Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träningsvärk underarm/stretching

  • Träningsvärk underarm/stretching

    Publicerad av mrquality på 16 mars, 2017 vid 07:30

    Hej! Har fortfarande träningsvärk i mina underarm efter att jag var på Dalarö i tisdag. Imorgon tänker passa på och går ut för att det ska blåsa tillräckligt mycket men har fortfarande ont/träningsvärk i mina underarm. Brukar ni få träningsvärk på underarmarna varje gång ni vindsurfa? Kan det bror på att hängselelinor är inte i rätt position? Eller att kallt gör att man får mera träningsvärk efter? Jag fick ett par gånger kramp och kunde inte stänga ordentligt mina händer på bommen i tisdag och det bror saker på att det var kallt tror jag för att när jag var en helt vecka på Teneriffa fick aldrig kramp i händerna. Iaf brukar ni sträcka/träna underarm eller har ni några tips för att kunna återhämta sig så snart så möjligt inför imorgon? Jag ska bada bastu idag och använder kinesio tape. Jag brukar träna indirekt mina underarmar varje gång jag kör muscle up/pull ups/chin ups osv. på gymmet. Kom med förslag 😉

    styret svarade 7 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • canoya

    Medlem
    16 mars, 2017 vid 09:55

    Beror säkert på att du kör med vantar nu när det är kallt. Träna hjälper, rätt position på hängselelinor hjälper, lagom drag så att man kan segla i selen hjälper. Försök att avlasta händerna så mycket du kan när du seglar. (Lättare sagt än gjort i byig vintervind, jag vet :))
    /Håkan

  • malibu

    Medlem
    16 mars, 2017 vid 14:37

    Säkert handskarna. Ett tips är att köpa mjukt surfvax och kleta på inne i vanten och även på utsidan. Då får du mycket bättre grepp och det blir en aning lättare. Annars är tipset att bara köra. Det handlar mycket om att vi som inte är så grymma inte använder hängselen tillräckligt utan tar i med armarna.

    Sista tipset är att surfa på breddgrader där man inte behöver handskar 🙂

  • mrquality

    Medlem
    16 mars, 2017 vid 20:18

    Tack för svaret! Kan det bror på också på diameter av bommen? Kanske med en större diameter kan man ha en bättre grip?

  • spinl

    Medlem
    16 mars, 2017 vid 20:57

    Vissa får problem med handskar, själv får jag problem med greppet av att våtdräkten (speciellt vinterdräkten) klämmer på underarmarna. Kan vara värt att undersöka om det är hanskarna eller dräkten du har problem med.

  • canoya

    Medlem
    17 mars, 2017 vid 10:23

    @MrQuality 743271 wrote:

    Tack för svaret! Kan det bror på också på diameter av bommen? Kanske med en större diameter kan man ha en bättre grip?

    Tvärtom, mindre diameter är bättre mot kramp för de flesta verkar det som.

    /Håkan

  • mrquality

    Medlem
    18 mars, 2017 vid 06:58

    @spinL 743274 wrote:

    Vissa får problem med handskar, själv får jag problem med greppet av att våtdräkten (speciellt vinterdräkten) klämmer på underarmarna. Kan vara värt att undersöka om det är hanskarna eller dräkten du har problem med.

    Min våtdräkt trycker ganska mycket på mina armar för att är relativt ny, kanske kan det vara så. Jag vindsurfade två veckor sedan i 5 dagar i sträck i El Medano och har inte haft problem med under armar även när jag tränade vatten start och beach start med 15 m/s. Jag hade en lång våtdräkt men var inte tight som min och 2 dagar hade jag en kort våtdräkt. Samtidigt idag många träningsklader tillverkare brukar använda kompressionkläder för att är der bättre under träning med blodcirkulationen :confused:

  • steffo

    Medlem
    18 mars, 2017 vid 09:47

    Både tighta handskar och tight våtdräkt över underarmarna kommer att öka risken för pump. Ju oftare du surfar desto mindre problem kommer du att få. Bra allmänkondition kommer också att hjälpa då syresättning och cirkulation av blodet blir bättre.
    Tunna handskar i handflatan och handbollsklister på handflatan tillsammans med “tunn” bom hjälper också.

  • mrquality

    Medlem
    19 mars, 2017 vid 15:55

    @Steffo 743301 wrote:

    Både tighta handskar och tight våtdräkt över underarmarna kommer att öka risken för pump. Ju oftare du surfar desto mindre problem kommer du att få. Bra allmänkondition kommer också att hjälpa då syresättning och cirkulation av blodet blir bättre.
    Tunna handskar i handflatan och handbollsklister på handflatan tillsammans med “tunn” bom hjälper också.

    Bra tips!!

  • styret

    Medlem
    19 mars, 2017 vid 20:41

    Jag kör med remspray, för olika rimma i bilens motorrum, på insidan och utsidan av greppet i handskarna. Gör underverk för greppet. För mig är det just det, greppet glider i handflatan och man får hålla i som fan vilket leder till pump i underarmarna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träningsvärk underarm/stretching

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.