Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrhandske vår -höst

  • parmezzan

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 14:51
    Ola H.;689457 wrote:
    Jag menade en riktigt tunn latexhandske (typ sjukhusskyddshandske) som skyddar mot fukt och sedan en tunn skinnhandske som skyddar mot slitage ovanpå.

    Det torde vara tämligen svårt att göra en handske som å ena sidan är helt tät och å andra sidan inte blir svettig och varm. Jag tror att det blir ganska svårt att göra en DaKine cold water mitt helt tät. Det är rätt många sömmar i den som inte är täta från början. Tejp över tror jag blir svårt att få att fästa, osv.

    Så igen: från mitt perspektiv så tror jag att du först skall hitta en smidig men slitstark “skyddshandske” först. Sedan kolla på alternativ att vattentäta den med en innerhandske. Om latexvarianten blir för svettig skulle jag försöka hitta ett ställa att köpa en så kallad Gore Tex glove insert (eller mostvarande), vilket är “själva plastlagret” i en goretexhanske. Den är 100% vattentät och andas (kan tom släppa ut fukt ur handsken fast hela handen är under vattnet). Jag vet dock inte om man kan köpa sådana löst (de är mest till för handskindustrin). Och dessutom är de egentligen inte till för att bäras direkt mot huden utan de skall ligga mellan en ytterhandske och en innerhandske. Men kanske funkar det ett tag.

    Någon här kanske har idéer på var man kan få tag i en glove insert. Ett ställa att kolla på är kanske Taiga i Varberg som tillverkar arbetskläder och möjligen kan låta dig köpa produkten i fråga.

    Överlag tror jag att du har ett rätt speciellt problem här, som kräver lite arbete och lite seriöst experimenterande för att lösas.

    Jag tänkte precis det här, men det är så svårt att hitta dessa saker, som dessutom är slittåliga, inte varm och svettigt, men ändå torrt. Goretex material är det solklara men en produkt för folk som vill ha torrt om händerna en riktigt varm sommardag då de seglar är nog något som inte många är i behov av..

  • b-son

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 15:33

    Du kan ju alltid testa Camaros hanskar:
    http://www.camaro.at/de/surfen/gloves/152_99.php
    De har några olika modeller med titaninsida som sägs vara ungefär lika varma som 3 mm fingerhandske och de är täta.
    De är dyra men känns bra det lilla jag hunnit prova dom.
    Jag hittade mina i Tyskland: http://shop.surfshop-muenster.de/Neoprenschuhe-Neoprenhandschuhe

  • bicless

    Medlem
    27 maj, 2012 vid 21:09

    Hittills har jag inte stött på en enda person som äger ett par shyssta fingervantar för vindsurf (icke urklippta). Om nån fått det att funka bra så meddela. Problemet är alltid att det blir för tjockt, taskigt grepp och kramp i underarmarna, även med 2mm neopren. Om det står oneill, rip curl eller tiki på dem spelar mindre roll. de flesta av dessa är kanonbra vågsurfinghandskar men de brukar sällan funka för vindsurf.

    För vindsurf verkar man behöva förböjt och tunnt material som inte är neopren, typ dakine cold water mitts.

    Diskhandske funkar ofta men är inte alls skönt (tycker jag).
    Uppklippta neoprenhandskar funkar men är svinkallt om det är kallt i vattnet.
    Dakine Cold water Mitt vanten funkar och jag får mina täta med neoprenlim eller liquid sole om jag vill.

  • jesper-nielsen91

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 11:25

    tjena!
    har använt dessa mycket när jag seglar under kalla tider:
    http://www.onedesigncenter.se/klader/handskar/torrhandske.html

    sjukt bra handske och håller dig torr!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 17:02

    Snyggt Jesper – Det där verkar ju vara precis det som killen söker! Jag får gratulera till ett bra förstinlägg!

  • pedersen

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 19:49

    Jag fattar inte varför alla gillar Dakine Cold Water Mitt så mycket. Okej, man har ett bra grepp och blir inte svintrött i armarna, men dom läcker ju som ett såll. Sömmarna är sydda med sån där symaskinsstråd man hade i syslöjden, håller inte, borde ha varit typ björntråd. Utgångspunkten verkar vara att man köper vantarna plus neoprenlim och sätter sig och limmar en helt ny produkt för att den skall bli tät och om inte annat så får man bra användning för limmet när sömmarna ger sig.

  • bicless

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 22:12

    Dakinehandsken har inte dakinenivå i kvaliten, men har blivit lite bättre på senare år.

    Men de funkar bättre för vindsurf än de andra 10-tal andra handskar jag testat så vad gör man.

    Den torrdräktshandsken i länken ser intressant ut, men diskhandskar ger för dåligt grepp för mig och man blir lite orolig att den ger samma typ av grepp.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 07:17

    Pedersen – Jag vet inte om Du fått ett måndagsexemplar. Jag har kört flera säsonger med Dakines tumvantar och sömmarna har hållit. Det har blivit ganska många timmar på vattnet. Visst, det kommer in lite vatten, precis som i en våtdräkt men jag har inte sett något problem med det. Av vissa skäl måste jag hålla mig varm om händerna och ha ett bra grepp. Dakines vantar uppfyller båda dessa krav.

  • jesper-nielsen91

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 11:26

    torrhandsken/diskhandsken i länken är speciellt framtagen för att passa seglare vilket betyder att du får bra grepp med den. Syns dåligt på bilden men det är alltså INTE slät i handen som en vanlig diskhandske utan “räfflad” “mönstrad” eller vad man ska kalla det.

    haha tack tack Pelegrin din gammle räv!

  • jesper-nielsen91

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 11:29

    sen finns det ju O´neills http://www.ohana.se/oneill-p-735-c-289.aspx våthandkse, “svetsad” helt sömnlös med något som liknar en batwing som man har i våtdräkten, fast vid handleden. Kör själv med den och det är den varmaste handske jag använt och läcker inte så länge du inte ligger och plaskar i vattnet em längre tid.

  • pedersen

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 11:49

    Pelegrin, kan hända att jag fått ett måndagsexemplar, för jag höll på att frys ihjäl i våras när jag var tvungen att crawla för att komma i fatt brädan. Halva Laholmsbukten kom in i vanten när jag simmade, så tät är den inte ;-(
    Brukar ha med mig en dunk med varmvatten att fylla i vantar, skor och våtdräkt när det är kallt. Stor öppning så man kan värma händerna http://www.jula.se/dunken-donje-20-l-669011

  • mr-jibe

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 12:30

    Känns som att torrhandsken är ett bra alternativ. Dock lär den inte andas något, så man kanske får välja mellan pest (svett) eller kolera (lite sjövatten).

    Parmezzan: Är svett bättre för labbarna än lite sjövatten?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 13:41

    Pedersen – Då förstår jag att det blev kallt. Du har nog lite tuffare förhållanden. Jag tröttnade att plaska upp och ned i vattnet från mina sinkerbrädor i början på nittiotalet. Numer står jag hyfsat lugnt och tryggt på lättvindsplankor. Det blir normalt 0-2 plums på ett par timmar. Annars var ju varmvattendunken en bra idé. Det är vanvettigt vidrigt att hålla på och rigga ned med kalla händer. (Jag kör en del isbräda och även då händer det att handskarna blir blöta.)

  • parmezzan

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 20:38
    Mr.Jibe;689917 wrote:
    Känns som att torrhandsken är ett bra alternativ. Dock lär den inte andas något, så man kanske får välja mellan pest (svett) eller kolera (lite sjövatten).

    Parmezzan: Är svett bättre för labbarna än lite sjövatten?

    Jag har testat precis den här handsken förut, dock i katamaransegling, det går inte att dra en tamp med dessa, oehört klumpiga och dessutom svettiga.. men svett är självklart bättre än sjövatten 😉

    Det jag egentligen var ute efter var något typ goretex variant med den fetaste mudden som håller torrt, fast det verkar inte finnas.. och dessutom vill man ju ha handsken så tunn som möjligt.
    Får se vad det blir av surfsäsongen för mig i sommar!

  • parmezzan

    Medlem
    31 maj, 2012 vid 20:39
    wisco;689470 wrote:
    Ajaj, jobbigt problem. âr det hela handen eller bara ovansidan? Vad händer om du smørjer in ovansidan med vaselin? Håller ju fukten borta och du slipper jobbig handske. Helt vattentät hanska komme ju att bli svettig på insidan hur du än gör..

    Jag har testat ta en målar handske, tunn, med massa klet i, men de blir ändå blött i slutändan, och krämen håller sig inte kvar..

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrhandske vår -höst

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.