Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underarmsmuskler sökes

Taggad: ,

  • cosmosurfer

    Medlem
    10 april, 2015 vid 13:51

    För två år sedan köpte jag en Aeron 26 mm. Men det var ett visst lureri i detta eftersom måttet var själva rörbredden utan någon beklädnad. Lika stor som min väldigt gamla Local Spirit på 29 mm. Om det nu ändrat på detta vet jag ej.

  • sailortrash

    Medlem
    11 april, 2015 vid 05:48

    @john1 730560 wrote:

    En liten fråga till bara:
    Kan vi lita på bruddstyrkan till dom nyare tunna bommarna. Aeron har kommit med en 26 mm. Kan någon på nætet kommentera nærmare?
    JJ

    Fick precis hem 3 bommar från Gun sails, en v-grip 26 mm, en vanlig 26 mm och en 180-230 29 mm. V-grippen är stenhård, har svårt att tro att den ngnsin kommer att vara i närheten av gå av. V-konstruktionen är bomb-proof vill jag påstå. Man bygger starka konstruktioner på det sättet med 2 väggar. T.ex byggs cykelhjul (fälgar) på det viset.

    jag har inte testat den på vattent än, men jag testade de övriga två bommarna igår (med handskar på). Jämfört med mina tidigare äldre bommar med större rördiameter så var de både styvare, enklare att hålla i (bommarna har blivit bättre med tiden alltså) och gav inte samma pump. Jag kunde knappt köra utan handskar förra årets premiär vid denna tid då vätdräkten redan klämmer bra på underarmarna, men igår höll jag på 2 timmar ca innan fötterna sa ifrån..

    det känns inte som att ngn av bommarna kommer paja.

  • sailortrash

    Medlem
    11 april, 2015 vid 06:02

    för övrigt så handlar underarmsmuskelbrist sällan om musklerna, utan om hur mkt blod som kommer fram till dem så att man inte får pump. Det finns ju två sätt att förbättra sin pump-tröskel och sin ork i underarmarna som garanterat funkar, och som är etablerade sätt att träna i sporter som typ klättring och rodd där man använder underarmarna mkt.

    Dels handlar det om att bygga upp musklernas förmåga att arbeta utan syretillförsel, alltså när du har våtdräkt på dig som minskar blodflödet i armarna. Detta kan man göra genom högintensiv träning med maximalt antal reps, alltså, när man är slut i armarna pressar man 2 reps till. Bästa sättet är nog att ge sig ut i skitvind och pumpa asmycket hela tiden för att komma upp i planing.

    Den andra delen är att ofta och regelbundet träna med väldigt låg belastning, typ roddmaskin. Poängen är att det sker ofta och regelbundet och länge (vilket är lite svårt att fixa kanske…), för då växer nätverket av blodådror och kappilärer och ökar blodtransporten i underarmarna. Alltså, om man ska formtoppa till vindsurfingsäsongen så ska man gärna börja med sådan här träning ett par månader innan.

    Hur gör man detta då? bäst är ju såklart att segla mycket året runt…men ett bra alternativ är sportklättring, speciellt topprepsklättring. Den typ av belastning man utsätter rygg och armar för när man vindsurfar är väldigt lik den man upplever när man klättrar. topprep är bra då det går snabbt och man kan klättra mycket, samt att det går att variera belastningen från mkt lätt till väldigt hög. Bouldring är för kort och intensivt för att ge komplett träning för vindsurfing, och ledklättring är generellt på en högre nivå med med högre belastning – bra för pump-träning såklart.

    så skaffa en roddmaskin eller börja topprepsklättra vintern 2015/16..

  • tws

    Medlem
    11 april, 2015 vid 12:00

    Pryde sin åpne mitts er langt bedre en Dakine Mitts. Seilte freestyle i går og kjentes nesten bedre med dem på en av.

  • spinl

    Medlem
    17 april, 2015 vid 11:21

    @spinL 731985 wrote:

    Årets innovation!
    Dräkten (Oneil Psycho 5/3) har några år på nacken så det kändes helt rätt att testa. Hoppas det ska ge samma armstyrka som när jag kör utan våtdräkt. Sitter precis så att den inte stramar över underarmarna nu. Ska bli spännande och se hur det fungerar i verkligheten, kanske blir ett test till helgen då jag kan jämföra med min vinterdräkt.

    Har nu genomfört ett jämförelsetest under två surfdagar med den moddade dräkten. Bytte dräkt efter halv dagen för att känna skillnaden.

    För mig löste detta nästan alla problem med handstyrka. Har dock kommit fram till att det troligtvis är mina långa armar som är problemet. Ärmarna på nästa alla våtdräktsmodeller är för korta vilket gör att armarna blir för trånga.

    Funderar på att göra samma ändring på vinterdräkten, även om det tar emot att skära i en nästan helt nu dräkt.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underarmsmuskler sökes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.