Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torkande / sprickande våtdräkt

  • suecocabron

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 19:37

    Tack för alla tips!!

    Ska kolla vad Neil Pryde garanterar.. Sprickorna är ganska begränsade till det “mer elastiska” gråa zonerna. Någon som upplevt samma sak?

  • goose

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 20:41

    @suecocabron 403589 wrote:

    Tack för alla tips!!

    Ska kolla vad Neil Pryde garanterar.. Sprickorna är ganska begränsade till det “mer elastiska” gråa zonerna. Någon som upplevt samma sak?

    Tjena,

    Jag har en NP våtdräkt köpt för två år sedan. Har varit försiktig men den spricker överallt, speciellt i det gråa området. Har hört flera som övergett NP då kvaliten varit usel. Kommer köpa ngt annat nästa gång!

  • fng

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 20:46

    Har exakt samma erfarenhet; två år gammal neilpryde 5/3 som börjat spricka i det gråa.. Lite tråkigt då den är fin i övrigt.

  • rdkwc

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 12:53

    Samma för mig ! 2 år gammal NP 5/3 mm dräkt som har spruckit i halsen och runt sömmarna.

    Sköljer alltid med sötvatten o låter den hänga o torka under tak i skuggan.

    Hade en GUL tidigare som höll i 7 år.

    Vilket märke skall man köpa istället ?

  • big_jeppe

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 07:35

    Jag har hört lite om vård av dräkter från folk som dyker. Min källa påstår att mjölksyrabakterier som finns på huden hamnar på dräkten vid användning. Mjölksyran kan på lång sikt lösa upp gummi. I torrdräkter för dykning är det mest de tätande muddarna vid hals och handleder som angrips.
    Lösningen är att tvätta dessa med lite tvål och ljummet vatten innan man stoppar undan dräkten på vinterförvaring.

  • jeppo_f

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 07:50

    Fast då är det en annan sorts skada. Mjölksyrabakterierna löser upp gummit så att det ser blött ut, och blir väldigt, väldigt ömtåligt. Det som händer på våtdräkter är ju något annat – dom torkar och spricker.

    Mjölksyrabakterierna ger sig dessutom bara på naturgummi, så det är nog inget problem för neopren, som är syntetiskt.

    /jeppo

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 augusti, 2007 vid 09:04

    @FNG 403604 wrote:

    Har exakt samma erfarenhet; två år gammal neilpryde 5/3 som börjat spricka i det gråa.. Lite tråkigt då den är fin i övrigt.

    Samma fenomen för mig, Sprickar i “limningarna” speciellt vid knäna, Kanske skall försöka reklamera den. Har inte använt den så jättemycket.

  • andreas-f

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 10:24

    @RDKWC 403753 wrote:

    Samma för mig ! 2 år gammal NP 5/3 mm dräkt som har spruckit i halsen och runt sömmarna.

    Sköljer alltid med sötvatten o låter den hänga o torka under tak i skuggan.

    Hade en GUL tidigare som höll i 7 år.

    Vilket märke skall man köpa istället ?

    Jag har en rip curl som jag är grymmenöjd med. Bra rörlighet och håller bra (jag är en sköljare, ska tilläggas) Tidigare hade jag en Sola som också var mycket bra men jag vet inte om dom säljs i Sverige längre.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torkande / sprickande våtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.