Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö söndag!

  • pressfotograf-se

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 19:14
    Goose;505445 wrote:
    Fler foton? Med tanke på alla som fotade idag måste det finnas många megabite att ladda ner! 🙂

    Jag har fler 😉 men det är bara en massa hopp…..

    Jag såg minst 3 st med systemkamera förutom jag och Jesper som släpade runt på de stora klumparna till kameror.

  • xhib

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 20:31

    Här finns lite fler bilder från Torö:
    http://picasaweb.google.se/MatsB65/Tor081005#

    Tyvärr inte samma skärpa och klarhet som pressfotografen, men alla har ju inte ett 500 mm tele att ta till.

  • ola-h

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 20:34

    Kul segling på Stenstranden idag. Kanske inte direkt windSURFING eftersom vi mest kryssade runt bland vågorna. Dessa var dock rätt stora, man fick lite perspektiv när man såg Fredrik eller Jesper på en _liten_ våg och sedan såg att den var masthög. Från land såg det rätt beskedligt ut, men väl där ute var det stort. De stora var en bra bit över mast, och det största jag seglat i sverige. Men som sagt, inga svängar direkt i pålandsvinden. Extrembrädsegling kanske man kan kalla det. Men hur som helst en fantastisk naturupplevelse att bara åka runt bland setten och ibland retas lite med en vågläpp flera meter upp.

  • jps

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 20:36

    @xhib 505522 wrote:

    Här finns lite fler bilder från Torö:
    http://picasaweb.google.se/MatsB65/Tor081005#

    Tyvärr inte samma skärpa och klarhet som pressfotografen, men alla har ju inte ett 500 mm tele att ta till.

    Inget fel på dina bilder heller. Man ser ju tydligt att det blåste lite i alla fall 😉

  • grrrr

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 20:46

    32 sekundmeter uppmätt i Kärringviken… “det blåser för mycket”… Det fåtal som gett sig ut på Stenstranden försvinner helt och hållet bakom vågorna…. hårigt!

    32 m/s? JÄTTEHÅRIGT!

    det blir 115km/tim eller orkan,12 beaufort?
    32 knop kanske, det blir 16,5 m/s.

    Vilket inte heller är dumt.
    Enl wikipedia: near gale. Swaying of skyscrapers may be felt…

  • pressfotograf-se

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 20:47
    xhib;505522 wrote:
    Här finns lite fler bilder från Torö:
    http://picasaweb.google.se/MatsB65/Tor081005#

    Tyvärr inte samma skärpa och klarhet som pressfotografen, men alla har ju inte ett 500 mm tele att ta till.

    Det som gör bilderna bra är jobbet med dom när man kommer hem, det är bara halva jobbet man gör på fältet, resten återstår i datorn hemma. Jag tar alltid mina bilder i RAW, sedan gäller det att beskära dom rätt och sedan ställa kurvorna rätt och slutligen skärpa upp dom. Ett 300/2,8IS eller 500/4IS som jag använder är långt ifrån lösningen på bra bilder, men det är till god hjälp 🙂

  • irieman

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 21:41

    @Grrrr 505534 wrote:

    32 m/s? JÄTTEHÅRIGT!

    det blir 115km/tim eller orkan,12 beaufort?
    32 knop kanske, det blir 16,5 m/s.

    Vilket inte heller är dumt.
    Enl wikipedia: near gale. Swaying of skyscrapers may be felt…

    När jag mätte under nå’ra minuter så fick jag en topp på 20 m/s och ett genomsnitt på 16 m/s! Ganska hårigt det med.

  • spinout

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 21:43

    Grym dag och fantastiska bilder.

    Hittade en kvarglömd mastförlängare i kärringviken (sdm). Skicka ett PM här på konfen om du vill ha tillbaks den (kollar inte mailen så ofta).

  • bosso

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 22:07

    Instämmer med Ola H att det var kul att åka runt och titta/retas med de stora monstren där ute. Hade ingen att måtta mast mot våg med, tror ni gick in medans jag kryssade upp till stenstranden, men det var definitivt mer än mast!
    Det var rätt stökigt, men hyfsat cleant om man tog 2:a eller tredje vågen i ett set, och läd den första sopa banan lite. Inga direkta galna vågridningar, men en bottensväng och titta upp på läppen räckte för att man skulle känna att man levde idag.
    Kul dag, men kom ner sent så lite kort. Riktig playground i viken, men mindre vågor där än vad jag hade hoppats. Fattar inte varför det inte kommer in mer vågor där. Man har ju sett större vågor där andra dagar tycker jag.

    /Kalle

  • rasmus_w

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 23:43

    Tio sekunder planing eller så, hängandes som en snorloska i 3.8:an. Sen tvärdog det. Vinden kunde knappt lyfta seglet,vattenstart var bara att glömma. Jag gjorde ett försök att dra rigg på 75:an men det var betydligt svårare än på 86:an. Lång simtur i beckmörker och lite bogserhjälp sista biten, några vågsurfare paddlade ut och hjälpte mig. Ungefär samma story som förra söndagen, fast den här gången hade jag åtminstone långa armar och ben på dräkten, däremot förtjänar den inte att kallas torrdräkt längre, nånstans kring axlarna läcker den som ett såll.

    HELVETE! Jag vill ha bra segling nån gång!

  • lars_k

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 06:02

    @Ola H. 505526 wrote:

    De stora var en bra bit över mast, och det största jag seglat i sverige.

    Var det verkligen över masthögt, Ola? Tänk att det KAN bli masthögt i Sverige…! Då är det ju det största du seglat någonsin. Inklusive Maui. Bara att gratulera. Synd bara att det var oridbart onshore-piss.
    Men ändå – masthögt. 🙂
    Ps. du hade kanske också sagt “masthögt” om du seglat Åsa igår kväll. Men jag håller mej lite på mattan och säjer loggo. Rak sideshore också förresten. Moahahaha! =)

  • larry

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 07:43
    xhib;505522 wrote:
    Här finns lite fler bilder från Torö:
    http://picasaweb.google.se/MatsB65/Tor081005#

    Tyvärr inte samma skärpa och klarhet som pressfotografen, men alla har ju inte ett 500 mm tele att ta till.

    Jättefina bilder Mats!!!! Dom förlänger ruset…….hur ska jag kunna landa i vardagen igen?……hoppas nästan att träningsvärken inte släpper.

    Tack!!

  • xhib

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 08:25

    @pressfotograf.se 505536 wrote:

    Det som gör bilderna bra är jobbet med dom när man kommer hem, det är bara halva jobbet man gör på fältet, resten återstår i datorn hemma. Jag tar alltid mina bilder i RAW, sedan gäller det att beskära dom rätt och sedan ställa kurvorna rätt och slutligen skärpa upp dom. Ett 300/2,8IS eller 500/4IS som jag använder är långt ifrån lösningen på bra bilder, men det är till god hjälp 🙂

    Nästa gång ska jag plåta i RAW. Ska bli intressant och se hur mycket man kan förbättra bilderna . Den här gången körde jag med JPEG och gjorde inget med bilderna efteråt förutom att komprimera dem mer.
    Ett irriterande problem jag upptäckte på många bilder var att autofokusen hade låst där jag inte ville ha fokus. Ofta långt bort i bakgrunden. Blir kanske lätt så när man inte fyller största delen av sökaren med det man vill ha fokus på. Hade i och för sig minimalt skärpedjup för att få hyfsat snabba slutartider, men jag skall försöka labba med autofokus-inställningarna så kanske fler bilder blir skarpa.

  • ola-h

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 14:47

    @Lars_K 505603 wrote:

    Var det verkligen över masthögt, Ola? Tänk att det KAN bli masthögt i Sverige…! Då är det ju det största du seglat någonsin. Inklusive Maui. Bara att gratulera. Synd bara att det var oridbart onshore-piss.
    Men ändå – masthögt. 🙂
    Ps. du hade kanske också sagt “masthögt” om du seglat Åsa igår kväll. Men jag håller mej lite på mattan och säjer loggo. Rak sideshore också förresten. Moahahaha! =)

    Jodå. Den här gången var det masthögt. Men Torö bygger ju på ett helt annat sätt än västkustspotten. Och om vi snackar LarsK-master var det minst dubbel mast, skulle jag tro.

  • appof

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 16:19

    Döm själva, det var ju såklart större innan detta och en stund efter..

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö söndag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.