Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tränings tips ??

  • Tränings tips ??

    Publicerad av mikaelrexander på 29 februari, 2012 vid 10:18

    Hur tränar man bäst för att undvika under arms pump.

    Jag brukar själv köra löpning och sedan rodd maskin.

    Är det någon som har några bra tips??

    MVH
    Mikael

    sailortrash svarade 12 år, 1 månad sedan 35 Medlemmar · 78 Svar
  • 78 Svar
  • deaz

    Medlem
    29 februari, 2012 vid 10:37

    Skaffa en sån där liten handkramare, en med mycket motstånd! Eller börja klättra, grymt skoj och galet bra för att komma i form innan säsong. Annars en gammal hederlig pullup bar. Sen finns det mängder med olika övningar att köra på gymmet, fråga bara nån PT på ditt gym om en bra underarmsövning så har säkert han/hon nån bra att ge dig!

    Kolla även in om du vill ha mer övningar innan säsong!

    Mvh Andreas

  • deaz

    Medlem
    29 februari, 2012 vid 10:37

    Skaffa en sån där liten handkramare, en med mycket motstånd! Eller börja klättra, grymt skoj och galet bra för att komma i form innan säsong. Annars en gammal hederlig pullup bar. Sen finns det mängder med olika övningar att köra på gymmet, fråga bara nån PT på ditt gym om en bra underarmsövning så har säkert han/hon nån bra att ge dig!

    Kolla även in om du vill ha mer övningar innan säsong!

    Mvh Andreas

  • martin-m-a

    Medlem
    29 februari, 2012 vid 11:45

    En uppvärmning på “crossovermaskinen” för att sedan köra ett rodd pass på 40 min till 60 min i 3 dagar i veckan för att sedan avsluta med lite styrketräning där du varvar varannan gång med repetitionerna ex 3x 6-9 rep och 3x 10-16 rep.

    Ex Dag 1: bröst/triceps Dag 2:Rygg/biceps Dag 3: axlar/ben.
    Mage stoppar du in så ofta du vill/orkar
    Vila varann dag !!!

    Efter en vinter………grymt tränad 🙂

  • john1

    Medlem
    29 februari, 2012 vid 15:19

    Det nog bäst att inte ha för stor underarmsmuskulatur. Vid att träna normalt resten av kroppen så får du lagom muskulatur i underarmen. Träna inte underarmsmuskalualturen. Nerverna går mellan olika muskler och komprimeras när muskulaturen sväller (när dom jobbar/ödem/laktat i muskulaturen). Nervkompressionen kommer dessutom mkt. snabbare när du har en dräkt med smala underarmar. Köp inte typ Kitedräkt för vindsurfing.
    JJ

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 februari, 2012 vid 16:40

    Styrketräning är alltid bra. Lägg upp Ditt program efter hur många pass du hinner köra på en vecka. Träna en muskelgrupp per vecka. Kör Du tre pass så kan Du träna som i Martins exempel.

    Har Du inte karaktär – Glöm styrketräning som man kör oavsett om man är trött eller sliten året om , år ut och år in! Det tar nämligen aldrig slut – Man blir aldrig klar!

    Regelbunden styrketräning är t o bra mot åldrande kroppar. Nu har forskning visat att man kan träna ganska tungt långt upp i åren.

    Beträffande att armarna stasar i dräkten så ska Du inte ta det som intäkt för att inte träna underarmar! Glöm den typen av råd och investera istället i en dräkt med lite “space” i armarna!

  • jeppepeppe

    Medlem
    29 februari, 2012 vid 18:58

    Prova http://www.crossfit.com

    Grymt bra allroundträning!

  • billie

    Medlem
    29 februari, 2012 vid 19:10

    Frisk luft är aldrig fel det häller

  • raggarn

    Medlem
    29 februari, 2012 vid 23:05

    surfa oftare…. 🙂 och me för stora segel….. 😉

  • deaz

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 00:00
    Martin.M.A;682572 wrote:
    En uppvärmning på “crossovermaskinen” för att sedan köra ett rodd pass på 40 min till 60 min i 3 dagar i veckan för att sedan avsluta med lite styrketräning där du varvar varannan gång med repetitionerna ex 3x 6-9 rep och 3x 10-16 rep.

    Ex Dag 1: bröst/triceps Dag 2:Rygg/biceps Dag 3: axlar/ben.
    Mage stoppar du in så ofta du vill/orkar
    Vila varann dag !!!

    Efter en vinter………grymt tränad 🙂

    Du ska aldrig köra så mycket cardio INNAN styrketräning, då du knappt har någon energi kvar till att bygga muskler. Bättre att avsluta med cardio och verkligen köra slut sig.
    Kan tillägga att kettlebells är ett grymt redskap för att träna hela kroppen, du får riktigt starka underarmar på köpet!

  • mikaelrexander

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 07:44

    Tackar för svaren. Jag har tränat styrke träning i många år. Så det är inte själva styrkan som är problemet.
    Snarare uthålligheten.
    Jag bytte till kortare häng sele tampar och det blev bättre.
    Men jag har en dålig vana att andvända armarna för mycket i början och selen för lite.
    Man märker det liksom inte innan underarmarna är helt slut.
    Så svaret är nog mer segling och träning 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 07:45

    Föregående talare (Deaz) har helt rätt i att man inte ska blanda äpplen och päron. Man ser ibland lätt patetiska individer på gymet som först kört slut på sig med kondition vartefter de dyngsvettiga kör i gång ett styrkepass i för högt tempo. Lika patetiska är de individer som flänger mellan olika muskelgrupper eller de som kommer ned på ett gym och efter hand funderar på “vad man ska träna för muskelgrupper i dag”.

    Styrekträning är styrketräning. Konditionsträning är något annat. Styrketräning ska genomföras lugnt och metodiskt utifrån ett på förhand upplagt träningsschema. Om man inte vet vad man håller på med kan man lika bra gå på ett “pass” eller hoppa runt med bollar eller annat nytt som gymen erbjuder för att sälja PT-timmar.

    Om man vill köra kondition, styrketräning och flexibilitet/koordination så har man inget annat val än att först bestämma hur många pass man kan lägga ned per vecka.

    Styrketräning separeras som sagt från övrig träning. Mitt råd att att köra 2-4 intensiva, relativt tunga pass, som tar ungefär 1-1 1/4 timme per pass. Träningsschema kan man skapa efter rådgivning av de som vet vad det här handlar om. En muskelgrupp tränas per vecka.

    Låt säga att styrketräning är grunden i träningen eftersom man får så många otroligt goda effekter av just den träningen. Lägger man till kondition och flexibilitet/koordination så blir det ytterligare, låt säga 1 – 3 pass. Då hamnar vi på totalt 3 – 7 pass i veckan. Det är här karaktären kommer in! Till det ska läggas god kosthållning som även den kräver planering, särskilt för de som vill bygga muskler och inte bränna bort dessa.

    Det är även viktigt att påpeka följande:

    Det förekommer trender i träningssammanhang. Se bara på alla varianter av pass, yuoga, sprattel med bollar, långa kliv under ledning av PT mm mm mm. Lär Er läsa ut vad som är kommersiella trender och fundera gärna över vilken sorts träning Ni kan tänka Er hålla på med över tid. Era träningsscheman kan självfallet förändras över tid men Ni måste ändå fortlöpande ha långsiktiga planer för Er träning. Och kom ihåg – Alla har inte den självdisciplinen!

  • callep

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 08:33

    segla oftare, det är inte svårare än så

  • john1

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 09:16

    Till Herr Pelegrin.
    Jag jobbar dagligen med ortopediska patienter som opereras vid Universitetsjukhuset i lund (överläkare). En god vänn och kollega har varit svensk mästare i skrotlyft under flera år, har också diskuterat detta problem med han. Han har aldrigt specifikt tränat underarmarna (tro mig).
    Vid generell träning med annan typ skrotlyft (M. Biceps/N. Musculocutaneus.- M. triceps/N. Radialis) för överarmsmuskulaturen får du automatisk med dig tillräclkigt med träning för dom långa underarmsmusklarna och kortare muskler för flexion/extensionskkraftor (över/undergrepp på bommen etc.).
    Jag har haft mkt problem med underarmskrampor med vinterdräkt, började därför träna underarmarne som blev stora och fina;
    Men; Jag fick lättare kramp. Det är mkt möjligt nästan samma mekanism som “kompartmentsyndrom” med kraftig underbensmuskulatur och uppstår inte i villa, men vid härdt muskelarbete (Laktoacidos/sura muskler med kapillärläckage av vätska ut i muskluaturen) som ger svullna muskler.
    Fortsätt träna med konditionsträning/vikter etc. eller va det skall vara, men få inte för stora underarmar. Tillex. Medianus/Ulnaris/Radialis nerverna kan komma i klämm mellan svullna muskelgrupper.
    JJ

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 11:56

    Inledningsvis kanske jag vågar mig på att säga att jag bara ivrar för styrketräning på normal nivå. Det kan då bli lite tokigt att jämföra detta med en svensk mästare i styrkelyft.

    Ok, jag köper att man inte specifikt behöver träna underarmarna om man kör triceps, biceps och olika ryggövningar som stärker hand- underamsmuskulaturerna. Min poäng var väl snarare att man har bara en kropp, den mår bra av regelbunden styrketräning och skulle mot all förmodan underamsmuskulaturen växa någon cm så bör man nog som vindsurfare kunna ta det. Det andra positiva effekterna lär nog, även i en vetenskaplig studie, överväga med råge!

    Man kan ju å andra sidan påpeka att vi genom våra gener är skapta olika. Vissa har trådsmala underarmar medan andra har muskulösa eller feta underarmar. Oavsett size på underarmen så vågar jag påstå att man slipper mycket stasande om man väljer en dräkt som inte sitter åt, vare sig runt under- eller överarmarna. Personligen har jag “viss” erfarenhet av trånga dräkter och det är inte behagligt att tappa så mycket kraft när dräkten pressar på för hårt.

    Slutligen vågar jag mig ändå på en gissning – En trång dräkt runt underarmarna ger större negativ effekt än vältränade, muskulösa underarmar. Överbevisa mig gärna – Om någon nu skulle forskat på temat!

  • steffo

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 12:25

    En trång dräkt runt underarmarna har störst inverkan på “kramp” enligt mig. Har inte haft problem tidigare men med en ny dräkt som är en aningen trängre så få jag krampkänning direkt.

    Skaffade även en tunn vågsurfing dräkt som är tunn och smidigt att ha på sommaren men det går inte alls.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tränings tips ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.