Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Transportera allt på taket

  • Transportera allt på taket

    Publicerad av jennysl på 15 april, 2017 vid 09:29

    Hej!

    Någon som vet ett bra sätt att transportera all vindsurfingutrustning på taket på bilen? Jag hittar bara fästen för bräda och masten men skulle vilja frakta segel och bommen på taket också.

    robin svarade 7 år sedan 8 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rmz

    Medlem
    15 april, 2017 vid 09:51

    @JennySL 743547 wrote:

    Hej!

    Någon som vet ett bra sätt att transportera all vindsurfingutrustning på taket på bilen? Jag hittar bara fästen för bräda och masten men skulle vilja frakta segel och bommen på taket också.

    Hej!
    Använd endast takräcke med skydd för brädan, vanliga spännremmar som du drar runt takräcke och grejerna, har du riktiga rails ( med mellanrum) på din bil så är det säkraste att dra spännremmarna genom dom, använd flera remmar, två runt brädan(orna) först, sen två runt resten bom mast, försök få in seglen i bilen!
    Jag provade ett år med segel/mastbag på taket bredvid brädorna men det är ingen höjdare!
    Det optimala är om du har en takbox lång nog för bom/segel mm, sen spänner du brädorna uppe på boxen! 👍

    Skickat från min E6633 via Tapatalk

  • badjanne

    Medlem
    15 april, 2017 vid 12:39


    Jag brukar ha 3-4 brädor, en box och en segelbag på taket när vi åker till Holland.
    Då har jag 4 bommar, 6 master och 7 segel med mig.
    Vad som är extremt viktigt är att dra minst en extra rem genom bilen. Vet av erfarenhet.

  • mag

    Medlem
    15 april, 2017 vid 20:23

    Just en sån smal 60cm(?) takbox är perfekt för att frakta typ 4 mindre segel och nån mast i. På Blocket brukar det finnas sådana till salu för typ 5-700kr.

  • mikaels

    Medlem
    19 april, 2017 vid 20:04

    http://surfbox.de/p/dachboxen/surfboxen/
    Allt får plats i boxen, hade jag inte haft för lågt i tak i garaget hade jag lätt köpt en sån, haft allt på ett ställe och sluppit alla spännband och sånt, bara lägga i och stänga locket.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    19 april, 2017 vid 21:31

    Det som inte svarar på frågan men kan lösa problemet är att som medlem ha grejerna i någon form av container eller liknande hos surfklubbarna istället, så slipper man släpa o dra. Har dock ingen aning vilka som tillhandahåller detta eller om det kostar extra. Någon som vet vilka som har detta i göteborgsområdet??

  • clewman

    Medlem
    20 april, 2017 vid 23:24

    @mikaels 743598 wrote:

    http://surfbox.de/p/dachboxen/surfboxen/
    Allt får plats i boxen, hade jag inte haft för lågt i tak i garaget hade jag lätt köpt en sån, haft allt på ett ställe och sluppit alla spännband och sånt, bara lägga i och stänga locket.

    Hej,

    jag har precis köpt en sådan, mest för att kunna få med familjen när vi åker iväg på semester o dyl.:smile: , gillar att det går att låsa – lämnar ogärna prylar som är lätta att plocka med sig.

    Beställde en söndagkväll och boxen levererades på torsdag. Dimension 285 x 90 x 44 cm, ingår fäste att sätta ovanpå för att spänna fast ytterligare brädor, funderade på att ta den största boxen som är 120cm bred men trodde det skulle se konstigt ut på bilen, men med facit så skulle jag gått på den stora (har en bräda på 89cm som nu inte får plats i boxen – fast så visste jag iofs att det skulle bli :blush: får väl utnyttja extra fästet) Packade nu lätt 1st bräda(62cm), 2 bommar, 3 master och fyra segel, saxat från surfbox hemsida “This big roof box is ideal for surfers, whose equipment includes 4-5 masts (length <280 cm), 3-4 boom and 7-10 sails or 1-2 Boards <280/81cm. There is also enough space for small items.".

    Det visar sig senare om det var ett bra köp.

    Mvh

    Christer

  • robin

    Medlem
    21 april, 2017 vid 04:10

    Det behövs inga speciella fästen, det funkar bra med spännband. Lägg seglen bredvid brädan och spänn lite lagom runt dem. Spänn inte för hårt bara. Om du knyte vill ha seglen lösa finns det bagar som man kan få ner tre-fyra segel, master och bom i. Den får plats bredvid brädan om den inte är för bred.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Transportera allt på taket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.