Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Torrdräkt med neopren eller latex i muddarna?

  • Torrdräkt med neopren eller latex i muddarna?

    Publicerad av nooby på 24 september, 2012 vid 05:22

    Hejsan

    Funderar på att köpa en dry fashion performance (som man kan få skräddarsydd efter sig), men det finns lite olika alternativ på konfiguration. Det första är att man kan välja neopren eller latex muddar (Neopren kostar lite mer). Har ingen direkt uppfattning om vilket som är bäst, är det bara känslan som påverkas? Vilket håller bäst?

    Det andra man får välja är om man vill ha inbyggda strumpor eller inte, dvs längst ner på dräkten sitter fasta latexstrumpor. Jag kan tänka mig att detta kan vara en bra sak att ha på vintern, så att man inte riskerar vatten mot skinnet i fötterna. Jag tänkte mig i så fall att även använda vanliga neoprenskor utanpå. Det jag hört ifrån butiken som säljer de är att det egentligen inte är nödvändigt, då man förlorar lite rörlighet, och att med ett par bra våtdräktsskor så klarar man sig. Å andra sidan så hör jag också att man på vintern bör hälla varmt vatten i skorna, och tejpa för med packtejp. Detta låter ju som en rätt jobbig rutin inför varje surf. Det hela beror ju såklart hur pass täta skorna ifråga är i fotleden. En del skor har ju dock spännrem över leden, så kanske det räcker med det.

    Idéeer?

    henrik78 svarade 11 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • petter_f

    Medlem
    24 september, 2012 vid 09:00

    (Without ever having tried neoprene seals) I would have thought that a latex seal has a better chance of keeping water out as it grips hard against the skin. Where as, if there is a neoprene layer against your skin the water could slowly seep in between the skin and seal.

    Latex socks, never tried them either. If you had them then you would have to have socks on underneath to hold warmth, or as you say, neoprene shoes on over them. I use 6mm Mystic boots that do let in water slowly, but it is this water that warms up and holds warmth. Same with my gloves, I use Mystic dry gloves and until I get water in them my finger tops can get numb. So I generally let water in as soon as I can, to warm them up. Water finally makes it’s way in anyway, even thought it’s a ‘dry’ glove.

  • henrik78

    Medlem
    24 september, 2012 vid 17:25

    I dykvärlden är latex lite tätare då latexet är mer böjligt och kroppsnära, neoprenet har därför lite högre risk att det släpper in vatten men håller å andra sidan bättre. Om detta är ett problem vid surf vet jag inte, det är ju lite andra förutsättningar på 30 metersdjup, jag fick aldrig min dräkt helt tät pga seniga handleder.

    En negativ sak med latex är att man åtminstonde i dykvärlden får byta muddarna oftare, typ 3-5 års intervall. Latexet har även större risk för att gå sönder vid på- och avtagning, dock tror jag risken är minimal, har aldrig varit ett problem för mig.

    Om du beslutar dig för latex, glöm ej att nyttja talk när du tar på räkten för att skona latexet så stt det inte går sönder.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Torrdräkt med neopren eller latex i muddarna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.