Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

  • kamaaina

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 12:12

    Klart thrusters kommer tillbaka…. :=)

    Ni har nu chansen att köpa min waveswallow från 05 till vrakpris, 2010 kommer den vara dyr….

  • doc

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 22:10

    @Kamaaina 485825 wrote:

    Klart thrusters kommer tillbaka…. :=)

    Ni har nu chansen att köpa min waveswallow från 05 till vrakpris, 2010 kommer den vara dyr….

    Om det är en 68 till riktigt vrakpris kanske jag är intresserad 🙂

  • koa

    Medlem
    1 augusti, 2008 vid 11:16
  • surfmeister

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 06:44

    @Koa 486311 wrote:

    …nu kommer dom…09…
    http://www.fanatic.com/public/content/e554/e555/e5826/e5945/index_eng.html

    Skönt att se att man behåller en hel del shapes (Allwave, Freewave) och tar bort lite av den hysteriska årsmodelshysterin. Varför ändra redan fantastiskt bra brädor? Seglade Allwave 82 och 92 i El Medano för några veckor sen och blev grymt imponerad. Rekommenderas starkt!

  • koa

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 07:17

    Kan bara instämma!

  • andreas-h

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 09:40

    @surfmeister 486503 wrote:

    Skönt att se att man behåller en hel del shapes (Allwave, Freewave) och tar bort lite av den hysteriska årsmodelshysterin. Varför ändra redan fantastiskt bra brädor? Seglade Allwave 82 och 92 i El Medano för några veckor sen och blev grymt imponerad. Rekommenderas starkt!

    Ressesionen i verdensøkonomien rammer også windsurfindustrien, så man må sparer hvor man kan.
    …Egentligt ret modigt at RRD netop i år næsten drukner markedet i modeller. Ender de mon med at knække halsen? F2 har jo lige været ude i nær-konkurs.

    -I Danmark har nye tal iøvrigt vist, at faldet i årsforbruget hos befolkningen (sidste år til nu) er det største siden 1977!!!!

  • maui

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 09:47

    @surfmeister 486503 wrote:

    Skönt att se att man behåller en hel del shapes (Allwave, Freewave) och tar bort lite av den hysteriska årsmodelshysterin. Varför ändra redan fantastiskt bra brädor? Seglade Allwave 82 och 92 i El Medano för några veckor sen och blev grymt imponerad. Rekommenderas starkt!

    Det där är ju inte sant. Det är ny grafik på 2009 och säkert ändringar i shape också jämfört med 2008 modellerna. Samma årsmodellhysteri för Fanatic i år igen!

  • surfmeister

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 17:19

    @Maui 486556 wrote:

    Det där är ju inte sant. Det är ny grafik på 2009 och säkert ändringar i shape också jämfört med 2008 modellerna. Samma årsmodellhysteri för Fanatic i år igen!

    Det står tydligt på deras hemsida att det är samma shapes på t ex Allwave 2008 och 2009. Jag anser inte att ny grafik är en “ny” bräda och att man är rätt korkad (eller har för mkt pengar :))om man betalar 3-4000 kr extra för det.

  • rrd

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 18:23

    Jag håller med om att det är väldigt seriöst och coolt att hålla kvar en shape i flera år när man har hittat en shape som är riktigt bra. Vid förändringar hos vissa tillverkare finns också bara små förändringar.

    Fanatic verkar tro att de är ensamma om denna strategi vilket självfallet inte är sant. (Se tidigare tråd om Brandmanager)

    För övrigt gillar jag RRDs presentation av sin nya Twinzer-linje som finns på Surfers hemsida. Snacka om hardcore och minimalt med överstylad marknadsföring.

    Jag saknar allmänt från olika brädmärken lite mer beskrivningar av hur brädorna är känns och vad dom är bäst på, egenskaper.

  • doc

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 19:17

    @RRD 486663 wrote:

    Jag saknar allmänt från olika brädmärken lite mer beskrivningar av hur brädorna är känns och vad dom är bäst på, egenskaper.

    Vad menar du?
    Alla tillverkares brädor är ju bäst, lättast och snabbast, har du inte läst reklamen? 🙂

    Snart kommer testet alla väntar på:
    http://www.boardseekermag.com/wnews/show-story/1/1438

  • maui

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 21:43

    @surfmeister 486649 wrote:

    Det står tydligt på deras hemsida att det är samma shapes på t ex Allwave 2008 och 2009. Jag anser inte att ny grafik är en “ny” bräda och att man är rätt korkad (eller har för mkt pengar :))om man betalar 3-4000 kr extra för det.

    Även om det är samma shape är det olika grafik. Folk kommer självklart då säga, “Det där är en 2008 modell”, “det där är en 2009 modell”. Om det nu är samma shape så tycker jag det är korkat av Fanatic att göra en ny grafik. De borde behålla samma grafik. Det är ju fortfarande en årsmodellhysteri då. Kunden förlorar ju på det, och säkert även producenten i slutändan.

  • goose

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 07:31
  • ola-h

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 08:58

    Maui: Vem vinner på att 08 och 09 är oskiljbara? Om du då som kund köper en 09 (för fullpris) så blir den så att säga två år gammal direkt. Det är ju bara fördelar för de som har 08:an (och antingen väljer att behålla den eller säljer den begagnad och kan säga att “det är samma som 09”).

    Sjäv tycker jag att årsmodellsprincipen är bra och “ärlig”. Man vet ju att det kommer nya modeller en viss tid varje år. Jämför med kameror eller datorprylar. Där är det ju ett lotteri. Den kamara du köper tillfullpris idan kan imorgon, i princip utan förvarnning, ersättas med en ny, bättre och billigare. Givetvis blir ju inte din kamera sämre för det (lika lite sombrädorna blir det) men ur ett begagnatprisperspektiv så händer det ju en del. Så årsmodeller är en praktisk princip. Sedan är det ju upp till var och en om man vill hänga med i den (överdrivna) hetsen eller ej.

    Men även när man kör årsmodeler är det förstås logiskt att många brädmodeller kan behålla sina shaper i två år (vilket också är något som de flesta tillverkarna låter många modeller göra) men att kräva samma grafik tycker jag är lite att gå för långt. Om man är så fåfäng att man byter eller värderar en bräda bara för grafiken kan man ju få betala priset…

    Dessutom ÄR det ju inte samma brädor 08 och 09 när det gäller Fanatic. Konstruktionen är ju lite uppdaterad i år. Så har det också varit när Starboard kört samma shape. Det är alltid några mindre detaljer i konstruktion eller tillbehör som skiljer, plus grafiken. Jag tycker det är en bra kompromiss. Inga (utom de allra mest hängivna prylbögarna) lockas att byta i onödan men de som ändå köper en bräda “år 2” får ändå ett litet mervärde.

  • maui

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 11:31

    Håller inte alls med dig Ola H.
    Om producenten tror på sin produkt så kan den även behålla samma grafik. Det tycker jag är mer ärligt, och kunna stå för sin produkt.

    Både producenten (inga nya kostnader år två då utvecklingen redan är gjord) och kunden (då produkten finns längre på marknaden till ett högre andrahandsvärde) vinner på detta. Skulle vilja säga att det finns bara fördelar med det och ingen förlorare. Du säger att det bara är fördelar för den som köper 08 modellen, och vad är det för fel med det? men jag håller inte med dig där heller då 09 modell ju inte är sämre utan förmodligen en väl utvecklad produkt, det är ju därför modellen finns kvar, så det är ju ingen nackdel för den som köper brädan 09.

    Motsatsen är Starboard som vill skapa en revolution varje år, ibland får de fram riktigt bra produkter, ibland riktigt dåliga, oavsett vilket så byts de ut varje år. Det måste vara en otrolig kostnad för producenten och ett andrahandsvärde på ett år gamla produkter som rasar. Är det verkligen bra för marknaden?

  • ola-h

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 12:01

    Rent utvecklingsmässigt måste man i alla fall göra prototyper år 2 för att hänga med, skulle jag säga, så jag tror inte att man totalt sett sparar på den delen.

    Givetvis skulle man kunna gå för en “ren” tvåårsmodell, men jag kan lova att det skulle få till följd att folk hellre köpte brädor år 1 än år 2, trots att man rent teoretisk kan hävda att det finns fördelar med att köpa år 2 då brädan funnits ett tag och man kan få mer info om hur den funkar. Men hur många skulle verkligen tänka så?

    När det gäller Starboard så behåller de ofta modeller i 2 år. Varje år görs prototyper som testas mot varandra och mot den existerade produktionsbrädan. Ofta blir beslutet att den existerande brädan är så bra att man kan köra den en gång till. Jag tror ingen tillverkare gör småjusteringar för deras egen skull. Det är formarna alldeles för dyra för.

    Sedan är ju reklamsnacket en sak för sig. Det får man helt enkelt sila och på andra sätt ta redan på vad de verkligen förändringarna är om man är intresserad. Personligen skulle jag föredra mer ärlig och informativ marknadsföring, men det är inte många märken som vågar sig på detta.

Sida 11 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.