Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 december, 2012 vid 20:39

    Jag tror inte på något sätt att du kommer att uppleva 90:an som svår. Det är ju ju stabil och lättseglad bräda med skön stance för segling timme ut och timme in. Jag har ställt ett antal mer eller mindre erfarna surfare på den och ingen har uppfattat den som knepig. Kolla runt lite mer på nätet. Jag har sett någon som skrivet om båda brädorna. Om jag kommer ihåg rätt hade han kört drygt 30 med 90:an o 27 med 92:an.

  • pappasurf

    Medlem
    21 december, 2012 vid 10:46

    Tack Herr Pelegrin.
    Känns bra att höra det, jag oroar mig lite för att den planar i ett nafs och att fotstropparna skulle vara svåråtkomliga (rejält ute på kanten).
    Min ambition är mer eller mindre bara att få fler seglingsdagar/semester.. så tidig planing är det jag letar efter men inte någon formula (släpar runt grejerna på en båt). Hade tänkt mig segel i 8,7 kvm size.
    Funderar vidare..

  • dr-masse

    Medlem
    21 december, 2012 vid 12:28

    Ett alternativ kan annars vara att du uppgraderar riggen till din Shark först samt skaffar en ny (djupare, rakare) fena.

    Skaffa en bra rigg på runt 9 kvadrat som är orienterat mot tidig planing med rätt (lätt) mast och styv (kol) bom. Sätt i en vassare fena samt montera ut stropparna.

    Det borde kunna ge klart godkänd lättvindsprestanda med den bräda du har och ge en klar förbättring vad gäller tidig planing och, framförallt, förmåga att hålla fart genom lättare vindpartier.

    När du sedan fått detta att funka på Sharken, då tycker jag att en ny bräda (som en JP SLW) kan vara en fin-fin uppdgradering. Och då har du redan en riktigt bra rigg till den brädan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 december, 2012 vid 14:02

    Du behöver inte ha särskilt stor respekt för stropparnas placering långt ut på kanten. Det margiella omaket att komma i stropparna har Du sedan igen med en behaglig ställning, där Du kan segla avspänt. Du lär Dig för övrigt säkert snabbt att komma i stropparna. Vad gäller size på seglet så låtet 8.7 som ett perfekt val. Sedan kan Du komplettera med runt 7.5 som går att köra med fena ned till drygt 50 cm.

  • tomasony

    Medlem
    22 december, 2012 vid 21:22

    Hallå,

    Var helt övertygad om att köpa en SLW. Googlat runt och fått tips, bland annat här, tänkte jag slå till på en sådan. Men blev övertalad av Surfers att köra på RRD Firemove. Jag är kanonnöjd med den. Men tror nog att SLW är lättare att få planing tack vare steget. Men kanske kan vara värt att kolla Firemove (mer allround) om du inte har spanat in den.

    Oavsett, kanske värt att testa SLW, eller någon annan bräda, innan köp? 🙂

    Lycka till.

  • mcrill

    Medlem
    23 december, 2012 vid 16:54

    Har kört SLW 90, en säsong nu och är mycket nöjd. Den har gett mig betydligt fler surfdagar än jag annars skulle ha fått. 60-70% av årets segling har varit på SLWn. Firemoven är folk också nöjda med, svårt val. Jag valde SLWn pga att jag har fler brädor. När det brallar i tar jag en mindre. Ska man nöja sig med en bräda (oerhört elakt mot dig själv), är Firemoven nog att föredra. (Den har oxå fler fotstropps placerings möjligheter).
    Men, mitt råd är helt klart att man låter stropparna sitta kvar längst ut på kanten och kompletterar lättvindsbrädan med (minst) en mindre bräda, för de hårdare vindarna. (Det finns tex ett par år gamla slalom-, freeride-, eller crossover-brädor för två – fyra tusenlappar, som fungerar utmärkt).

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 december, 2012 vid 14:58

    Man kan ju ha den här diskussionen i all oändlighet, dvs om det är bättre med en 120-130 l bed bräda eller en Slw på 155 l. Det jag har försökt hävda härhör från perspektivet Stockholms skärgård eller motsvarande sjöar. Min granne har seglat i skärgården sedan 80-talet o han kör nästan uteslutande på 145 l. Jag själv har kört fyra år på Slw:n. Vi får båda ut mycket mer tid i planing med dessa brädor än om vi kört på 130 liters brädor. Min 120 liters sålde jag snabbt men har en iSonic 127 som komplement till Slw:n när det brallar lite mer. Till det borde jag säkert ha en tredje bräda men någonstans sätter man ju en gräns för hur mycket utrustning man kostar på sig. Det finns ju de facto ingen bräda so har allt. Vill man inte ha en Formula men ändå plana i sommarvindar tror jag “tyvärr” att man bör öka både bredd och volym och, som sagt, små plankor finns ju drösvis beg till låga priser.

  • kallen

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 11:33

    Blåser förhoppningsvis liv i denna tråd med en fråga som legat o gnagt. Verkar superintressant med JP SLW, och liknande hybridvarianter, för oss som försöker hålla hobbyn vid liv i stockholms skärgård (och liknande spots). En av de saker som jag mest “stör mig på” med min vanliga freeride-bräda är dålig höjdtagning (givetvis delvis en tekninkfråga…) Kanske missat det tidigare i tråden men hur bra kan man ta höjd med en JP SLW? Vad jag sett så är formulabrädor riktigt bra på att ta höjd, Kan man komma i närheten av den höjdtagningen med en JP SLW?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 13:44

    Antagligen kan en skicklig Formulaseglare ta bättre höjd än vad man gör med en JP SLW.

    Det finns ingen som helst anledning till oro för SLW:s höjdtagningsförmåga. En JP SLW höjdar bra i planing, förmodligen bättre än en motsvarande “vanlig” freeridebräda. En del av förklaringen kan väl vara fenan. Beroende på segelstorlek kan Du köra någonstans mellan 51 och 60-65 cm.

    I ickeplaning höjdar en vanlig freeride bättre än SLW:n, förmodligen beroende på längre vattenlinje. I usla vindar krävs teknik för att “kryssa tillbaka” med en SLW men det går att lära sig. Ju större segel desto lättare. Brädan seglas bäst plant.

  • staffomania

    Medlem
    11 oktober, 2015 vid 20:07

    @Herr Pelegrin 711477 wrote:

    Antagligen kan en skicklig Formulaseglare ta bättre höjd än vad man gör med en JP SLW.

    Det finns ingen som helst anledning till oro för SLW:s höjdtagningsförmåga. En JP SLW höjdar bra i planing, förmodligen bättre än en motsvarande “vanlig” freeridebräda. En del av förklaringen kan väl vara fenan. Beroende på segelstorlek kan Du köra någonstans mellan 51 och 60-65 cm.

    I ickeplaning höjdar en vanlig freeride bättre än SLW:n, förmodligen beroende på längre vattenlinje. I usla vindar krävs teknik för att “kryssa tillbaka” med en SLW men det går att lära sig. Ju större segel desto lättare. Brädan seglas bäst plant.

    Är nu med i klubben då jag köpt en JP SLW 90.

    Har sedan innan en Starboard Futura 141 som jag ev får göra mig av med även om den har lite mer range neråt (har kört ner till 6.0 på den). Nackdelen med den var att det ligger lite väl lågt i vattnet när jag kör större segel då jag väger över hundra pannor själv. Så tänkte att om jag lägger på 13L på brädan så borde det öka planingsegenskaperna en del.

    Vilka segel brukar ni köra på SLWn? Jag tänker mig oftast köra med mitt 9.2 men undrar hur långt man kan gå ner innan det blir allt för stökigt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 oktober, 2015 vid 21:25

    9.2 blir säkert helt perfekt för Dig! Jag har kört den en hel del med 9.2 men väger 76 kg. I sommar har jag dock mest kört med 8.4 av ett par olika anledningar. Min 9.2:a är rätt tung, jag vill bara köra med tunn bom och den funkar inte på 9.2:an och många gånger räcker 8.4:an.

    I sommar har jag bara kört med en 52 cm fena till 8.4, 7.6 och 6.7. Jag tror undre gränsen för SLW:n ligger på dryga 50 cm.

  • staffomania

    Medlem
    11 oktober, 2015 vid 21:37

    @Herr Pelegrin 736397 wrote:

    9.2 blir säkert helt perfekt för Dig! Jag har kört den en hel del med 9.2 men väger 76 kg. I sommar har jag dock mest kört med 8.4 av ett par olika anledningar. Min 9.2:a är rätt tung, jag vill bara köra med tunn bom och den funkar inte på 9.2:an och många gånger räcker 8.4:an.

    I sommar har jag bara kört med en 52 cm fena till 8.4, 7.6 och 6.7. Jag tror undre gränsen för SLW:n ligger på dryga 50 cm.

    Tack för info. Du har alltså gått ner i fenstorlek mot orginal? Fick med en 62cm fena som jag tänkte köra till mitt 9.2. Har ju en 50cm fena till Futuran som man kanske kan pröva med om man vill köra 7.2.

    Hur är orginalfenan?

    Ska i alla fall bli intressant och jämföra den mot Futuran. Förhoppningsvis blåser det lite i helgen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 oktober, 2015 vid 10:26

    62:an blir säkert bra till stors seglet! 50:an är definitivt värd att testa så gör Dig inte av med den. Vid ett enda tillfälle har jag provat 46 och då kändes det som något inte stämde! Generellt är brädan lätt att få upp i planing utan pump. Jag kör alltid med mastfoten långt bak men det där känner Du…

  • staffomania

    Medlem
    12 oktober, 2015 vid 12:40

    Någon som prövat en weedfena till SLWn? Hur stor och vilket märke? Man vill ju kunna ta med den till Haga park och västkusten.

  • maak13

    Medlem
    12 oktober, 2015 vid 17:35

    Tjena.

    Jag kör en Select antiweed XL fena på min ultrasonic. Mitt största segel är 11 kvm. Jag väger ca 85 kg. Jag inbillar mig att jag kommer upp lättare i planing med Antiweed fenan när det blåser lite typ 5-6 msek. Men om det är så eller inte är en annan fråga.

Sida 9 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.