Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrdräkt neopren eller gore tex

  • Torrdräkt neopren eller gore tex

    Publicerad av supersport på 29 september, 2010 vid 06:46

    Seglade igår för första gången på hösten med min varmare våtdräkt NP 3-4-5 mm men jag får sådan kramp i underarmarna och blir snabbt helt trött i hela kroppen, så nu funderar jag på att köpa en torrdräkt i goretex eller motsvarande någon som har någon erfarenhet av detta? blir man smidigare eller är det inget att sattsa på?:confused2:

    bicless svarade 13 år, 5 månader sedan 24 Medlemmar · 42 Svar
  • 42 Svar
  • charlieb

    Medlem
    29 september, 2010 vid 07:47

    Eller träna mer?

  • jester

    Medlem
    29 september, 2010 vid 08:41

    Spana även in NPX Zealot. Den har dubbelnylon i armarna. Det innebär att dom kan använda mjukare neopren, och problem med kramp i underarmarna har försvunnit för mig iaf.

  • dberg

    Medlem
    29 september, 2010 vid 09:02

    Tycker att jag läst tipset här på konfen om att ha i stora PET-flaskor i armarna när dräkten inte används för att “göra plats för mer muskler”, men jag kan ha missuppfattat det hela.

  • drx

    Medlem
    29 september, 2010 vid 09:29

    Jag kör Gore-texdräkt, funkar hur bra som helst! Man kan ha valfri klädsel under vilket innebär att man kan variera hur varm den ska vara nästan hur som helst. Själva dräkten väger väldigt lite i sig, och är smidigare än något annat. Känns som att ha vindbyxor och vindjacka på sig i princip. Enda nackdelen är att man kan bli lite osmidig i vattnet om det är mycket luft i dräkten, man kan tömma den lite på luft innan genom att kura ihop sig samtidigt som man håller ut hals-låset.

    Hållbarheten känns mycket tillförlitligare än vanliga neoprendräkter. Tyget är av typ “seglarjacka” med förstärkningar på knän och bak som är grovt tyg. Känslan av att vara varm och torr är dock oslagbar oavsett om man står på brädan eller på land och tar kaffet och mackan, eller efter surfet när man glider ur dräkten och sätter sig i bilen utan att stå blåfrusen i blöta kallingar 😉

    Kort sagt, köp!

  • supersport

    Medlem
    29 september, 2010 vid 12:33

    träna mer kan vara en ide. Men gör det att musklerna behöver mindre syre?

  • dahl

    Medlem
    29 september, 2010 vid 13:03

    Vart kan man köpa Goretex dräkter?

  • drx

    Medlem
    30 september, 2010 vid 05:14
  • dr-masse

    Medlem
    30 september, 2010 vid 08:24

    Med de priserna så fortsätter jag nog med min neopren-dräkt… som funkar utmärkt!

    I bl a USA är det fler som kör torrdräkter än här, bland annat av detta märke – http://www.kokatat.com/product_drysuits.asp

    Men visst – kanske är jag väl traditionell som håller fast vid neopren-dräkten?

  • bananen

    Medlem
    30 september, 2010 vid 08:34
    DrX;633443 wrote:
    Jag kör Gore-texdräkt, funkar hur bra som helst! Man kan ha valfri klädsel under vilket innebär att man kan variera hur varm den ska vara nästan hur som helst. Själva dräkten väger väldigt lite i sig, och är smidigare än något annat. Känns som att ha vindbyxor och vindjacka på sig i princip. Enda nackdelen är att man kan bli lite osmidig i vattnet om det är mycket luft i dräkten, man kan tömma den lite på luft innan genom att kura ihop sig samtidigt som man håller ut hals-låset.

    Hållbarheten känns mycket tillförlitligare än vanliga neoprendräkter. Tyget är av typ “seglarjacka” med förstärkningar på knän och bak som är grovt tyg. Känslan av att vara varm och torr är dock oslagbar oavsett om man står på brädan eller på land och tar kaffet och mackan, eller efter surfet när man glider ur dräkten och sätter sig i bilen utan att stå blåfrusen i blöta kallingar 😉

    Kort sagt, köp!

    Intressant. Ett alternativ jag aldrig ens övervägt. Hur är det med smidighet? Skulle det vara möjligt att segla vågor i ett sådant ställ? Hur sitter selen?

  • drx

    Medlem
    30 september, 2010 vid 12:07

    Jag kör enbart vågor och funkar hur bra som helst. Selen sitter precis lika bra. Dessutom börjar dragkedjan till dräkten längst ned på framsidan vilket möjliggör toapaus utan att ta av sig något – klockrent. Enkel att ta på och av sig dräkten utan hjälp åxå till skillnad mot för ryggdragkedja som är vanligt på neoprendräkter.

    När det gäller pris är ju allt en prioritering här i livet 😉 Sist jag köpte en torr neoprendräkt (NP) var den bara att slänga efter en säsong, känns åxå rätt dyrt beroende på hur man räknar…Den började dessutom läcka efter 3e gången jag använde den. En goretexdräkt har utbytbara vattenlås vilket är det som slits och cordura på knän/bakdel som håller oändligt mycket bättre än neopren.

  • electric

    Medlem
    30 september, 2010 vid 15:01

    Betr pris på torrdräkter: Det finns ju alternativ! Kolla t ex denna sida: http://www.hobiecat.nu/prylar/torrdrakter.asp

    Och så en fråga till DrX: Har din torrdräkt fasta fötter eller kör du med separata? Vilket är bäst anser du?

    /Lars (som också funderat på att skaffa torrdräkt. Den kan jag ju också ha nytta av när jag seglar Hobiecat 🙂 DS)

  • culing

    Medlem
    30 september, 2010 vid 15:39

    Ta en titt på denna!

    Bra torrdräkt som tål en hel del, framtagen för wakeboard från början.

    http://www.skidsport.nu/default.asp?SeId=0&s2=0&c=3401&Aid=6752

  • christian

    Medlem
    30 september, 2010 vid 18:40

    Eller den här

    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=30&products_id=99&osCsid=f4de712d94e095210358558a4737b9d7

    Finns hos Fahlens och On top

    Får nog fasen bli en sådan till våren!
    Visst är 5 papp dyrt för en dräkt, men om den överlever två neoprenetorrisar så blir det ändå billigare.

  • bicless

    Medlem
    30 september, 2010 vid 21:49

    Vi har sålt den mystic force varianten som nämns ovan i 2 år nu. Sålt förvånansvärt många och de verkar ha fått gott rykte för i år är efterfrågan ännu större.

    Man skall bara tänka på att vara försiktig med latexmachetter, klart känsligare än neopren så man får ta det lugnt när man man sätter på och av sig dräkten. Sen kan en torris behöva lite mer underhåll som uppsmörjning av dragkedja mm.

    En torris kräver lite mer av användaren alltså och är sällan lika smidiga i seglande position eller in plurret som en våtdräkt (blir luftfickor så man flyter lite skumt) men just att man aldrig blir blöt och kan glida hem i torra kläder är nått som många gillar. Man fryser klart mindre när man står stilla på stranden.

    En annan poppis torris är ION Fusion. Den är också fulltorris dvs latex machetter, riktigt torrdräktsdragkedja mm men har i tillägg neoprenhuva och 4mm neopren så den är brutalvarm även om man knappt har kläder under. Neoprenet känns tjockt jämfört med en 5mm våtdräkt så vete sjuttsingen hur de räknat fram de där 4 millimetrarna. http://www.surfspot.se/ion-fusion-drysuit-2010.html

  • farbrorfraz

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 01:52

    Kolla även in Ocean Rodeos våträkter. Framtagna för kite, så de borde funka bra även för winsurf m sele osv.

    http://www.oceanrodeo.com

    Det är väl kitesweden som säljer dom i sverige.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrdräkt neopren eller gore tex

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.