Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Två frågor om fenor…

  • Två frågor om fenor…

    Publicerad av tumba på 31 juli, 2017 vid 13:43

    Fråga 1
    Vid gårdagens pass kändes det rätt som det var att jag hade tappat fenan då brädan nästan ställde sig på tvären. Den ställde sig i vart fall rejält snett ett tag innan den hittade spåret igen. Var det en spinout? Hade rejält bra tryck och fart just då men tror nog att jag haft både högre fart och bättre tryck tidigare utan att detta hänt. Upprepade sig ett par ggr till och alltid på samma bog. Till saken hör att jag fått en liiiten skada på fenans spets. Är det detta som gör att den blivit känsligare eller trycker jag på lite mer när jag kör för styrbords halsar eller är det bara tillfälligheter. Kör en Firemove 122 med originalfena.

    Fråga 2
    Försöker fn att sätta gipparna lite mer regelbundet men tyvärr med klent resultat så här långt. Detta gör att mycket av tiden går till att samla höjd på varje bog. Kan en annan fena förbättra höjdtagningen? Påverkar det i så fall andra egenskaper t.ex. svängar mm?

    fjant svarade 6 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • fjant

    Medlem
    31 juli, 2017 vid 14:06

    Typisk spinout!
    Ett generellt svar/tips;
    -Se till att seglet korrekt riggat så det inte är för bukigt (nedhal viktigt)
    -trimma hängseletamparnas position så att du har bra balans, ska kunna släppa bakhanden utan problem, och lätt balansera riggen på framhanden. Min uppfattning är att vanligaste orsaken till spinout är att hängseletamparna sitter för långt fram på bommen vilket ger bakhandsdrag och således ofrivilligt tryck på bakfoten. (Förutsatt full planingsfart och fötterna i stroppar)
    -Liten skada på fena brukar inte ha avgörande betydelse, men ta lite sandpapper och putsa bort ojämnheter.

    Lycka till!

    Mackan

  • fjant

    Medlem
    31 juli, 2017 vid 14:21

    En till grej att kolla att fenan passar bra i kasetten så att övergången mellan brädans botten fenboxen är slät och jämn. Om den inte går in hela vägen eller går in för långt finns det risk att den “suger luft” eller vad man kan kalla det, vilket i sin tur förstärker risken för spinout.

    Mackan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 juli, 2017 vid 15:26

    När Du trimmat rätt enligt instruktionerna ovan så kan Du ju också försöka identifiera precis vad Du gjorde innan Du fick spinout? Om Du tokpressar höjd och det är lite choppigt så kan Du ju också få spinout av den anledningen. Det kan då ev. räcka att gå lite lägre på den bogen som Du har problem med.

    • Detta svar ändrades 6 år, 8 månader sedan av  herr-pelegrin.
  • hakuna

    Medlem
    31 juli, 2017 vid 18:49

    Häng framåt och bak med riggen, så tar du mer höjd.
    Större (djupare och längre) fena kan också hjälpa.
    Testa olika lägen på mastfoten. Börja i mitten.
    Be någon kolla hur du riggat.

  • tumba

    Medlem
    1 augusti, 2017 vid 09:02

    OK!

    Tycker att seglet ser ok ut med rejält med nedhal. Tamparna kan jag nog däremot flytta ett snäpp bakåt.

    Det var väldigt choppigt på ena sidan där jag körde denna gång. Studsade nästan fram den sista delen. Kan ju möjligen förklara varför det hände på samma bog/ställe då jag också hela tiden försökte pressa höjd.

    Bara att ta nya tag…

  • john1

    Medlem
    1 augusti, 2017 vid 11:50

    Vet inte var du seglar, men en lite sjögräs kan vara tillräckligt för att få spinout, spec i Skåne var weed-fenor är ett måste. Enligt tidigare svar är jo också mkt. att prova med rigg-trimm/mastfot-position och linorna.
    jj

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 augusti, 2017 vid 12:09

    Tumba – Det kan ju hända att rigg, fena och tampar är ok men att Du bara pressade brädan lite för hårt i choppen. Sedan är väl Firemoven som Atomiqen att man måste rejält ned på slör för att dra igång den i planing och få fart innan man höjdar. Höjdar man för tidigt så kanske det blir en spinout, särskilt om det är choppigt. Möjligen kan det vara så att man seglar lite mer upprätt än på en slalombräda och därmed inte bör ha lite mycket tryck på bakfoten.

  • gustav1980

    Medlem
    1 augusti, 2017 vid 15:02

    Och din fråga 2.
    Ja, en längre fena ger tidigare planing och bättre höjdtagning, till en viss gräns förstås.
    Men när vinden ökar och du närmar dig överriggade förhållanden kommer den längre fenan att ställa till problem genom att göra brädan orolig och bångstyrig. När det händer är det skönt att välja en kortare fena.
    Sista tiden har jag nästan bara använt mitt 7.8 segel, men varit flitig med att växla fena beroende på vindstyrkan.

    Rimligtvis borde det vara segare att komma runt gippen med en längre fena. Men jag tycker att det finns andra egenskaper, se ovan, som påverkas mer av fenbyte!

  • tumba

    Medlem
    2 augusti, 2017 vid 18:59

    Tack för synpunkter! Uppskattas!!!

    Har fått till ytterligare ett pass och nu fixade jag en spinout även på babords halsar…

    Tycker som sagt att seglet är duktigt tuktat. Flyttade också tamparna en bit bakåt. Även denna gång hände det i full fart med fötterna i stropparna. Antar att jag helt enkelt står lite knasigt och lägger för mkt tryck på bakfoten eller försöker höjda onödigt mycket.

    Köpa fler fenor är ju ett sätt men är kanske inte rätt väg att gå. Brukar ju sällan gå att köpa sig förbi de svårigheter som dyker upp.

    I ett tidigare liv har man köpt i vart fall ett par drivers för att bota en rejäl slice istället för att ta tag i en halvtaskig golfsving

  • fjant

    Medlem
    2 augusti, 2017 vid 21:13

    Du kan ju kanske kan låna nån annan fena bara för att se hur det påverkar brädan, men jag är ganska övertygad om det inte löser problem. Kan dock vara värt att prova som sagt.
    Själv kör jag 3 olika fenor, minsta 32 och största 48 på min 140 liters freeride. Kan få spinout oavsett vilken fena jag har. När man lär sig trim och sin utrustning riktigt väl känner man var gränsen går för hur mycket tryck/vinkel man kan lägga på.
    Fortsätt labba med hängseletamparna och försök få så neutralt som möjligt. Sträva efter att hitta en stance som fördelar trycket ganska lika mellan fötterna. Prova tex att vrida in/ut höften när du ligger på halvvind, det påverkar hur “långt man når” med fram/bakben och därmed också fördelningen av tryck/tyngd.
    Lycka till!

    Mackan

    • Detta svar ändrades 6 år, 8 månader sedan av  fjant.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Två frågor om fenor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.