Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på våtdräkter

  • bicless

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 22:10

    Vi säljer xcel och ser att du bor i stockholm så kom in i butiken o du vill spana in xcel och veta mer om skillnaderna. Grovt sett

    1) Drylock är tätast/varmast, men varför man behöver så varm fattar varken europaimportören eller vi. De/vi tar knappt in den för kunderna är varma i vintersurf med de enklare modellerna. Men vill man ha drylock går det ordna på ca 1 vecka.
    2) Revolt är näst dyrast, extra lätt och torkar extra snabbt. Övrigt som infiniti nedan.
    3) Infiniti är storsäljaren, supervarm och tät. Du kan använda 5mm modellen på vintersurf så den räcker men välj 6mm om du är frusen av dig. Både inbyggd huva och löst huv-väst funkar på vintern. Skall du vindsurfa behöver du egentligen inte så bra huva som det är på dräkten med inbyggd huva, de är dimensionerade för duckdive i vågsurf i 4 gradigt vatten. Men det går fälla ner huvan även på dräkten med inbyggd huva så klart.

    Nya höstmodellen av infinit 6mm hooded som kommer nu om ca 1,5 vecka har celliant laminering som ger ytterliggare nån grad varmare dräkt tack vare bättre värmereflektion/isolering. Ärligt talat känns det nästan overkill men är man frusen så är ju extra värme alltid bra. Man kan ju alltid släppa in vatten om man blir för varm. Dräkterna är för ävrikt megatäta, både infiniti, revolt och drylock.

    Mvh
    Bicless

  • steffo

    Medlem
    1 september, 2014 vid 06:49

    Hur är Revolt och Infiniti i underarmarna? De flesta vågsurfingdräkterna är ganska tajta och ger lätt kramp även tunnare som 2mm.

  • doffe

    Medlem
    1 september, 2014 vid 07:15

    Skulle absolut satsa en liten extra slant på en 5/4 Oneill Psychofreak 2014/15
    https://www.youtube.com/watch?v=7V1mwkeC2Ws
    Oneills Psychofreak är enligt många lika varm som en tjockare “dödlig” dräkt av annat märke så kanske en 4/3 också kan räcka om du inte surfar i minusgrader.
    Kolla med ohana.se

  • bicless

    Medlem
    1 september, 2014 vid 08:10

    De verkar funka bra för vindsurf, vi är ett växande gäng som körde dem förra vintern för vindsurf och problemet med tajta underarmar har varit mindre än vad jag trodde. De är tajta för de skall ju inte släppa in vatten men rätt bra flex.

  • bicless

    Medlem
    1 september, 2014 vid 08:19

    Kan tilläga för de som inte vet om det att Scheico och Onsmooth anses vara de bästa fabrikerna i världen på våtdräkter. Scheico gör alla Xcels dräkter och de gör även åt Oneill. Onsmooth gör år Rip curl och de 2 dyraste modellerna åt Mystic. Köper man dräkter från dessa 2 fabriker så får man normalt toppkvalite. De är inte billiga men bra. Sen har ju varje märke olika features och rättigheter till olika material som exempelvis xcel’s nya celliant laminering som ingen annan får använda. Ofta får man rättigheten i exempelvis 2 år sen kan de andra märkena också använda dem.

  • deimos

    Medlem
    1 september, 2014 vid 09:36

    Jag kör med O’Neill Psycho 2 5/3. Är väldigt nöjd. Har ingen huva till den.
    När det blir riktigt kallt har jag en neopren Prolimit chill vest hooded under våtdräkten. http://onwater.se/webshop/neopren/ovrig-neopren/prolimit-chill-vest-hooded.html

  • raggarn

    Medlem
    1 september, 2014 vid 09:50

    måste hoppa ini tråden och fråga om dessa dubbelneoprendräkter som snart verkar vara det enda som går att få tag på………är det inte windchill på dessa längre…??
    använde en dubbelneopren för många år sen Oneill vill jag minnas och tyckte att det blev j-vligt kallt å stå på stranden och vila efter ett pass om man stod i vinden i 15m/sek…..har sedan dess kört enkelnylon som torkar snabbt på UTsidan och känns inte lika kalla i vindfånget
    är dubbelnylonarna bättre nu…???
    och varför har isf många ofta en liten del på bröst å rygg i enkelnylon…??

  • deimos

    Medlem
    1 september, 2014 vid 09:54

    @Raggarn 727271 wrote:

    måste hoppa ini tråden och fråga om dessa dubbelneoprendräkter som snart verkar vara det enda som går att få tag på………är det inte windchill på dessa längre…??
    använde en dubbelneopren för många år sen Oneill vill jag minnas och tyckte att det blev j-vligt kallt å stå på stranden och vila efter ett pass om man stod i vinden i 15m/sek…..har sedan dess kört enkelnylon som torkar snabbt på UTsidan och känns inte lika kalla i vindfånget
    är dubbelnylonarna bättre nu…???
    och varför har isf många ofta en liten del på bröst å rygg i enkelnylon…??

    Jag tycker det blir kallt med dubbelneopren att stå på stranden när man tar en paus. Drar ibland på mig en regnjacka för att slippa vinden. Det gör en enorm skillnad.

  • snaffe

    Medlem
    1 september, 2014 vid 10:48

    Har en xcell infinity comp 3/2. Ingen vinterdräkt precis men måste säga att det är den dräkt jag provat som utan tvekan sitter bäst på mig. Om man ska leta efter något negativt så märker man av bröstkedjan mer än på en ripcurl flashbomb som har en ganska tunn och klen dragkedja( verkar hålla dock)

  • jesper-b

    Medlem
    1 september, 2014 vid 15:11

    Gäller att dräkten passar kroppen, dvs inget märke är självklart bäst för alla olika kroppar.

    En grej med att både surfa och vindsurfa i en och samma dräkt är just hur tighta ärmarna sitter. På en 3.2 tycker jag det funkar fint att använda till båda, men på en 5.3 eller en 6.5.4 tycker jag inte det. För att vindsurfa i en lite tjockare surfdräkt behöver man ofta töja ut ärmarna med petflaskor (tryck in en full 1,5-2l petflaska i vardera ärm när de är våta efter vindsurf och låt den torka med flaskorna i). MEN då blir ärmarna lite för lösa för att fungera bra i vanlig surf. Det läcker in för mycket vatten när man paddlar och det blir skittungt…

    Jag har två likadana 5.3or, en för surf och en för vindsurf. Det har hänt att jag surfat i vindsurfdräkten (med uttänjda ärmar) och det funkar verkligen sämre, och tvärt om. Jag får enklare kramp i underarmarna om jag använder min surfdedikerade dräkt för vindsurf.

    /JB

  • dude

    Medlem
    4 september, 2014 vid 05:54

    Har själv en Rip Curl Flashbomb 6/5/4 hooded från ett par år tillbaka vilket är en helt underbar vinterdräkt för paddelsurf och vindsurfing. Jag antar den skulle funka ypperligt även för surfing då jag badar en del när jag paddelsurfar på Torö.

    Son ni säger är storlek a och o. Själv är jag 178 väger jag 75 och har storlek LS vilket ger bra rum över axlar och armar för mig för paddelsurf och vindsurfing. Jag prövade Rip Curl FlashBomb 3/2 i somras och även där är det inte Medium men LargeShort som gäller för mig. Nu har olika märken lite olika storlekar och hos Xcel tror jag att en ML skulle passa mig bra.

  • jesper-b

    Medlem
    4 september, 2014 vid 08:42

    Kanske, men för mig ställer surf andra krav än ståupp/SUP. Surf måste vara tightare i ärmarna och faktiskt över hela kroppen (benen kan tvärt emot vara lite slappare). Du ligger och paddlar/dyker genom vågor större delen av tiden, inte detsamma som att trilla i ibland. Visst går det att dubbla, dock ej optimalt. /JB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på våtdräkter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.