Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Uppsala-rapport torsdag 14/6!

  • Uppsala-rapport torsdag 14/6!

    Publicerad av poppo på 14 juni, 2007 vid 18:42

    Ja j-vlar vilket ös det var på Alnäs idag! Full pull i sydvästan från kl 1430 till kl 18, nästan alla polarna var på plats och njöt av sol och vind i mängder. Började med 6,0 (satte min första spock 540:) into überriggad, Testade speed-kittet, riktigt kul (hade vart intressant om man haft gps)! lade på 5,4 å böt ned till vågbrädan som det brottades med i nån timme (öppen dörr), ännu mer drag, lade på 4,1 och hann med ca 10 minuter full makaron innan vinden vred 50 grader och det punkade totalt. Hej kul att kryssa in med 69 liters-bräda i sötvatten och 0-1m/s!

    Men ojojoj – en KLASSISK Alnäs-dag! Den behövde jag…

    glömde höjdpunkten: granen lånar mitt vintage-speed-kit och kommer in mot bryggan i full kareta, inser i ett sent läge att han inte kommer få stopp på grejerna innan land – skjuter ut sig och lyckas poppa brädan så hela kittet flyger upp i ett träd (som växer ned i vattnet) så grenarna ryker – vet inte när jag skrattat så mycket senast!!!

    ozman svarade 16 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • larry

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 20:12

    Tja Poppo!

    Roligaste rapporten på länge!!
    Grattis till spock 540n. Kungligt.

    Själv lyckades jag både jobba ha dagisavslutning med picknick och segla. Bra med ljusa kvällare:smile:

    Körde Närlunda på Ekerö, ett av mina favvospot. 4.7 och 5.4 var numren. Vinden varierade rätt mycket (om man ska formulera sig possitivt.)

  • tocha

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 22:51

    Ja instämmer, det var en grym rapport, kul!

    Har aldrig seglat i närheten av Uppsala. Pga tjejens jobb kanske flyttar norr om Sthlm. Själv vill man tillbaka till Västkusten men kärlek, jobb, kompisar o vardag gör väl sitt. Så – hur fasen är det med vind o segling om man bor åt Uppsalahållet?

    Min gissning = helt värdelöst.

    Samtidigt erkänner jag direkt att jag får en förhoppning när jag läser inläggen ovan. På slutet 80-talet körde jag dessutom småbrädor och småsegel insjöar på höstarna öster om Göteborg. Bara det är gott om vind ska inte insjösegling underskattas så länge man har rätt attityd.

    Så – för en som helst seglar vågor – eller åtmistonde småbrädor – hur ofta får ni segla i Uppsala med omnejd? Hur ofta blir det 5,3 eller 4,5 och liten bräda (säg 80 liter o neråt?). Ska man ens fundera på att överleva o bo där eller måste jag skjuta mig eller bo kvar i Stockholm eller helt enkelt byta liv o dra till Gbg igen?

  • thomme

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 06:49

    [QUOTE= måste jag skjuta mig eller bo kvar i Stockholm

    Ja gör det så blir det en surfare mindre på Ekoln!

    Skämt å sido så tror jag surfingen i Stockholm å Uppsala inte skiljer så mycket. Lite längre till Torö förstås.

    Kolla in http://www.uvk.se

    vi har tre ställen att sätta i vid Ekoln. De som har tid/ork drar till Öregrund/väddö/sikhjälma när prognosen ser rätt ut.

    5,4 kör jag någon gång per år på sjön ( +100kg ) poppo betydligt oftare.

  • poppo

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 08:56

    Hallå Larry!

    Gott att du fick åka igår du med, hoppas vi får en bra kustprognos snart så vi får ses och skvätta lite bland vågorna 🙂

    @LARRY 390341 wrote:

    Tja Poppo!

    Roligaste rapporten på länge!!
    Grattis till spock 540n. Kungligt.

    Själv lyckades jag både jobba ha dagisavslutning med picknick och segla. Bra med ljusa kvällare:smile:

    Körde Närlunda på Ekerö, ett av mina favvospot. 4.7 och 5.4 var numren. Vinden varierade rätt mycket (om man ska formulera sig possitivt.)

  • poppo

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 09:17

    @thomme 390404 wrote:

    5,4 kör jag någon gång per år på sjön ( +100kg ) poppo betydligt oftare.

    På senare år har jag oftast åkt till kusten på jakt (många bomskott) efter vågor de dagar det blåser mer än 6,0 och man har tid. Varken Uppsala eller Stockholm är några ställen att flytta till om man vill ha mycket surf, det fattar väl alla. Själv har jag löst det med långresa många vintrar.

    Har för mig att man brukade ha runt 30 dagar/säsong hemma på den tiden man räknade. En del (surfen) har fler, andra har mindre. Vi tar det vi får och njuter desto mer av höjdpunkterna!

  • surfen

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 12:05

    @poppo 390459 wrote:

    En del (surfen) har fler, andra har mindre. Vi tar det vi får och njuter desto mer av höjdpunkterna!

    Ja jag är en JÄVEL på att pricka prognoser, var föresten ute med Stellan idag vid Öregrund, ska nog säga tidigt nu på morgonen. Vi var där vid fyra tiden, men det var kallt(8grader i luften)men varmt i vattnet. Det såg lite klent ut så vi satt och spånade ett tag, men efter en stund så åkte 6,5m² på och Goya FW95an fram, efter en timme så blev det 6,2m². Jodå vinden fanns där men det var mycket väst i den så man märkte inte att det blåste. Fyra timmar på vattnet varav dom två sista med 5,3m² och Cross84. Fem timmar i går vid Skaris och fyra idag i grepen det känns inte helt fel.
    Vindgudarna är med mig för jag är så snäll;=)

  • thomme

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 19:15

    @poppo 390317 wrote:

    Ja j-vlar vilket ös det var på Alnäs idag! Full pull i sydvästan från kl 1430 till kl 18, nästan alla polarna var på plats och njöt av sol och vind i mängder

    Håller med fullständigt, hann med att jobba full dag, surfa 1½ timma vara på skolavslutning och natta barnen! de Ni.

    Två filmklipp bifogas först Poppo å Mille sedan Kurre.

    Blir jag själv i V-r i morgon ? O 4-6 m/s enl Windguru

  • tocha

    Medlem
    16 juni, 2007 vid 16:45

    tackar för tips om seglingsställen kring Uppsala. Ni verkar ju vara ett gott gäng som surfar på när det funkar. Insjösegling med småbrädor kan vara kul bara det blåser bra. Åker själv rätt mycket efter vågor från Stockholm så man kan väl, som ni säger, lika väl åka från Uppsalatrakten, så länge man inte fastnar i Stockholmsköer om man ska åt det hållet.

    Så vad säger ni, bästa vindriktning / ställe för kul segling (bräda under 100 liter, helst 80 eller mindre o så litet segel som möljligt) nära Uppsala är alltså…?

  • tocha

    Medlem
    16 juni, 2007 vid 16:48

    Sådärja, kom in på http://www.uvk.se/ nu, schysst med flygfoto och visning av rätt spots!

  • tim-eriksson

    Medlem
    16 juni, 2007 vid 20:08

    … Här går man och väntar efter en bra dag i Uppsala då jag kan ut och testa så är jag bortrest när det väl händer… :S Suck.!

  • thomme

    Medlem
    16 juni, 2007 vid 20:29

    @surfen 390516 wrote:

    Ja jag är en JÄVEL på att pricka prognoser,….
    Vindgudarna är med mig för jag är så snäll;=)

    Men i dag missade du allt trots att jag ringde å sa att det gick vitt på sjö.

    Jag hade drag stort sett hela eftermiddagen. Fast du hade väl bara stått å guppat med dina små grejor förstås.

    Knäckte min andra NP förlängare när jag riggat.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=390804#post390804

    Nu har jag bara en chinook kvar. V-åker i morgon igen?

  • surfen

    Medlem
    16 juni, 2007 vid 20:54

    @thomme 390808 wrote:

    Men i dag missade du allt trots att jag ringde å sa att det gick vitt på sjö.

    Jag hade drag stort sett hela eftermiddagen. Fast du hade väl bara stått å guppat med dina små grejor förstås.

    Knäckte min andra NP förlängare när jag riggat.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=390804#post390804

    Nu har jag bara en chinook kvar. V-åker i morgon igen?

    Åkningen idag bjuder jag på, det var för litet för mig. Men för morgondagen ser det bra ut för en tur till V-åker. Blåser det så är jag där tidigt. Som vanligt..

    Du kör av förlängare, och jag kör av dom sunkiga MFC Liquid fenorna på löpande band den här gången 34cm fenan. Det är synd att dom inte håller, för dom är rätt goa att köra med. Garanti kan man ju se sig i stjärnorna efter, då får man bara höra att man kört på en sten fast det är 34meter djupt, det är ju ord mot ord. Det lustiga är att dom alltid går sönder efter en gipp i hög fart, precis efter man kommer i stropparna på den nya bogen och börjar skjuta fart igen, konstigt! Å så offrade jag en Foretrex 101 igen till vindgudarna, det är den tredje på mindre än ett år.

  • thomme

    Medlem
    17 juni, 2007 vid 13:03

    @surfen 390812 wrote:

    Å så offrade jag en Foretrex 101 igen till vindgudarna, det är den tredje på mindre än ett år.

    Varför offra dom! det går väl inte fortare för det om du inte är jäkligt bra på att kasta förstås, då gäller det bara att hitta den igen.

    Lägg pengarna här istället så lovar jag att du får besök så fort nordostan blåser!
    http://www.maklarhuset.se/ViewObjekt.aspx?objektid=202753

    Eller här!

    http://riksmaklaren.capitex.se/common/capitex/misc/popup.aspx?ActivePage=/ShowImages.ascx&OBJGUID=3DCJ79AMO7JTOMAO&OBJTYPE=1&title=Uppsala,%20Dalby,%20Dalby%20Säby

  • ozman

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 09:36

    @thomme 390808 wrote:

    Men i dag missade du allt trots att jag ringde å sa att det gick vitt på sjö.

    För att inte missa bra dagar, kanske vi kan ha en liten sms lista på klubben? Eftersom surfnet nu kostar pengar, kan man lika gärna bara sms:a sina polare direkt. Någon som har allas telefonnr. kanske kan skicka ut dom? Jag har bara några stycken själv.

    Jag missade tyvärr den episka torsdagen (??) pga Finlandsresa.

  • gifvars

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 10:09

    @OzMan 391054 wrote:

    För att inte missa bra dagar, kanske vi kan ha en liten sms lista på klubben? Eftersom surfnet nu kostar pengar, kan man lika gärna bara sms:a sina polare direkt. Någon som har allas telefonnr. kanske kan skicka ut dom? Jag har bara några stycken själv.

    Jag missade tyvärr den episka torsdagen (??) pga Finlandsresa.

    Jag skulle nog ändå föreslå surfnet.se. 😉
    surfnet.se kostar egentligen inget, operatörerna tar dock betalt av mig för att skicka ut precis som om jag vore en mobiltelefonkund. Om någon av er vill skicka till 8 stycken polare kommer det att bli samma kostnad totalt men den som skickar kommer att få betala 8 x operatörkostnaden!
    surfnet.se vänder på betalningsmodellen så den som får sms’et betalar. Känns bättre i kroppen liksom.
    Dessutom slipper alla administrationen av mobilnummerlistan.

    Om pengen är viktig så går det oxå att skicka in email och ta emot email via surfnet.se men det kräver ju en email-mobil och, i de flesta fall, att man pollar sin maillåda. Men då kostar bara trafiken för emailet vilket är försumbart hos de flesta operatörer idag, tror jag.
    mlu är taggen/gruppen för Er!

    Mvh,

    -JG

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Uppsala-rapport torsdag 14/6!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.