Senaste nytt Forums Övriga Rädda min strand Torös vänner – stadgar

  • Torös vänner – stadgar

    Publicerad av steffo på 8 januari, 2008 vid 13:20

    Torös Vänner
    föreningsstadgar

    § 1 Namn
    Föreningens namn är Torös Vänner, härefter kallad föreningen.

    § 2 Form
    Föreningen är en ideell förening. Föreningen står självständig gentemot staten, kommunen, religiösa, politiska och privata intressen.

    § 3 Syfte och målsättning
    Syftet med föreningen är att bevara och utveckla förutsättningarna för det rörliga friluftslivet på Ören, med bland annat Torö Stenstrand, på Torö i Nynäshamns kommun. Väsentliga delar i detta är att värna om lagenliga och hävdvunna rättigheter såsom strandskydd och allemansrätt. Föreningen skall verka för god samverkan mellan områdets olika intressenter, bland dem allmänhet, det rörliga friluftslivet, lokala fastighetsägare och kommun. Föreningen ska agera remissinstans för myndigheter m fl samt via media och på andra sätt skapa uppmärksamhet och opinion kring frågor som berör föreningens syfte och målsättning.

    Föreningen grundas på respekt för och strävan efter att bevara av den unika miljö som Ören utgör och på dess betydelse för friluftslivet, i synnerhet vad avser tillgången till öppen havsmiljö. Den ska representera så många människor som möjligt som omfattar dessa intressen.

    § 4 Medlemskap
    Föreningen är öppen. Medlem är den som årligen aktivt tagit ställning till medlemskap i föreningen och stödjer föreningens syfte och målsättning genom att registrera sig som medlem och erlägga aktuell medlemsavgift. Medlem har rätt till full insyn i verksamheten, närvarande-, yttrande- och förslagsrätt på alla möten. Medlem har rösträtt på medlems- och årsmöte.

    Föreningens medlemsavgift skall vara låg och inte upplevas som ett hinder för att registrera sig som medlem.

    § 5 Möten
    Årsmötet, som är föreningens högsta beslutande organ, hålls före utgången av mars. Det skall utlysas 30 dagar i förväg och skall behandla följande: Verksamhetsberättelse och bokslut, ansvarsfrihet för avgående styrelse, val av ny styrelse och revisorer samt fastställande av medlemsavgift.

    Motioner att behandlas på årsmötet ska vara styrelsen tillhanda senast 14 dagar innan mötet och tillsammans med styrelsens yttrande finnas tillgängliga för samtliga medlemmar senast 7 dagar innan årsmötet.

    Medlemsmöte som inte är årsmöte skall utlysas 14 dagar i förväg.

    § 6 Styrelse
    Styrelsen, som beslutar över löpande frågor, är underställd medlems- och årsmöte. 2/3 av styrelsen måste vara närvarande för att styrelsen ska vara beslutsmässig. Styrelsemöte ska hållas minst två gånger per år. Styrelsen utser firmatecknare. Styrelsemötena är öppna. Styrelsen ska bestå av minst 3 ordinarie ledamöter och 2 suppleanter.

    § 7 Verksamhetsår
    Föreningens verksamhetsår löper från första januari till sista december.

    § 8 Uteslutning
    Medlem som klart bryter mot föreningens stadgar eller målsättning, kan av styrelsen uteslutas. Den uteslutne har rätt att överklaga beslutet vid medlemsmöte, där den uteslutne har rösträtt.

    § 9 Omröstning
    Vid styrelsemöten gäller enkel majoritet. Vid lika röstetal skiljer lotten. Vid års- och medlemsmöten gäller enkel majoritet. Vid lika röstetal gäller ordförandes mening, utom i personval, där lotten skiljer.

    § 10 Stadgeändring
    För att ändra dessa stadgar, krävs 2/3 majoritet vid två på varandra följande medlemsmöten, varav ett årsmöte.

    § 11 Upplösning
    Föreningens upplösning beslutas med minst 2/3 majoritet vid två på varandra följande medlemsmöten, varav ett årsmöte. Efter revisorernas godkännande av räkenskaperna, skall tillgångarna fördelas till organisationer eller föreningar med liknande målsättning. Det sista mötet beslutar om fördelning av medel.

    Torös Vänner
    Adress
    Telefon

    Mail: info@torosvanner.se Web: http://www.torosvanner.se

    svenne svarade 13 år, 8 månader sedan 15 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 17:56

    Första förslag till stadgar i pdf.

  • jesper_b

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 22:42

    Skitbra!!! /Jesper

  • dude

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 09:06

    Det här ser bra ut!! – niklas

  • svenne

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 09:20

    Jag tycker att § 3 var bättre i den första versionen, den som Masse skrev. Nu har den blivit luddigare och har en mer aggresiv framtoning.
    Se skillnaderna här

  • dr-masse

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 20:31

    Fixade lite till, men lät §3 stå kvar, den tror jag att vi behöver träffas och diskutera. Jag försökte någorlunda medvetet skriva den så att vi inte hamnar i “konflikt” med fastighetsägare och andra intressenter.

    Faktum är att jag vill att det skall kännas som att föreningen även finns till för de som äger hus och mark på Ören, vilket jag tror är viktigt (att det sedan finns en fåtal fastighetsägare där det aldrig kommer att bli aktuellt är ju en annan sak).

    Skönt att vi är på gång! Vad tror ni om att hitta någon som bor i Nynäs kommmun som kan vara föreningens hemadress? Jag ser fortfarande en fördel med att föreningen är lokal.

    Jo, det är ju en wiki. Om ni vill jämföra versioner – klicka på “historik”.

  • mag

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 20:53

    MYCKET Bra jobbat!!!
    /Magnus

  • svenne

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 22:18
    dr Masse;437688 wrote:
    Fixade lite till, men lät §3 stå kvar, den tror jag att vi behöver träffas och diskutera. Jag försökte någorlunda medvetet skriva den så att vi inte hamnar i “konflikt” med fastighetsägare och andra intressenter.

    Faktum är att jag vill att det skall kännas som att föreningen även finns till för de som äger hus och mark på Ören, vilket jag tror är viktigt (att det sedan finns en fåtal fastighetsägare där det aldrig kommer att bli aktuellt är ju en annan sak).

    Håller med! Första mötet bokat. 🙂

  • koa

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 13:24

    Kalas!

  • irieman

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 13:56

    Riktigt bra!

    Irie Man

  • electric

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 00:14

    @dr Masse 437688 wrote:

    Fixade lite till, men lät §3 stå kvar, den tror jag att vi behöver träffas och diskutera. Jag försökte någorlunda medvetet skriva den så att vi inte hamnar i “konflikt” med fastighetsägare och andra intressenter.

    Faktum är att jag vill att det skall kännas som att föreningen även finns till för de som äger hus och mark på Ören, vilket jag tror är viktigt (att det sedan finns en fåtal fastighetsägare där det aldrig kommer att bli aktuellt är ju en annan sak).

    Detta med vilka som ska omfattas av föreningens inriktning är helt klart ett dilemma. Jag håller med om att det på något sätt ska framgå att “alla”, inkl fastighetsägare, KAN vara med. Efter att ha funderat ordentligt på saken tror jag ändå att föreningen mår bäst av att vara en ren intresseförening, dvs tillvarata “friluftsfolkets” (inkl våra) intressen.

    Våra intressen ÄR ju de facto inte fastighetsägares med fleras intressen (ty i så fall skulle ju föreningen inte behövas!). (Att vissa fastighetsägare kan vara med på noterna “ändå” är ju helt OK.) Med en renodling på detta sätt slipper föreningen interna strider! “Striderna” (OK, “tillvaratagandet av intressena”) förs utåt.

    Det är bara att rakt av att värna den fria tillgången till naturen! Detta ska alltid vara utgångspunkten i diskussioner med externa parter. Eventuella kompromisser behöver därmed aldrig (?) sker INOM föreningen. Dvs: ingen “självcensur” bara för att blidka alla intressen! Med en sådan renodlad linje så är det först efter diskussioner/förhandlingar med företrädare för andra intressen som vi tvingas till kompromisser.

    Självklart kommer det att bli konflikter med andra intressenter. De försvarar ju sitt! Men utan personer som t ex vill ha bort strandskyddet så slipper vi konflikter INOM föreningen – och det är viktigt! Vi ska ju inte ödsla våra krafter på att slåss internt – de ska nyttjas externt!

    Ett ytterligare skäl för en renodlad intresseförening är att det innebär ett enklare styrelsearbetet. Tänk att ta ansvar för “helheten” – allas intressen på Ören! Nej, det är inte rimligt! Vem vill sitta i styrelsen för en sådan förening?

    @dr Masse 437688 wrote:

    Vad tror ni om att hitta någon som bor i Nynäs kommmun som kan vara föreningens hemadress? Jag ser fortfarande en fördel med att föreningen är lokal.

    Håller helt klart med. Getwet, kanske?

  • dude

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 18:50

    Hej!

    Som Electric säger, så är det kanske svårt för föreningen att värna om “allas” rättigheter. Som det står nu i röd text i stadgarna så verkar det just så:
    “Väsentliga delar i detta är att VÄRNA om lagenliga och hävdvunna rättigheter för området, till exempel i form av strandskydd, allemansrätt och HEMFRIDZONER, för såväl allmänheten som LOKALA FASTIGHETSÄGARE OCH ANDRA INTRESSENTER.”

    Ska vi värna om alla dessas intressen, t ex om några fastighetsägare går med så kan det uppstå interna konflikter före föreningen har en chans att agera utåt. Detta ger en förening som mestadels blir ett forum för alla intressenter att samtala och berätta för varandra om sina egna problem i situationen som först efter lång tid kan agera utåt. Först om väldigt lång tid skulle föreningen kunna agera “gentemot staten, kommunen, religiösa, politiska och privata intressen”.

    Men det kanske redan håller på att ändras? 🙂

  • electric

    Medlem
    16 januari, 2008 vid 17:35

    @dude 438707 wrote:

    Men det kanske redan håller på att ändras? 🙂

    Yes, det håller på att ändras.
    /Lars

  • dr-masse

    Medlem
    17 januari, 2008 vid 08:47
  • fjant

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 18:37

    Följer detta med stort intresse! Mycket bra jobbat, och bra initiativ.
    Självklart skall jag bli medlem, posta när detta är möjligt.

    /Fjant

  • dude

    Medlem
    22 januari, 2008 vid 20:29

    Starkt jobbat att ni fått till stadgarna så bra – de är väldigt bra formulerade tycker jag, sakligt, rättframt och med en skön ton till den som gör en stolt att vara med helt enkelt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Rädda min strand Torös vänner – stadgar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.