Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing torrdräkt läcker ?

  • torrdräkt läcker ?

    Publicerad av henkish på 3 oktober, 2009 vid 19:20

    Tror ni man kan köra med detta eller kommer den läcka o man sjunker som en sten.. testade att dra igen och spola rejält rakt på med hushållspapper på insidan. det blev fuktigt..

    dock e det ju kardborre över etc.

    Tacksam för svar-tänkte ut i stormen i morrn..

    Märket e mystic-någon som vet om man kan reklamera det nånstans. inget kvitto o vet ej var den e inköpt.

    jezaja svarade 14 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • spohl

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 19:54

    Om du fettar in kedjan ordentligt brukar det läcka mindre. (Kört detta trixs på dykdräkt)

    Glöm bara inte bort att det är omöjligt att simma med en vattenfyld torrdräkt, någon typ av flythjälp rekomenderas.

    Hälsningar,
    Patrik

  • egget_

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 21:44

    det är inte alls omöjligt…..det som är omöjligt är att hålla näsan ovanför vattenytan. Ett riktigt långt sugrör fixar problemet. Do it like the germans – go submarine on their asses!!

  • Kjello

    Gäst
    4 oktober, 2009 vid 08:55

    Jag har en ny (oanvänd hittills) samma torris,
    och det följer med en liten tub med något speciellt fettliknande som kedjad ska smörjas in med, innan den används.
    Jag väntar med det tills den blir använd, kanske nästa vår, när jag kommer hem från Indien.
    Jag behöver inte ut i kylan mer i år, skyller på packningsbestyr mm.
    Viktigt med fettet !.

  • litease

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 21:43

    Vänta lite nu… Hur tänker ni när ni säger att man inte flyter med en vattenfylld torrdräkt? Just det, det är ju klart. Vattnet i torrdräkten är ju MYCKET tyngre än vattnet utanför torrdräkten. Glömde det…

    Dräkten kommer kanske att ta in lite vatten men du kommer knappast att fylla hela torrdräkten med vatten! Kanske lite grann på ryggen och maximalt att de rinner ner längs baksidan. Jag hade kletat på med fett i nödfall och sedan lämnat in den för att kolla vad de kan göra. Det är ju inte så att du ska ligga konstant i vattnet, eller?

  • kitelife

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 22:06

    som sagt – fett – och silvertejp håller väl ett tag ?

    Ta inte på dig bommulskläder utan fleece under så samlas inte vattnet i kläderna du har under utan rinner ut vid fötterna igen 😉

    (Tråkigt det där för dragkejan är det dyraste och svåraste att byta på hela dräkten)

  • skotten

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 00:24
    Litease;581025 wrote:
    Vänta lite nu… Hur tänker ni när ni säger att man inte flyter med en vattenfylld torrdräkt? Just det, det är ju klart. Vattnet i torrdräkten är ju MYCKET tyngre än vattnet utanför torrdräkten. Glömde det…

    Dräkten kommer kanske att ta in lite vatten men du kommer knappast att fylla hela torrdräkten med vatten! Kanske lite grann på ryggen och maximalt att de rinner ner längs baksidan. Jag hade kletat på med fett i nödfall och sedan lämnat in den för att kolla vad de kan göra. Det är ju inte så att du ska ligga konstant i vattnet, eller?

    haha never tried swimming in a drysuit with water inside it obviously dude : ) 100% drowning your ass material : )

  • spohl

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 16:37
    Litease;581025 wrote:
    Vänta lite nu… Hur tänker ni när ni säger att man inte flyter med en vattenfylld torrdräkt? Just det, det är ju klart. Vattnet i torrdräkten är ju MYCKET tyngre än vattnet utanför torrdräkten. Glömde det…

    Dräkten kommer kanske att ta in lite vatten men du kommer knappast att fylla hela torrdräkten med vatten! Kanske lite grann på ryggen och maximalt att de rinner ner längs baksidan. Jag hade kletat på med fett i nödfall och sedan lämnat in den för att kolla vad de kan göra. Det är ju inte så att du ska ligga konstant i vattnet, eller?

    En membrandräkt kan ha högre densitet en vatten, så om du får ett totalhaveri och luften försvinner så kommer du bli tung. Men det stora problemet är att lyckas simma med vatten i däkten, kan kanske jämföras med att röra sig på land i en sumodräkt…lägg till lite vågor och vind så blir det inte så roligt.

    Småläckage behöver man nog inte vara rädd för utan det är när det blir problem att få kedjan att gå ihop riktigt man behöver passa sig.

  • Kjello

    Gäst
    5 oktober, 2009 vid 16:51

    förstår inte frågan, har man en Mystic torrdräkt bör man veta att kedjan ska vara insmord med fettet som hör till.
    När fettet torkat/spolats bort så måste man trimma upp kedjan med nytt fett, enda raka.
    Köp, eller fråga Mystic återförsäljare om detta viktiga fett. tuben är liten men räcker säkert många ggr.

  • henkish

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 17:49

    ja, nu e det ju inte kedjan som e sönder utan plastshittet brevid..Gällande vad man bör veta så e det väl en massa, nu e the shit sönder så enkelt e det med det.

  • Kjello

    Gäst
    5 oktober, 2009 vid 17:58

    Dyrt problem, då är nog muddarna på sista versen med, lappa med Liquisol kanske.

  • jezaja

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 18:08
    Henkish;581304 wrote:
    ja, nu e det ju inte kedjan som e sönder utan plastshittet brevid..Gällande vad man bör veta så e det väl en massa, nu e the shit sönder så enkelt e det med det.

    Jag har kört med hål i min pyro på ungefär samma ställe ett tag nu, inga problem. Mina hål är så stora att det rinner in vatten vid krasher men har underställ under som blir blött men inga större problem. Sätt lite gaffatejp över för att förhindra det värsta eller någon plastlagning som stretchar.

    Den dräkten har jag haft sen 2004 och den användes på kitekurser innan dess så det är nog dags att kassera den oavsett då muddarna är riktigt slut också.
    Dragkedjan är i fint skick om någon behöver för utbyte.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing torrdräkt läcker ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.