Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

  • staffomania

    Medlem
    29 oktober, 2015 vid 11:34

    @Maak13 736653 wrote:

    Det verkar som att det blåser en del på filmen. Han kan sin segling.
    Jag räknade lite på seglet vs din vikt. Om han kör med ca 8 kvm och väger 72 kg så skulle du ha ca 12 kvm med dina 100 kg. En 8 kvm slänger du runt som ingenting men det gör du inte riktigt med 12 kvm. Seglen blir högre, bommar längre osv. Men man vänjer sig fort.
    Så nu är det bara att investera i större segel? Leta upp en gammal formula rigg och kör hårt..

    Å fan! Blir nog till att banta då. Tycker man inte direkt slänger omkring med 9.2an heller men har kollat lite efter en beggad formularigg (10-11) att ha på landet i alla fall.

  • billie

    Medlem
    29 oktober, 2015 vid 15:53

    Jag har en stor slalom . ( 85 b 140 lJag väger drygt 105 kg Med modernt slalomrace segel på 9,3 m2, måste det blåsa minst 6,5 m/s för att komma igång och sedan plana . Tar jag däremot mitt Simmer 3 xc på 9,5 m2 så går jag igång redan på 5,8 m/s och håller plan . Simmerseglet som inte har den vida mastfickan är också mycket lättare vilket jag tror bidrar . Fenan är 60 cm.
    Jag tror att man till lättvind skall ha ett freerace segel som är så lätt som mögligt med lång bom

  • staffomania

    Medlem
    29 oktober, 2015 vid 21:25

    @Billie 736665 wrote:

    Jag har en stor slalom . ( 85 b 140 lJag väger drygt 105 kg Med modernt slalomrace segel på 9,3 m2, måste det blåsa minst 6,5 m/s för att komma igång och sedan plana . Tar jag däremot mitt Simmer 3 xc på 9,5 m2 så går jag igång redan på 5,8 m/s och håller plan . Simmerseglet som inte har den vida mastfickan är också mycket lättare vilket jag tror bidrar . Fenan är 60 cm.
    Jag tror att man till lättvind skall ha ett freerace segel som är så lätt som mögligt med lång bom

    Kommer jag igång runt 6ms är jag nöjd. Det brukar väl vara lite bättre bottendrag i Freeracesegel kontra racesegel som är mera fokuserade på att gå snabbt och klara mycket vind vid ojämna förhållanden.

    Hade ett Sailoft traction innan som var brutalt bottendrag i och väldigt lätt att komma igång med. Känner inte alls att det är samma bottendrag i Severne turbo 9.2 men å andra sidan kan man hålla kontrollen i mycket högre vind än med traction (det var därför jag bytte ut det). Men nu börjar man nästan fundera på om man inte skulle köpa ett traction 9.5 🙂 å sen ha en 7.8-8 som tar lite mer vind.

  • swe92

    Medlem
    30 oktober, 2015 vid 14:57

    Jag tycker att fenan har stor betydelse hur lätt eller svårt det är att komma upp i planing. En mjuk fena gör så att brädan lyfter lättare ur vattnet. den böjer och blir som en foil så brädan kommer att seglas på lä kanten, nackdelen med en mjuk fena är att den blir svårare att hantera när det blåser mera. Men som sagt bra teknik är ofta det mest optimala 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 oktober, 2015 vid 17:40

    Jag kör bara med en relativt kort fena, 52 cm Z-fin, oavsett vindstyrka och segelstorlek men det är ju en smaksak. Man går säkert igång snabbare med en stor men något säger mig att man inte behöver ha fler cm än nödvändigt.

  • staffomania

    Medlem
    1 november, 2015 vid 18:12

    Körde lite mer idag och hade bytt ut den nedersta cambern på seglet till en större som satt på vid köp och gjorde seglet bra mycket djupare. Fick en helt annan kraft i seglet och kom upp i planing några ggr trots margiell vind. Nackdelen var att camberrotationen blev usel och man måste rycka till ordentligt för att få cambrarna att rotera. Ska exprementera om man kan köra med orginal cambersen och sätta in spacers.

    Jag lyckades pumpa upp brädan i planing några ggr i nästan ingen vind alls men det tog lite väl mycket kraft och speciellt när det var så pass byigt att man tappade planingen rätt snabbt så var det inte värt det. Med mer kraft i seglet var det lättare att bara falla av och vifta lite med bakarmen så gick den rätt lätt upp i planing.

    Synd att säsongen nästan är slut när man börjar man få upp tekniken med denna sköna bräda.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 november, 2015 vid 20:57

    Vad kul satt det börjar sitta! Ungefär det Du upplevde är min slutsats! Inte värt att pumpa och ha sig om det ändå inte räcker till att hålla igång den. Betr. cambern så finns ju mängder med lösningar. En variant är att låta det ligga riggat ett tag men det kanske inte är så inspirerande med ett nytt segel?

  • maak13

    Medlem
    7 november, 2015 vid 19:43

    Var och seglade i Fiskebäck Gbg idag. Förutsättningarna var inte dom bästa. Grått och mulet. Ca 11 grader.

    Jag seglade på min Ultrasonic från 2012. Hade riggat med ett Gaastra 9.0 kvm Cosmic segel. Det oxå från 2012. En bom som sett sina bättre dagar som jag satt i näshöjd. Inget uthalstrim. En gräsfena modell större.

    Jag mätte vinden före och efter jag seglat. Det blåste som lägst 5.5 och som mest 8.0 msek. Jag mäter ca 1 min varje gång jag kollar vinden. Fördelen idag var att det var väldigt jämn vind från SV. Och det var ca 6-7 msek under större delen av tiden.

    Idag körde jag med Ion semidry våtdräkt 4-5 mm och Ion våtskor 5-6 mm. Jag har alltid hjälm och kraschväst. Bytte från sittsele till midjesele. Tycker egentligen att sittsele är behagligare för kroppen ju större segel jag kör. Inga handskar.

    Behöver jag säga att jag inte var jättesugen på att kasta mig ut i havet? Men det gjorde jag i alla fall.
    Seglade ca 1 timma. I början hade jag problem att komma upp i planing. Fick flytta tillbaka masten ca 2 cm från mitten. Sen var det inga problem.

    När jag seglar i lättvind så står jag inte som jag brukar på en mindre bräda och mycket vind. Utan det blir mycket krabbstyle och konstiga vinklar. Ibland står jag på sidan på brädan. Ibland på mitten av brädan osv. Man får helt enkelt testa sig fram. Men oftast så står jag med främre foten brevid mastfoten pekandes framåt. Bakre foten mellan främre och bakre stropparna. Och jag lutar mig ganska mycket bakåt. När jag fått fart dvs planar i bra fart så kliver jag i stropparna. Om jag kliver i stropparna innan jag har fart så kan vad som helst hända. Och för att få riktigt bra fart på brädan så måste man kliva bakåt. Då känner man hur brädan lättar och får mer fart.

    Jag brukar pumpa seglet genom att dra bakre handen med bommen mot mig ett par gånger. När jag sen planar så släpper jag ut främre armen så bommen ligger jämsides med brädan. Håller jag in främre handen och bommen så blir det som en broms.

    Jag fick ett par riktigt snabba repor och Jag frös inte det minsta. Och det känns skönt att säsongen inte är över ännu. Hoppas segla lite nästa helg igen om jag fått den nya bommen!

Sida 11 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.