Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på nybörjare utrustning

  • Tips på nybörjare utrustning

    Publicerad av emanuele på 8 september, 2017 vid 11:13

    Hej behöver tips på nybörjare utrustning. Har surfat på på Öland på en rrd evolution 155l och på Rhodos där det var mer vågor på en Starboard Rio small tror den är 187l. Använder inte centerbordet längre utan kör med den uppe 99 procent av gångerna, kör med sele och fotstroppar har lyckats få båda brädorna att plana bra.
    Men tycker ni att jag ska köpa ännu en mindre än dessa brädor utan centerbord, Hur länge dröjer det innan man vill ha en ny bräda om man kör på ovanstående grejer, vill köpa något jag kan ha ett längre tag, samt gärna om det finns äldre begagnande som är lika bra och stabila som dessa för en billig peng.

    mrquality svarade 6 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 september, 2017 vid 11:56

    Utveckla gärna med var Du ska segla och hur mycket Du väger så får Du säkert tips. Sök gärna även i forumet på liknande förfrågningar.

  • emanuele

    Medlem
    8 september, 2017 vid 14:26

    Väger 80kg och ska segla främst runt om i Västerås Stockholms området samt ibland andra platser i sverige.

  • bicless

    Medlem
    8 september, 2017 vid 21:43

    Kan tipsa om Starboard go. Den kan man köra många säsonger med snabb utvecklingskurva. Superbra andrahandsvärde om du vill sälja den så småningom. Men alla stora freeride funkar. Tips Ahd fast forward, rrd zride, fanatic shark. Jag skulle satsat på nån som inte är superkort då de lite längre ger mer autoplaning och enklare utvecklas snabbt med från den nivå du verkar beskriva.

  • emanuele

    Medlem
    9 september, 2017 vid 11:35

    Tror jag prova den som heter go lite snabbt på Rhodos.
    Bra bräda men ramlade så masten smällde till brädan i nosen och det blev ett jack i den.
    När jag kom upp till stranden kolla dem på uthyrningstället surt på mig, helt ny bräda som nu hade skador i fronten efter en katapult bara.

    Hur känsliga är dem?
    Finns det något liknande som håller bra?

    Verkar som deras Rio serie håller bättre då jag körde dem en vecka utan att jag förstörde något. vill ha något som inte går sönder lätt eftersom jag kommer fortsätta falla och nu när man planar blir det hårdare vurpor.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 september, 2017 vid 18:47

    80 kg i Västerås och Stockholm med den nivå Du uppnått gör väl att Du skulle klara en bräda på 130 l och uppåt. RRD Firemove, Starboard Atomiq, Fanatic Gecko och AHD FF är väl några att välja på tillsammans med ett förstasegel på 7.5.

  • mrquality

    Medlem
    11 september, 2017 vid 05:57

    150-130 lt bräda är bra för dig, jag skulle välja 140lt mitt i mellan och 7.0 rigg. Sen kommer du att vilja köpa större rigg i framtiden och att uppgradera din bräda också.

  • john1

    Medlem
    11 september, 2017 vid 15:47

    OBS:
    En bräda på ca 130 liter typ Firemove/Atomic etc Tycker jag blir för bräda.
    Om du har råd så köp hellre en Patrik 135 liter, den är smalare och lite längre vilket gör att du lättare får en “passiv” planing, dessutom är den lätthanterligare när du kommit i planingsläge.

    http://patrik-windsurf.com/f-ride/
    (F-ride 135 liter)

    Starboard Atomic etc blir lite svårare att komma igång med även om dom är brädare.
    jj

    • Detta svar ändrades 6 år, 7 månader sedan av  john1.
  • gustav1980

    Medlem
    11 september, 2017 vid 22:59

    Tycker inte du ska utesluta att gå ner mot 120 liter om du väger 80, kan segla i stroppar och med sele. Dessa brädor bär segel upp över 8 kvadrat utan att protestera.

    Om du kan surfa känns firemove (och dess kusiner) på 130-140 liter ingenting annat än väldigt stora.

  • emanuele

    Medlem
    12 september, 2017 vid 15:59

    Är dock sämst på att göra slag och jibes så bara brädan är hyfsat stabil och öva det på.
    Sen kan jag inte vatten starta än har bara gjort Beach start. Så måste kunna dra upp seglet från vattnet. men ni tycker jag ska köra 130l typ det jag minst kört på var 155.

  • sannum

    Medlem
    12 september, 2017 vid 17:10

    Hej,risken i början när man går ner i volym på brädan är att man köper en dyr bräda som blir för liten och man tappar sugen,130-140 liter är ju ändå en stor “liten”bräda skulle tro det kommer funka alldeles utmärkt,träna vattenstart det sparar du mycket kraft/energi på viktigast av allt ge inte upp och ha kul även om det inte funkar varje gång….

  • mrquality

    Medlem
    12 september, 2017 vid 19:11

    Förra veckan jag testade för första gången min RRD 127LT, innan hade jag kört 161 Starboard och kunde bara beach start och drog upp segel varje gång med upphalslina även min 8.4 (min favorit segel). Då bestämde mig att det var dags att lära mig vatten start, dagen efter 2 timmar i vatten 3 gånger lyckades. Moral:Börja lära dig vattenstar även med en stor bräda så kan du nyttja i framtiden.Om du köper en lite “större” bräda typ 140lt du kan använda för att kunna lära dig planing jibe och tack osv. och man kan ha roligt ändå med en 140lt,men vind range är lite begränsad(kan inte går ut med typ 16 m/s, en 140lt har för mycket volym och tar för mycket vind under brädan) Det finns en viss tendens i Windsurfing sport dvs att går ner med volym snabbt(jag är medlem i flera Windsurfing forum även i andra länder och läser flera tråd som den här). Jag gjorde likadant,har köpt en 127lt efter bara 10 månader jag köpte min första bräda 160,fast med min 160 kan inte ännu planing gibe. Din första bräda ska vara svårt och vinglig i början men inte för mycket annars frustration kan förekomma för att du kommer att hamna ofta in i vatten. Som alltid gäller regel: antal timmar på vatten för utveckla fort!!!

    • Detta svar ändrades 6 år, 7 månader sedan av  mrquality.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på nybörjare utrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.