en setup med två brädor, även om det medför ett ökat transport/förvarings-besvär 🙂

    Om inte, prioritera en bräda som funkar bra på 6.5/8.0 eftersom att dessa torde bli dina mest använda segel i sthlm. Jag har bl.a en mistral syncro 115 ( påminner om hawk som nämndes ovan) och den känns med mina 88 kg snäppet för liten med 8.0, kanske blir bättre för dig som väger mindre och om du kör med dubbla stoppar (så att du får lite freerace stance). Men lite mer volym/bredd skadar knappast för lättvindsdagarna.

    Frakten är inga problem då rörbussen löser den biten👍 och jag tror det kommer bli två brädor inom en snar framtid. Är ju som du skriver skönt med lite bredd då det ofta blir segling i typ 7-10 mps och dagarna där det är över 10 i grund kan man räkna på en hand om man har ett normalt jobb. Många här talar sig varma om starboards atomiq modeller då en tex 110 motsvarar 10-15 liter större i ett annat märke pga design. Dock ej hunnit testa en sån än. Men är lite sugen på en sån som första bräda då den tar 5,5-8,0 med dubbla stroppar. Annars måste man upp lite i volym för att få samma egenskaper.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • mcrill

    Medlem
    21 november, 2015 vid 10:25

    Tycker att du ska behålla AHDn som ren lättvindsbräda. Komplettera med en freeride på 100-110liter, har själv en RRD Firemove 110 (men väger 100-110kg beroende på vilket humör vågen är på). den blir din mest använda bräda. Mycket go bräda med segel mellan 6,5-8m2. Som mindre bräda rekomenderar jag nog en FSW på 90-95liter, eller ännu bättre två brädor en runt 100liter och en runt 90liter. Även en 100litare blir snabbt för stor när det brallar i.
    Gällande FSW finns det lugna och snälla, som t.ex. exocet, och det finns snabba och ändå ganska snälla, som Patrik. En kille i viken med ungefär din vikt och längd köpte RRD FSW 92l och är myckt nöjd. Hoppas du har nytta av mina råd. Lycka till!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 november, 2015 vid 11:07

    Jag har en Atomiq 110 l carbon 2014, lite använd. Skicka meddelande om Du är intresserad.

  • raggarn

    Medlem
    21 november, 2015 vid 12:47

    Tror att det är en JP All-ride 116 du behöver………. 🙂 guldbräda..!!
    http://windsurfnsnow.com.au/site/jp-allride-review/
    kolla fler tester på nätet…

    eller en Lorch Glider 115 el 125

    mitt tips iaf.
    om man vill slippa en bred “dörr” utan känsla….. 😮

  • tigerflash

    Medlem
    22 november, 2015 vid 08:16

    Tack alla för era tankar och tips kring mitt angenäma problem . Nu har jag fått lite att fundera på😃👍 / Erik

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på brädor! 110-125 liter .

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.