Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på kitebräda som passar även i cablepark?

  • Tips på kitebräda som passar även i cablepark?

    Publicerad av jonasm på 26 augusti, 2013 vid 11:10

    Tänkte plocka upp en ny kitebräda med boots i USA på en resa i höst.

    Någon som har tips på vilka kitebrädor som har inbyggda rails och tålig botten så kan köra på sliders i en cablepark?

    Tänkte alltså köra utan fenor i cableparken så man kan köra i hoppen och boxarna. Ska inte använda den för wake bakom båt, endast cablepark.

    Naish Antic eller Monarch borde fungera bra…fler tips?

    jonas

    pewe svarade 10 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 11:55

    Tablas Coax 🙂

  • lima-ko

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 12:55

    Är du inne på Naish ska du nog välja Antic, jag har bara klämt på Monarch men den känns lite klen för kabelparken och kan nog pga rätt små kanaler bli väldigt hal om den körs utan fenor,

    Kika även på Tona Pop, den är riktigt fin för både kite och kabelpark, mycket bra grepp även utan fenor, jag har även kört den bakom båt med framgång. Ska du ändå till USA är ju priset också riktigt bra, 500 USD https://www.tonaboards.com/store/boards/tona-pop/

    Andra modeller du kan kika på (ej provat personligen men att döma av filmer och liknande verkar de fungera utmärkt för både kite/kabelpark):
    #Cabrinha Custom
    #North Gambler
    #Liquid Force LFX (grindbase), DLX eller Influence

  • jonasm

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 13:59

    tack för bra tips! Tona verkar riktigt trevlig och tillverkad i en wakeboardfabrik så den borde hålla:

    How tough is the base? Will it hold up on the rails and kickers at the cable park?

    The bottoms are a tough plastic coating specially designed for this purpose. It is the wakeboard industry’s best surface for sliders and ramps to date and not yet used in kiting. Our boards are made in a very well known and established wakeboard factory and we use the same materials and process used in the proven wakeboarding world. The Pop is an excellent cable park board.

  • mericsson

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 19:53

    Jonas, jag har en Tablas Coax jag tänkt sälja för bra pris om du är sugen.
    Annars kan jag varmt rekommendera BEST Profanity. Riktigt hållbar, riktigt bra i parken utan fenor och för kite med/utan fenor.
    http://www.bestkiteboarding.com/en/profanity

  • andersr

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 20:53

    Kolla på Cabrinha Custom CBL, det är en ny modell framtagen för just de ändamålen du beskriver.

  • milkman

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 01:00

    Tonabrädorna är riktigt fina. Men tunga som fn som alla andra wakeboards.
    Vi är sjukt impade utav Nobile fifty/50 wake. Byggd med samma teknik som en kitebräda så den lägger till en lite, lite, flex och kommer med ett tjockt lager plast i botten. Men det är inte tillverkningen som imponerar, det är snarare hur den känns i parken. Ring gärna och snacka med Johan i butiken, här är han från idag:

  • lima-ko

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 04:22

    Tona känns helt korrekt rätt tung när man greppar den men väl på fötterna tycker jag personligen den känslan är som bortblåst.

  • blizzy

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 08:23

    Ska du köra mestadels kite o bara lite kabel nån gång per år så funkar de flesta wakestylebrädor (Dvs kitebrädor). Jag körde min Blade Deuce i några månader på kabel (4-5 dagar / vecka), några kompisar körde Tona Pop och LF DLX. Men vi kom alla fram till att kör du mkt kabel (typ några gånger per månad eller mer) och vill satsa på det så är det bättre med en riktig kabelbräda. För min del föll det på att få mjukare landningar på kicker/airtrick för att undvika knäskador, men det finns ju andra faktorer som är bättre på en “riktig” kabelbräda, typ flex, grindbase, riktiga side walls, rocker, kanaler (om man föredrar det) etc. På kabel vill du även gärna ha en längre bräda som ger stor kontaktyta när du landar, vilket i sig inte är optimalt på kite..
    Så frågan är bara hur mkt kabel du kommer köra o om du vill satsa mkt på det..

    Har inte testat Tona Pop men Blade Deuce funkade riktigt bra på sliders (utan fenor så klart), även om den inte har nån riktigt grindbase. Och den är asnice för kite så skulle jag bara haft en bräda hade det varit den..

  • alohasurfer

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 18:09

    Jag kör Liquid Force LFX och tycker den är helt underbar att kajta med, men den har också grind base och tillräckligt mycket flex för att kunna göra pressar på sliders i parken.

  • pepa

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 06:51

    Tona är din bräda, inget snack.

  • jakobb

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 17:48

    kabelbrädor funkar inte för kajt och kajtbrädor funkar inte speciellt bra för kabel, det är min erfarenhet.

  • jonasm

    Medlem
    2 september, 2013 vid 11:47

    OK bra diskussion och tack för alla svar. Efter lite mer googlande på era tips så är brädbeslutet klart:

    Tona Pop verkar vara bra val och har som tipsat om bra pris i USA (3485 kr) – så den blir det. Jag ska ha den som 50% kite och 50% kabel – har en OR Mako som jag kör med normalt som kitebräda så tänkte ha en bräda med bindningar som komplement till den.

    Lastar upp lite bilder när jag är i Californien om en månad och plockar upp den…ska se om det kan bli lite kite vid Golden Gate alt ner mot Santa Cruz / Waddel Creek.

  • milkman

    Medlem
    2 september, 2013 vid 19:15

    Vi har en Tona demobräda som du kan bra pris på. Vi behöver den inte längre nu när vi upptäkt 50/fifty wake 🙂 Bra skick men använd som sagt… Vad sägs om 2000kr 🙂 ?
    Ska du på OOW?

  • lelleee

    Medlem
    3 september, 2013 vid 06:48

    nya naish kitebrädan Antic ska vara gjord för kabel också
    http://naishkites.com/antic-wakestyle-cable-hybrid/

    Ofta är kitebrädor för sladdriga och har för lite rocker för köra i kabeln, ska bli spännande att se hur den här funkar.

    Sen funkar det fin fin att kita med wakebrädor om det är en kabelbräda men lite mindre rocker. t.ex Liquid force FLX..
    Men det gäller att ha bra tryck i kiten.

  • jonasm

    Medlem
    3 september, 2013 vid 14:35

    @Milkman 715446 wrote:

    Vi har en Tona demobräda som du kan bra pris på. Vi behöver den inte längre nu när vi upptäkt 50/fifty wake 🙂 Bra skick men använd som sagt… Vad sägs om 2000kr 🙂 ?
    Ska du på OOW?

    skicka gärna ngra bilder, om det är minst en 138 cm: jomalmgr@cisco.com

    2000 är deal om den inte är för sleten…

    Ska inte på OOW utan på ett internt Cisco Mobile event -bra att jobba för amerikanska bolag med HQ i Californien 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på kitebräda som passar även i cablepark?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.