Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på vad jag bör skaffa för vindsurfing kitt

  • dr-masse

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 06:46

    Jo, en sak till. Lägg lite tid på att gå några kurser, om du kan.

  • dr-masse

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 07:10

    Om du är lite ambitiösare så tycker jag att detta paket ser bra ut, även om brädan är snäppet mer utmanande än vad du kanske borde ha http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/9997/komplett-vindsurfingpaket-138-liter/

  • tobiasmartensson

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 07:37

    Såg riktigt lockande ut! De ända jag e orolig för är hur brädan går på vattnet när jag e så pass tung? Den jag hade innan blev de så mycket vikt baktill så den låg riktigt tyng i vattnet. Funkar min vikt med 138L?
    (Vet inte riktigt vad liter antalet gör för mig och min bräda)

  • tobiasmartensson

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 07:38

    Men funkar den att komma igång med tror du?

  • dr-masse

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 07:55

    Det funkar, men rent storleksmässig är den nog en bit i underkant för dina 95 kg (skulle kanske vilja att den låg närmare 150 liter). Det beror på hur ambitiös du är och kanske även vana från andra brädsporter eller liknande.

    Hur tjockt är pannbenet ditt, typ. 🙂

  • tobiasmartensson

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 08:03

    Är de så att den kommer sjunka när jag ställer mig på den? Är det de som ställer till det?
    Kan ju alltid banta lite oxå 😉
    Funkar den att segla i Mälaren?

  • dr-masse

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 08:39

    1. Nej, den kommer inte sjunka. Allt med en volym på typ 10 liter över din kroppsvikt flyter (kroppsvikt + rigg).
    2. Ja, den funkar i Mälaren.

    Att väga lite mindre är bra för tidig planing. 🙂

    Den är som sagt storleksmässig i underkant, men verkar vara en fin utrustning för “fortsättningssurfaren”. Eller vilken freeride-åkare som helst.

  • robin

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 08:42

    Sjunker gör en bräda först när din, riggens och brädans vikt i kg är mindre än brädans volym i liter. Fast är det på gränsen så sjunker den inte på riktigt utan håller sig precis under ytan, och med minsta lilla fart framåt så går den upp.

    En för liten och smal bräda blir vinglig. Jag har vägt som du men har svårt att avgöra hur vingligt det kan upplevas eftersom jag brukar köra mindre brädor. Kan tänka mig att brädan är en aning för liten.

  • robin

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 08:52

    Nu har jag läst ditt första inlägg. Eftersom du är ung så lär du dig också fort. Bor du så att du kan och vill vara ute mycket på vattnet? I så fall kommer du snabbt att lära dig brädan. Men komplettera med en mindre rigg, en 8,0:a är jävligt tung att dra rigg med och vattenstarta och det är att göra saker onödigt svårt för sig. Ett segel runt 6 kvadrat är helt rätt, och det gör inget om det är 15 år gammalt. Finns säkert någon här som har ett gammalt tejplagat Np Soul 6,2 eller liknande med tillhörande mast för några hundra om du frågar.

  • staffomania

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 08:52

    @Tobiasmartensson 734401 wrote:

    Är de så att den kommer sjunka när jag ställer mig på den? Är det de som ställer till det?
    Kan ju alltid banta lite oxå 😉
    Funkar den att segla i Mälaren?

    Det kommer inte sjunka då du har över 40l plus. Dessutom är det rätt bred vilket är bra när du drar rigg. Däremot så sjunker den ju lättare och är inte lika förlåtande när du sätter en fot fel på brädan. Du måste nog komplettera med ett mindre segel för att börja köra med en bräda som är på gränsen till för liten och ett 8kvm segel kommer vara onödigt svårt.

    Jag hade nästan exakt samma förutsättningar som dig när jag började då jag kört lite på farsans gamla 80-tals bräda och gått en kurs i rålis. Jag hade nog dessutom exakt samma mått i både vikt och längd. Jag köpte efter kursen en 145l freeride och ett 7.5 segel och drog ut och körde i alla möjliga konstiga förhållanden. Tjejen köpte samtidigt en nybörjarbräda på 180L och ett 6kvm segel. I början var det roligast att låna tjejens bräda då man kunde fokusera mer på seglingen och mindre på att balansera. Min bräda funkade ok men var väldigt jobbig att dra rigg på när det var vågigt men det gick bättre när jag lånade tjejens 6kvm segel.. Men så fort man kom upp i planing vad min bräda roligare.

  • alexasu

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 15:46

    @dr Masse 734391 wrote:

    Välkommen till sporten där man aldrig blir fulländad och alltid lär sig.

    Ähhhrrmmmm jag tycker att rådet om JP SLW och 8.5 (!) är ganska tveksamt… eller till och med inte särskilt bra alls, faktiskt… Även om jag gillar Herr Pelegrin och hans vindrapporter en hel del. 🙂

    Alltså, en traditionell freeride på 130-140 liter kommer funka utmärkt. Och gå nu inte in för att bara plana hela tiden, vilket lätt får alldeles för mycket fokus i början av vindsurfinglivet. Visst, att bränna runt med 8.0 i lättare vindar är jädrigt najs, men det är inte det som kommer att göra dig till en bättre vindsurfare i längden. Det är din seglingsteknik, balans och förmåga att få ut prestanda ur pryttlarna som avgör. Och hur kul du har, såklart.

    Så, se till att ha en lättare rigg runt 6.0 till den brädan. Då kan du ge dig ut i lättare vindar och träna rigghantering, brädsnurr och allmänt småtrixande. Sjukt lärorikt och mycket, mycket underskattat. Du får dessutom ett segel som kommer vara riktigt kul när det blåser lite mer. Denna typ av segel kan man dessutom hyfsat enkelt hitta till bra pris och det behöver inte vara något av senaste modell eller särskilt avancerad design.

    Och att köpa en större freeride är väl en av få investeringar i surfprylar som faktiskt inte är så dum. Även efter flera år kan man sälja sin bräda begagnad till skaplig bra pris. Det finns ett skäl till att denna typ av brädor nästan aldrig syns på köpåsälj, de är helt enkelt populära och lättsålda.

    Vad dr Masse sa!

  • gustav1980

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 22:03

    Då marknaden inte kryllar av freeridegrejer så handlar det om att klippa till på det som faktiskt finns till salu. Du kommer ganska snart att behöva två riggar, tex en 6.2 och en 7.8, så köp det du kommer över i dessa segment är mitt tips.

    För övrigt: Att som näst största segel använda 6.x kvadrat tycker många är en god idé, men HUR stort det största ska vara finns det blandade meningar om. Själv (88 kg numera) har jag kört både 9.2, 8.5 och 8.2 men nu fastnat för 7.8 som största. Planar väl inte riktigt lika tidigt, men har å andra sidan en roligare och mer manövervänlig surf. Tidigare hade jag alltid en förhoppning av att inte behöva använda det största seglet….det har jag inte längre 🙂

  • tobiasmartensson

    Medlem
    15 juli, 2015 vid 13:48
  • dr-masse

    Medlem
    15 juli, 2015 vid 14:34

    @Tobiasmartensson 734437 wrote:

    http://m.skidsport.nu/sommar/vindsurfing/kompletta-paket/freeridepaket/fanatic-shark-veron-paket-2014-2014

    E det här bra? Eller är det för dyrt??

    Bra paket, tycker jag. Visst, inte gratis men vettigt med tanke på att du får bra pryttlar för pengarna. Finns liknande paket från flera handlare. Skulle kanske se om du kan lägga till lite och uppgradera masten till SC6, en sådan kan du ha i många år.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 juli, 2015 vid 17:28

    Som vissa tidigare nämnt så är det bökigare med ett större segel. Samtidigt är det helt omöjligt att råda Dig om valet bara rör ett enda segel. Det är självfallet så att Du precis som alla andra vindsurfare behöver fler segel. Däremot var det ju de facto så att Du redan seglat en del. Du är stor och väger hyfsat mycket. Jag gissar därför att Du inte kommer ha så kul med att guppa runt med 130 l och 6.0 inledningsvis. Som framgått tidigare så behåller många sina större brädor, säkert beroende på att dessa ger möjlighet till mer planing. Därför är utbudet på beg. klent eller noll. Om Du vis av vissa andra tips vill dra ned på segelstorleken och tycker 8-8.5 är för stort så tänk på att det krävs rätt mycket vind för att Du ska gå igång med 6-6.5. Välj då hellre en 7.5:a.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på vad jag bör skaffa för vindsurfing kitt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.