Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

  • pgvirtual

    Medlem
    4 september, 2011 vid 05:32

    Själv har jag aldrig kört med en Weed fena, men jag har förstått att Lessacher är den pålitligaste designern på det här området: http://www.designlessacher.de/designlessacher.eu/index.html .

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 september, 2011 vid 07:38

    Kan det vara en trend att de större slalombrädorna blir allt bredare? Kan JP 82, Isonic 117 wide o 127 vara tecken på det? Om det är så – hur ser trenden ut generellt för andra märken?

  • kinetic

    Medlem
    4 september, 2011 vid 07:47

    KaptenK: Jag kör en Lessacher Duo Formula Weed 40cm på min Formula, funkar kalas med 11.0 så du borde klara dig med en Formula Weed 36cm eller till o med 32cm…Observera det är inte samma Duo Weed som säljs i diverse butiker, Duo Formula Weed kan mig veterligen bara köpas av Lessacher direkt. Dyr är han oxå numera, 200Euro för fenj*veln.

  • mr-jibe

    Medlem
    4 september, 2011 vid 13:30

    Kapten K: Såg ut som “några” fler pumptag än 2st… Men jag respekterar dig ändå! Såg ut att att gå fint i så pass lätta vindar! 😀

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 september, 2011 vid 15:26

    Kapten K – Jag är mycket intresserad av hur 127:an är på vattnet. Jag väntar på en som ska levereras under hösten.

    Vad gäller JP SLW så var söndagen en typisk dag då den kom till sin rätt. I innerskärgården blåste det 5-6 m/s i byarna. Med 7.5 så blir det fina repor i planing, runt 16-18 knop med bra höjd och upp till 21 knop på halvvind. Pumpning känns helt överflödig bara man ser till att pressa igång den med bakfoten, antingen innanför eller i bakstroppen. På SLW:n går det nänmligen lika bra att gå i den bakre som den främstre stroppen först. Fördelen med att börja i bakstroppen är bättre kontroll och aningens snabbare acceleration men även att man slipper kastfallskänslan i hårdare vind när man ska peta i bakfoten som tvåa.

  • ola-h

    Medlem
    5 september, 2011 vid 06:36
    Herr Pelegrin;668452 wrote:
    Kan det vara en trend att de större slalombrädorna blir allt bredare? Kan JP 82, Isonic 117 wide o 127 vara tecken på det? Om det är så – hur ser trenden ut generellt för andra märken?

    En inte särskilt initierad spekulation är att vi nått vägs ände när det gäller bredd. Jag tror att i alla fall lättare seglare kommer att gå mot mindre och smalare brädor även för lättvind den närmast femårsperioden.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 september, 2011 vid 07:11

    Ola H – Om det blir som Du förutspår så kan hända att jag blir sugen att plocka fram en laddning hemgjorda pin-tail-brädor från vinden och testa på en riktig lättviktare. Brädorna jag gjorde på 80-talet blev bara smalare, tunnare och fick mindre volym. När jag tröttnade att vänta på vind blev de liggande. Jag höll på runt Stockholm och det var svårt att hitta bra förhållanden just när man råkade vara ledig. Nu är att jag nog är för gammal för att plaska runt på en smal sinker i kuling.

    Vad gäller bredden och vägs ände tror jag att Du har rätt. Bredare än så här bör nog inte de riktigt breda brädorna bli. Min tanke var snarare kanske att tillverkarna överlag ökar antalet rejält breda brädor i sitt sortiment, just för att dessa verkligen fyller ett behov bland folk som ruttnat på att plöja runt på smalarna varianter med lite väl liten volym. De breda blir ett komplement till de övriga.

    Det vore tintressant att se något test där man man jämför stora freeride-brädor med de riktigt breda brädorna (ej Formula)!

  • ola-h

    Medlem
    5 september, 2011 vid 08:15

    Egentligen gick väl utvecklingen snarare åt motsatt håll. De ultrabreda freeridebrädorna av nybörjarkaraktär banade väg för formula och sedan också allt bredare slalom. Den nya superlightwind-klassen är nog snarare ett resultat av att freeridekategorin håller på att splittrats upp lite. Mn kan se minst tre delar. En mer prestandaorienterad med mer race/slalom-gener (al’a vad vi pratar om här). En mer lättseglad och mindre krävande (ala Starboard Carve) och en mer manöverorienterad, lite som en stor fsw (al’a RRD Firemove). Med tydligare underklasser blir det enklare för tillverkarna att skita i att t ex kompromissa så att brädan t ex blir förlåtande mot om man inte kommer in i stropparna förutom just inom den klass där detta är viktigt.

    Gamla pintails kommer nog inte tillbaka. De som shapar slalombrädor har lärt sig enormt mycket. Men jag tor helt enkelt att man kommer bli ännu bättre på att optimera lift/drag på både segel och brädor. Eller mer exakt: att anpassa lyftkraften i brädan till precis det som behövs och då få möjlighet att minska “drag”. Moderna speedbrädor för lättvind kan t ex ge inspiration.

    Var det inte så att lättviktaren Taty Frans var med och slogs i toppen på en 86-litare (56-57cm bred, kanske) i några lättvindsrace i PWA häromsistens? Han har kanske fattat vart vi är på väg.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 september, 2011 vid 08:38

    Ola H – Den utveckling Du beskriver kan Du garanterat bättre än jag, som är lite hämmad av ett “smärre break” på 17 år utan vindsurfing. Tack för att Du lade ut texten. Det var en hel del nytt för mig!

    Vet Du hur utvecklingen sett ut för Starboards slalombrädor de senaste 5-10 åren? De brädor med mer volym har ju en bredd på 80-85 cm. Hur har utvecklingen varit där?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 september, 2011 vid 17:28

    På Starboards forum fanns följande snutt där lycklig ägare öppaar paket med Ultrasonic och far iväg. Från samma tråd framgick att man varit uppe i nära 70 km/h med Ultrasonicen. Av annan tråd framgick att en “125-kilosbjässe” varit uppe rejält över 40 knop med Isonic 117.

    [ame=”http://vimeo.com/28667101″]Ultra Session on Vimeo[/ame]

  • jester

    Medlem
    9 september, 2011 vid 21:20

    Den fullvuxne mannens session från häromdan: http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=86826&uid=1433

    Är själv ganska stor (dock inte lika lång som denna), och vi behöver gärna lite större brädor. Torsten Luig (en stor tysk) körde ganska stor slalombräda på ett par heat i VM 2009 (Speed, alltså)…

  • alarenset

    Medlem
    11 september, 2011 vid 04:46

    Jag kör på en bic techno pro 80, 80 bred och 130 liter. Har 7.0 och 8.5 med två mini cambers. Tror att den kallas lättvinds slalom, mycket lättplanande för mig som väger 85 kg. Har fått upp den i 26 knop men tror att det går lite till, nu letar jag efter en bräda som ska ta mig över 30 har sneglat lite på jp supersport.

  • axelin

    Medlem
    11 september, 2011 vid 09:08

    är det nedfällbart centerbord på någon av JP’s Superlightwinds-brädor

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 september, 2011 vid 09:17

    Axelin – Om Du vill ha centerbord får Du nog leta efter något annat. I annan tråd har jag försökt beskriva tre varianter (beroende på vindstyrka) för att bäst höjda med JP SLW. I icke planing är det svårare att höjda med SLW:n än med en längre freeride-bräda med volym. Det går dock hyfsat bara man fått in tekniken. I planing har Du inga problem att ta höjd med SLW:en. Med rätt fena och teknik så går Du i planing högre än med en vanlig freeride.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 september, 2011 vid 14:39

    HÖG SPEED med Ultrasonic och korta S11-fenor! Saxat från Starboards forum:

    ultrasonic;
    vapor 10 > fin size 41 cm select s11 elite max speed 67,3 km/h
    vapor 8.6 > fin size 39 cm select s11 elite max speed 69,9 km/h

    Bravo ! Your speed and size fins are Amazing !

    it’s not too difficult to have so small fins ?
    No spin out with your fins ?

    I have no choice for longer fins; because at strand Horst, the water is not very deep on the flat places where I make my runs. It’s a different way of surfing, it’s more difficult to lift up your board down wind; but I am learning fast to surf with smaller fins. There are a few preconditions to use smaller fins:
    1) more downhole on your sail; 2 cm will do it;
    2) more wind; the 8.6 for instance 20 > 25 knots, I use the sails overpowered;
    3) be care full when accelerating for presure on the fin, most of the times I give presure on the fin when I go down wind

Sida 2 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.