Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underarmsmuskler sökes

Taggad: ,

  • marste

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 19:24

    Var det rätt länk John1? Jag hittade inte avsnittet som du referar till. Intressant studie annars. 28mm bom och supinerat grepp på båda händerna verkar vara det som gäller för minst ansträngning. Alltså omvänt grepp mot det folk brukar köra med.

  • falcon

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 19:30

    Varför inte köpa AL 360 Carbon slim med 25mm rör??

  • john1

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 21:14

    Det gäller för båda sträckmuskler/flexorer eller va du skulle önska, läta rätt på flera referenser så kan kan övertyga dig själv. Det verkar inte gå hem oansätt vilka argumenter som används.
    Samma problem finns också hos tuffa killar som kör

    motocross;http://www.racerxvt.com/article/arm-pump

    När du börjar få symptomen, prova med undergrepp eller övergrepp med framhanden, du längtar in till land, inget hjälper, lycka till med att träna bort problemen. Referensen ovan är enbart till för att belysa att problemen finns.
    JJ

  • k-caesar

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 21:29

    Har en plan nu, tack för hjälpen allihop!!!

    Vill slippa klippa upp handskarna så jag tänkte börja med följande:

    – Kolla dräkten och se till att ärmarna och handskarna inte klämmer om underarmarna, min dräkt är tight över armarna så det kan säkert stämma bra!
    (skall testa med PET flaskor)
    – Kommer öka tiden på vattnet, det är sällan de som seglar ofta som har problem (gissar att teknik samt upprepning ger effekt).
    – kommer träna som vanligt för att vara i form men inte för att bygga muskler
    – Skall titta på ny smalare bom, om det är någon som vill “låna ut” en så kan jag marknadsföra den väl 😉

    GRYMT TACK FÖR TIPSEN!

    /Klas

  • marste

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 21:43

    Nä har man compartment syndrome så hjälper nog inte träning. Då bör man kanske söka läkarvård och avstå från vindsurf.

  • john1

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 21:53

    Bra K.Caesar, äntligen någon som tror på sanningar även om en medicinsk sannhet enbart varar i 10 år (sic).
    Jag doktorerade inom exakt detta aktuella område för flera år sedan. Via en pletysmograf registerade vi alla tänkbara tryck på artär och ven sidan från minsta tänkbara blodkärl till dom större kärl i muskler samt kapillar permeabilitet/filtratsionkoefficins etc.
    https://lup.lub.lu.se/search/publication/1109051
    JJ

  • andreasm

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 22:34

    Många insatta svar. Kan man få en insatts syn på kompressionskläder? Verkar marknadsföras med ungefär samma argument ur en lekmans ögon.

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • svensson61

    Medlem
    14 januari, 2015 vid 09:25

    Som tidigare inlägg. Skaffa tunnare bom. Eller kör på sommaren med tjockare bom för att bygga upp greppet inför vintern (lite krångligt kanske…. 🙂 )

  • mankan

    Medlem
    14 januari, 2015 vid 20:18

    PLUS testade kompressionskläder för något år sedan och det fanns inga bevis för att det funkar. Men man ser ju snabb ut 😀

  • haraldpost

    Medlem
    14 januari, 2015 vid 21:47

    1338589184697_5161816.png

  • k-caesar

    Medlem
    14 januari, 2015 vid 22:46

    Yeep, will do! No wetsuit next time!

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • davven

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 15:43

    Jag tillhör dom som har problem i början, sedan blir det bättre och bättre för försvinna helt inom 15 minuter. Trots att jag oftast har lätt för få riktigt mycket muskelpump.

    Mina tips, surfa en kort sekvens till man känner av problem, skaka loss armarna lite.
    Testa igen och öka tiden, fortsätt. Hjälper inte det så prova Bringdals tips med klia sig i skägget testet. Fullt inskotad i plan på halvvind klia dig på hakan/skägget med bakhanden, flyttar sig skotpunkten? Testa samma sak med främre handen men var försiktig när du släpper framhanden så du känner hur seglet beter sig. Om allt harmonerar så ska man inte behöva använda upp all kraft. Tänk på att om du ändrar bomhöjden så får du flytta hängsele-tamparna, så håll koll på dina inställningar så du inte ändrar från gång till gång.

    Klippa upp CWM i mitten är ett underbart tips, fingerhandskar är rena skiten om du frågar mig.
    Träningssystem för surfing, skulle jag kunna skriva en hel bibel om hur jag tränar. Träna mångsidigt, alternera repstålighet och explosiv träning, lätt och hård träning ner till perfekta 3:or utan fusk. Det beror helt och hållet på vilken muskel man tränar dvs hur man ska träna den. Var inte rädd för bygga på dig muskler, desto mer kroppstyngd desto mer avlastning när du krokar i.

    Bästa komplementövningarna, den klassiska Concept 2 roddmaskinen, läs på hur man använder den. Många använder rodden helt fel. Men även längskidåkning är grymt bra för surfet. Om du frågar mig!

    Bästa underarmsövningarna, marklyft utan mixat grepp sedan finns det en uppsjö av olika övningar som är bra. Är du osäker på mark, lägg en skivstång på safe-racksen under midjan och kör en kortare övning och håll statiskt och släpp ner. Repsa gärna, men testa också hur högt du kan gå någon gång ibland. Det genererar riktigt bra. Men träna mångsidigt är oslagbart!

    Vet jag att det är surf/längdskidor/löpning “mördarpass” på gång. Så laddar jag med ca 1 kg potatis “dagen innan” utspritt över dagen tillsammans med extra vätska och givetvis övrig kost. Utan glycogen i musklerna så sloknar man mycket snabbare och även lägger på sig laktat fortare. Jag fungerar så, sedan olika vad man tycker passar.

  • mackee

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 17:37

    @J.F. 730189 wrote:

    Efter tips här på surfzone preppar jag numera insidan på mina Dakine handskarna med biltemas remspray.
    Har testat flera andra handskar, förböjda osv, men funkar dåligt bara för att det inte är någon friktion på insidan. Spelar ingen roll hur bra grepp det är mellan utsidan på handsken o bommen om det inte är bra grepp på insidan. Grepp/friktions problemet flyttas bara…

    Ett problem jag känt av med Dakine handskarna är att kragen är lite tight, krage + våtdräkt som kramar om underarmen ger snabbt krampkänning. Har därför börjat köra med kragen nervikt, upplever att det funkar bättre, kan tom dra åt remmen lite hårdare. Brukar också vara noga med att placera remmen precis över handleden

    Tips på övning:: “mid row” med TRX band (eller liknande hemma snickrad setup), händern i vinkel som man håller bommen. Denna övning är väl så grenspecifik man kan komma på land och den ger bra uthållighet o styrka

    /Johan

    72d5c8821377adf5b977e2f9ba43de17.jpg

    Peta in ett bomrör i banden och sätt fötterna på en pilates boll
    Bara häng eller smågunga lite ,har man en pilates boll som vinglar lite så får man med alla små muskler oxå
    Sen är det ju alltid roligare att hålla i en bom än en skivstång😃
    Efter ett pass med denna övning har man surfträningsvärk
    Grymt bra vinter träning !!!!!

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 22:57

    nice one!!

    Tror mycket på som många skriver, att öka blodflödet genom underarmarna så man orkar hålla bommen och har kraft kvar ”is the shit”. Sen tror jag det är viktigt att med jämna mellanrum testa, så man inte håller onödigt hårt om bommen och se till att anpassa hängseletamparna på bommen så kraften jämnas ut bättre, men det vet ju alla innan. En tunnare diameter på bommen kan också hjälpa samt att man har handskar som är tunna eller uppklippta på insidan så greppomfånget om bommen minskar så man kan hålla runt bättre o öka greppet med minskad kraft. Testa ta en paus i sessionen gå i land och svinga armarna och skaka ut muskelspänningarna, sänk bommen en aning så blodet kommer lättare upp i armarna – alltid värt att testa =). Sen blir man ruggit trött i armarna också när man som jag kör längre sträckor fram o tillbaka utan att byta stance…

  • bulanb

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 05:35

    Ser bra ut Macke. Kommer att bygga en sådan i gymet nästa vecka. Återkommer med feed back.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underarmsmuskler sökes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.