Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

  • Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

    Publicerad av herr-pelegrin på 14 augusti, 2011 vid 17:32

    BAKGRUND – Det förekommer fortlöpande ett antal olika trådar om lättvindsbrädor. Min tanke var att de som kör JP SLW, Ultrasonic eller andra renodlade lättvindsbrädor kunde byta erfarenheter och svara på frågor. Det kan röra sig om frågor som planing, segelstorlekar vid olika vindstyrkor, fenval vid olika vindstyrkor, teknik för tidig planing, teknik för bästa speed, mastfotens placering, stropparnas placering mm. Tanken är att tråden skulle begränsa sig till just lättvindsbrädor.

    Jag tar mig friheten att börja med två frågor: Finns det några som kör på JP SLW eller på Ultrasonic 147? Vad har Ni för erfarenheter av brädorna?

    maak13 svarade 8 år, 4 månader sedan 33 Medlemmar · 158 Svar
  • 158 Svar
  • zurfman

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 23:27

    Nu finns två stycken olika JP Super light wind, kan vara värt att veta för den som funderar på att beställa.
    Den ena heter 90 V154 (bredd o volym) o den andra heter 92 V165.

    Om jag förstått det rätt verkar 92an vara en längre modell med mer volym för mindre erfarna seglare.
    Känns inte så intressant att köpa om man kört freeride länge.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 september, 2011 vid 13:24

    Om jag kommer ihåg rätt så är 2012:an till skillnad från 2011:an 16 cm längre och är som sagt 2 cm bredare med större volym. Jag har svårt att bedöma i vilken mån det kan påverka egenskaperna, kanske är tanken att den nya större modellen ska plana lite tidigare, kanske är tanken bara att man bör komma med någon förändring mellan årsmodellerna..?

  • zurfman

    Medlem
    1 september, 2011 vid 16:01

    Är det inte en 2012-modell som påminner om den första SLWn (liknande längd) o en ny modell 2012 som är längre… så fattade jag JPs sida. De kunde nästan ha haft ett annat namn på den längre modellen för att ine röra ihop dem, SLW long eller nåt…

    Tror inte man skall kalla den längre för 2012an, då det troligen finns 2 stycken 2012or (?)

    Skulle vara intressant om det läggs till även andra freeride- o slalom-modeller i tråden för lättvind , breda slalom-brädor o liknande, vad händer 2012?

  • kapten-k

    Medlem
    1 september, 2011 vid 17:06

    Kolla formula trådar om du vill ha tekniktips.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 september, 2011 vid 19:07

    Jovisst kan man kolla Formulatrådar. Det finns hur mycket som helst att läsa. Engagemanget är stort.

    Tanken var här att skilja ut lättvindsbrädor som JP SLW och Ultrasonic eftersom dessa änå får betraktas som hybrider mellan freeride och Formula och är brädor som fungerar med betydligt mindre riggar än Formula. Vi spelar så att säga i en ny mellandivision kring vilken det skrivs relativt lite. Man skulle kunna rekommendera detta mellanregister för mängder med surfare. Problemet är att det finns så lite erfarenheter presenterade samtidigt som det inte hunnit bygga upp någon beg. marknad och vissa tycker att brädorna ligger högt i pris.

  • tsss

    Medlem
    1 september, 2011 vid 19:35

    Tycker att en sån här tråd fyller sin plats; som åldrig halvdålig vindsurfare utan muskler så har jag mer o mer känt för såna däringa lättplanande brädor. Dock verkar det tungt att köpa en ny JP på den magra pensionen…
    så jag kittade upp mig på en AHD iNSPIRO 79 -04 förra hösten, den är på 136 liter. (Inspiro finns även i en version som är 87 bred och med ytterligare litrar i volymen.) Den är ju lättplanande och trevlig och snygg så jag är nöjd med köpet.
    Sen fick jag ett ryck o köpte en F2 Thommen XXL från år -00 nu i aug 2011. Tror den är över 170 liter stor, bredd 80, har inte provat den ännu. Troligen är den alldeles för stor redan när det blir 8-9 m/sek och choppigt, men borde kunna plana redan vid 6 m/sek med mitt största segel 8,4. Har inte provat den ännu, den kanske klistrar fast sig och kräver bättre pumpteknik än mina skrivbordsarmar. I så fall blir den till salu omgående…

    Utan kondis o muskler och med för stor mage så är man ju glad åt plattvatten och lagom vind och då vill man ju ha brädor som framförallt är lättplanade. Finns kanske andra som inte har så större ambitioner än så, vi som vågar säga nej till volter och överlevnadssurf i Jaws =)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 september, 2011 vid 19:42

    Tack TSSS – jag gillade verkligen Ditt inlägg!!! Det ska bli intressant att se vad Du rapporterar efter första vändorna i full planing på Din XXL. Kom ihåg – det är bara september och det är mycket planing kvar på säsongen för lättvindsbrädorna.

  • erolwi

    Medlem
    1 september, 2011 vid 19:47

    Såg att JP SLW kommer i fler storlekar och versioner 2012

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 september, 2011 vid 20:11

    Ja, jag såg det. Man kör tydligen både den gamla och den nya modellen parallellt. Huvudbry må uppstå för veliga köpare…

  • zurfman

    Medlem
    1 september, 2011 vid 21:10

    Jag tror det inte är så svårt…
    Det är nog tänkt att den större varianten är för mindre erfarna seglare, de som passerat grunderna för vindsurfing.
    Möjligtvis kanske den kan passa bättre för tyngre seglare eller nåt, men jag antar att i princip alla som seglat freeride tidigare kan köra på den mindre av de två, efter litet insegling. Det lilla man kan vinna i planing på att ta den större förlorar man väl i fart… antagligligen vinnar man bara på automatisk planing, utan pumpning.

    Jag tolkade i alla fall texten så.

  • pgvirtual

    Medlem
    2 september, 2011 vid 04:19

    Man skall inte underskatta förmågan att plana upp utan pumpning. Det är sist och slutligen inte så många som varken kan eller är villiga att pumpa aktivt.

    Själv har jag en 135 l /85 cm / 225 cm slalom från RRD och den är så kort att den i praktiken alltid kräver aktiv pumpning för att få upp i planing. Tidigare hade jag en Tiga Flash 140 l / 74 cm / 261 cm och den hade en planingsutomatik av helt annan kaliber!

  • jester

    Medlem
    2 september, 2011 vid 06:13
    PGVirtual;668238 wrote:
    Man skall inte underskatta förmågan att plana upp utan pumpning. Det är sist och slutligen inte så många som varken kan eller är villiga att pumpa aktivt.

    Själv har jag en 135 l /85 cm / 225 cm slalom från RRD och den är så kort att den i praktiken alltid kräver aktiv pumpning för att få upp i planing. Tidigare hade jag en Tiga Flash 140 l / 74 cm / 261 cm och den hade en planingsutomatik av helt annan kaliber!

    Så är det! Har själv JP Slalom 82, och visst det går att bara luta sig tillbaka och låta vinden dra mig upp i planing, men det går ursegt. Men med lite aktiv pumpning så drar den iväg på ett helt annat sätt. Men väl uppe i planing går den igenom stoooora vindhål! Naturligtvis är den något snabbare än JP SLW dessutom.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 september, 2011 vid 07:39

    JP Slalom 82 verkar ju vara en riktig fartmaskin med tanke på alla framgångar. Där har SLW:n inget att säga till om. Jag har för mig att jag sett en filmsnutt från Norge där en SLW och en 82:a bränner på en fjord. En sekvens visade på det fartförhållandet.

    Intressant är ändå att breda och lättplanande brädor kan få hyfsad fart i det lägre vindregistret utan att man kör med formulariggar.

    Den läge som man kan kalla “deplacementplaning” eller “halvplaning” som man kan uppleva på en längre freeridebräda inträder inte för SLW:n. I det fallet antar jag att den är som formulabrädor. Det finns så att säga ingen mellanläge, antingen plöjer man eller så planar man.

    Vad gäller pumpning så går det bra utan på SLW:n. Det kan bero på att jag är för lat för att pumpa eller så kan det bero på att det fungerar ändå. Om man faller av precis före vindbyn, hänger ned med rumpan, pressar framåt med framfoten och rejält ökar trycket på fenan med bakfoten så brukar den sticka iväg ganska omgående. Det beror förmodligen på den breda aktern. Fenan är ju också en komponent. Jag har testat 66, 62, 56 och 51 cm.

  • kapten-k

    Medlem
    3 september, 2011 vid 22:45

    JAg har en isonic 127 och 9.3vapor som lättvindskitt, och den kräver 2 pumptag för att plana, men då blåser det inte mycket jämfört med en formula, så tyckte jag att formulan var tyngre att få igång med “bara” 9.3 på, men väl igång så går formulan bättre genom vindhål och på kryss, halvvind däremot går 127an som en raket, hittar ni nån bra weed fena för stora segel kan ni ju hojta.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=X9iCcPNCGnw”]Isonic 127 Headcam test – YouTube[/ame]

  • zurfman

    Medlem
    3 september, 2011 vid 23:05

    Den såg ut att gå igång riktigt tidigt, det var ju knappt en vindby såg det ut som…

Sida 1 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.