Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trick med 150 liters bräda

  • pgvirtual

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 05:52

    En stor bräda kan vara ett bra köp, men användningsändamålet och resten av din utrustning avgör till stor del om det är förnuftigt.

    Vilka brädor har du redan?

    Vilka segel har du?

    En 75 cm bred freeride funkar bäst med ett rätt stort segel, med 84 kg att lägga emot så tycker jag att 8 m2 skulle vara lagom. Men då är ju inte trick utan snarast cruising i planande lättvind på programmet.

    Vilken typ av trick vill du träna på?

    Behöver du en bräda för planande trick med 6 m2 segel?

    Eller behöver du en stabil platform för icke-planande trick, eller rent av en nästan sjunkande platform för icke-planande trick?

    Mera info!

  • eastenhill

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 07:07

    Ja, det var så jag fick min kondition på 70-talet 🙂 Kul film

  • svenne

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 07:33
    GustavL;657054 wrote:

    Seriöst. hur många ungtuppar kan göra en rail-360? Lite cred måste de ha de gamla gubbarna.

  • erolwi

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 07:52
    Knatte;657010 wrote:
    Du skall inte drömma om att hoppa med en så stor bräda.. Men du kan säkert få ett eller annat okontrollerat skutt över någon vågkam. Men generellt sätt är 150 liter för stort och tungt för att hoppa. Tror du i första hand skall öva på slag och gippar och kanske bodydrag som lämpliga trick..:wink:
    Sedan kan ju proffsen hoppa som Jester visar i länken ovan..

    Volt med en Starboard GO som ser ut at vara på en 150 liter
    http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=bZymVbKMx2s

  • tobc

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 11:36
    PGVirtual;657120 wrote:
    En stor bräda kan vara ett bra köp, men användningsändamålet och resten av din utrustning avgör till stor del om det är förnuftigt.

    Vilka brädor har du redan?

    Vilka segel har du?

    En 75 cm bred freeride funkar bäst med ett rätt stort segel, med 84 kg att lägga emot så tycker jag att 8 m2 skulle vara lagom. Men då är ju inte trick utan snarast cruising i planande lättvind på programmet.

    Vilken typ av trick vill du träna på?

    Behöver du en bräda för planande trick med 6 m2 segel?

    Eller behöver du en stabil platform för icke-planande trick, eller rent av en nästan sjunkande platform för icke-planande trick?

    Mera info!

    Jag har en vågbräda på 76 liter som jag garderar mig neråt med, men denna brädan är tänkt att vara den primära. Jag har fortfarande ett par gippar som jag vill öva, t.ex duck-gibe i full planing. Annars har jag mest tänkt att cruisa faktiskt, plana i låg vind och egentligen bara se till att få så många segeltimmar som möjligt under semestern.
    Det enda jag har idag är dessa 2 brädor så jag tänkte skaffa segel och allt det andra under juni månad.

    Utöver cruising har jag tänkt att köra wave när vädret lämpar sig, på Grönhögen då.

    Jag har aldrig tyckt olika tricks som spock, tacks, vulcan och annat “dansa omkring på brädan”-tricks har sett särskilt lockande ut så dessa tar jag inte hänsyn till.;)

    Mina gibes överhuvudtaget är lite knackiga så dessa vill jag träna och då gick tanken till att en större bräda ger mig möjlighet att slippa tänka så mycket på planingen eftersom den blir relativt enkel ändå.

    Jag kanske är helt ute och cyklar i min tankeverksamhet (det har hänt förr…) så om jag märker att brädan inte duger för det jag vill eller känns för klumpig så byter jag den mot en mindre runt 120-130L.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 12:00

    Om man jämför cruisingmöjligheterna med exempelvis en JP 120 l och en JP SLW 154 l så är min gissning – obs bara en gissning – att Du ökar möjligheterna till planing under en säsong med 3-400 % om Du väljer SLW, åtminstone om Du har lite skärgård som stökar till förhållandena för Dig. Helt öppna förhållanden frändrar självfallet potentialen till planing med mindre bräda.

    Jag håller med föregående talare – det beror ju på vad Du vill göra med Din bräda!

  • swe-496

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 12:04

    Bra bräda för planing i lättare vindar och småhopp på vågorna går ju, men inga avancerade manövrar som Svenne och Knatte har skrivit tidigare….

  • rasmus_w

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 12:30

    Det är inte speciellt lätt att gippa jättebrädor i svag vind. Man håller ungefär samma fart som vinden så när man faller av för att gippa så försvinner allt tryck i seglet och så slutar man plana. Jag gissar att 100-120 liter är perfekt för att öva gippar.

  • tobc

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 14:28

    Hehe där kom ordet igen…, “jättebräda”. Är den verkligen så enorm?? 2.80 lång, 150 L, 8,5 kg

  • svenne

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 15:22
    tobC;657409 wrote:
    Hehe där kom ordet igen…, “jättebräda”. Är den verkligen så enorm?? 2.80 lång, 150 L, 8,5 kg

    Ja. Faktiskt.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 16:23

    Alltså, det finns ungefär tre skäl till att segla med brädor över 150 liter:
    1. Glida runt utan planing i svag vind, ofta för att lära sig grunderna.
    2. Hjälpa nybörjare uppleva sin första planing.
    3. Bära segel på nio kvadrat eller mer, för att plana och ta höjd i så lite vind som möjligt.

    Kan man redan segla med planing men inte känner sig sugen på formulariggar så är en lite mindre bräda oftast ett bättre val.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 16:28

    En annan sak är att det där med att gå direkt från 150 till 75 liter inte är nåt litet hopp. 150-litaren kommer kännas väldigt svårkontrollerad långt innan vinden räcker för att plana med lilla brädan.

  • tobc

    Medlem
    31 maj, 2011 vid 07:06
    Rasmus_W;657417 wrote:
    En annan sak är att det där med att gå direkt från 150 till 75 liter inte är nåt litet hopp. 150-litaren kommer kännas väldigt svårkontrollerad långt innan vinden räcker för att plana med lilla brädan.

    Nej klart inget litet hopp men jag har seglat små brädor också så det är nog ett mindre problem. Mitt problem nu är att avgöra om jag gjort ett dåligt köp. Jag är ju inte nybörjare utan ville bara ha en så pass allround-bräda för typiska sommar-förhållanden som möjligt. Hade en 134-liters förra gången jag ägde grejer och den var bra, men jag fick inte tillräckligt med surfdagar med den och därför tittar jag på större.

  • pgvirtual

    Medlem
    31 maj, 2011 vid 09:53

    Nu blev det lättare: 85 kg på vågen, och sommarcruising och därtillhörande jippar, plus lite segel snurr.

    Om jipparna prioriteras så skulle väl en 125 liters bräda (+40 liter) ,med 70-75 cm bredd, sitta rätt bra. En sådan planar också rimligt tidigt med ett 8 m2 segel, och ett 6.5 m2 segel för lite starkare vindar. Hoppet till en 76 liters vågis och 5.3 m2 segel är ändå rätt stort.

    Lämpliga brädor kunde vara Tabou Rocket, Fanatic Hawk, JP Supersport, Starboard Carve.

    Ifall prioriteringen är på mycket planing på bekostnad av jipparna, så blir det att titta på brädor med ungefär 80 cm bredd (och kanske ett 8.5 segel). Men då blir nog hoppet ner till vågbrädan ruskigt stort!

    Jag tror att din vågbräda är onödigt liten för “den verkliga världen”, och gör det svårt att bygga en fungerande två brädors kombination. En litet större “liten bräda” på kanske 85 liter skulle vara MYCKET månsidigare för din storlek, och passa bättre ihop med en planingsorienterad bräda (77-80 cm i bredd).

  • tobc

    Medlem
    31 maj, 2011 vid 10:12

    Jag är mycket tacksam för allas input i frågan, keep it coming.

    Mitt nästa problem är pengar just nu. Vad ligger föreslagna brädor i för prisklass?
    Jag har 5000:- att röra mig med allt som allt och det ska räcka till hela paketet. Inser att jag måste ner några årsmodeller, vad finns det för motsvarigheter brädmässigt då?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trick med 150 liters bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.