Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tjocklek våtdräkt

  • tjocklek våtdräkt

    Publicerad av erree på 20 mars, 2015 vid 07:59

    Går i tankar att köpa en ny våtdräkt för den varmare årstiden, har nu en 6/5/4 med huva som tar mig genom vintern utan problem, men vill ha något lite tunnare och följsammare till den varmare årstiden. Jag tittar på 4/3 alternativt 5/3 (lång ärm och ben på båda). När kan 4/3 användas typ? Inbillar mig att 5/3 är för “nära” 6/5/4:an som ett 5.3 segel är en 5.0:a.. Hur ser era våtdräkts quivers ut?

    Tack på förhand

    bicless svarade 9 år sedan 12 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • mankan

    Medlem
    20 mars, 2015 vid 08:08

    Jag kör med Mystic Star (lång ärmad) 3/2 ner till ca 12-14 grader. Mjuk och skön dräkt som funkat bra i 2 säsonger. Just nu 797:- på Surfspot.

  • jester

    Medlem
    20 mars, 2015 vid 09:15

    Bara det blir hyggligt varmt tycker jag att en 3/2 med korta armar, men med limmade och tejpade sömmar funkar fint.

  • Aquario

    Medlem
    20 mars, 2015 vid 12:54

    Har en nästan ny 2/3 dräkt till salu, fungerar bra från ca: 15 grader i vattnet.
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/8544/oneill-epic-sommardrakt-i-nyskick/

  • styret

    Medlem
    21 mars, 2015 vid 19:33

    5/3 är ett jättebra komplement till 6/5/4. det är vekligen stor skillnad. Hela hösten och större delen av våren är det 5/3 som gäller tycker jag. Sen behöver man ju ha något tunnare på sommaren. Jag kör 3mm kortärmad dräkt. Tyvärr är just den riktigt dålig men men…

    Jag tycker att om man seglar igenom hela året bör man ha 3 dräkter plus lite tillbehör i form av två par skor, kanske en väst med huva som man kan ta på i november, innan det blir tillräckligt kallt för 654an.

  • spinl

    Medlem
    21 mars, 2015 vid 23:30

    6/5/4 på vintern, 5/3 höst och vår och badbyxor på sommaren. Funkar perfekt!

  • tws

    Medlem
    22 mars, 2015 vid 01:49

    My bra her. Jeg bruker neopren under også. 2mm armer på bena, 2mm neopren shorts og 2mm langarmet neopren t-shirt. Har sluttet å anbefale ting til folk, for nesten ingen hører etter. For meg er vinteren (3-4 varmegrader) varmere enn sommeren.

    Åja, også 2 par votter, fra NeilPryde. Lukkede under glidelåsen på brystet om de trengs ved padling og åpne NeilPryde for seilingen. Begge typer krummer veldig bra og skal være små.

    Med stup som over så er de fleste 6mm våtdrakter gode nok for vinterseiling, men jeg har konvert til stoff på utsiden. Tåler mer og er like fleksibel efter en tid.

  • poppo

    Medlem
    22 mars, 2015 vid 11:43

    Jag skaffade en Flashbomb 4/3 som ny “mellandräkt” förra året, den är varmare än min gamla traditionella 5/3.

  • torvik

    Medlem
    22 mars, 2015 vid 11:53

    jag har också lite funderingar. har en 3/2 dräkt med kort ärm. så nu tänkte jag köpa långärmad rushguard..för att täta dragkedja, och att värma armar. så nu undrar jag? är en sådan tät?eller behövs det neoprentröja?

  • erree

    Medlem
    22 mars, 2015 vid 14:28

    @Torvik 731598 wrote:

    jag har också lite funderingar. har en 3/2 dräkt med kort ärm. så nu tänkte jag köpa långärmad rushguard..för att täta dragkedja, och att värma armar. så nu undrar jag? är en sådan tät?eller behövs det neoprentröja?

    Om du syftar på rashguard i sin klassiska benämning så är den gjord i lycra, ett silkesaktigt tyg som dock varken värmer särskilt eller är vattentätt. Bara neopren-tröja som gäller är jag rädd.

    Tack för alla svar, blev en 4/3 till slut, det ska nog duga maj-september, skönt med lite mindre tjocklek

  • torvik

    Medlem
    22 mars, 2015 vid 14:37

    har denna lycra eller neoprene i ärmarna

    http://www.surfspot.se/dakine-insulator-troja.html

  • snaffe

    Medlem
    22 mars, 2015 vid 18:20

    Jag kör 5,3 på vintern med en dakine poly-undertröja. Räcker gott och väl nere i skåne på vintern. I går var det 2-3 grader och jag låg nog minst 20 minuter och simmade i Gislöv när mitt uthal pajade. Inga problem med kylan.

    mitten av april till mitten av oktobet är det långärmad 3,2 som gäller för mig. Har funderat på 4,3 men tveksam till att den skulle användas många dagar.

  • aufilip

    Medlem
    23 mars, 2015 vid 13:35

    @Torvik 731603 wrote:

    har denna lycra eller neoprene i ärmarna

    http://www.surfspot.se/dakine-insulator-troja.html

    Den har lycra i ärmarna men värmer ändå i bröstet p.g.a neoprenet där!

    Tror personligen att den som “redan” har en 2.2 mm kan nöja sig med att köpa till en långärmad neo-tröja så ska det nog räcka från Maj. Slänga på en spraytop på det eventuellt. 🙂

  • aufilip

    Medlem
    23 mars, 2015 vid 13:44

    Tror personligen att den som “redan” har en 2/2 mm kan nöja sig med en långärma neo-tröja så ska det räcka från maj utåt. Eventuellt en spraytop på det för de kallare vårdagarna. 🙂

    @Torvik 731603 wrote:

    har denna lycra eller neoprene i ärmarna

    http://www.surfspot.se/dakine-insulator-troja.html

    Det är lycra men bröst-neoprenet gör att den kan användas som värmare också!

    @snaffe 731612 wrote:

    Jag kör 5,3 på vintern med en dakine poly-undertröja. Räcker gott och väl nere i skåne på vintern. I går var det 2-3 grader och jag låg nog minst 20 minuter och simmade i Gislöv när mitt uthal pajade. Inga problem med kylan.
    .

    Ja jävlar, är det enkelneo?

    Kör själv 5/3 + 2 västar på vintern i liknande förhållande, Det funkar superbt men börjar kännas fruset om jag lag ligger i vattnet för länge. Vintern var inte den kallaste, men så kall som den kunde ha blivit utan isbildning tror jag, och det bekräftar för mig onödigheten i att för tillfälle gå på en 6/5:a.

  • snaffe

    Medlem
    23 mars, 2015 vid 15:40

    Nej, en dubbelneo med bröstkedja. Har en tunn väst med huva utanpå så det är väldigt lite vatten som tränger in. Dom nya dräkterna är riktigt varma.

    Jag kom nog på att jag överdrev lite. Den tunna dräkten åker nog inte på innan maj om det inte är riktigt varmt i luften i april.

  • bicless

    Medlem
    29 mars, 2015 vid 22:39

    Kan tipsa om att polypro eller ibland kallade bipoly tröjor värmer väldigt bra. Både att ha som förstärkning under eller på dräkten eller bara stället sommardagar. Finns både tröjor, västar, huvvästar och shorts i detta material. Det är skönare än neoprentröjor och värmer mycket bra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tjocklek våtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.