Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Uppvind? + lite annat?!

  • Uppvind? + lite annat?!

    Publicerad av klidberg på 21 maj, 2012 vid 20:54

    Hej!

    Har försökt läst igenom en hel del inlägg här under 2 dagar. Men hittar inga konkreta tips på hur man lättast tränar på att åka uppvind? Tror ni kallar det att ta höjd?
    Jag började åka i november då jag var i Hua Hin Thailand och tog en 3 dagar IKO kurs.

    Att börja åka var inga större problem, men ärligen måste jag säga att styra kiten var svårare än jag trodde. Att åka Uppvind ännu krångligare… Vet inte om jag inbillar mig, men all hjälp är välkommen för att slippa walk of shame!

    Om 18 dagar flyger jag över igen och då fungerar jag på att köpa utrustning.
    Är det prisskillnad i Thai vs Sverige?

    deaz svarade 11 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • viktor77

    Gäst
    24 maj, 2012 vid 12:14

    Att ta höjd är en “dragkamp” mellan kraften i kiten och brädans vinkel mot vattnet. Troligen tar kitens kraft överhanden i ditt fall, vilket resulterar att du faller ner i vinden. Först och främst tänk på hur du står. Rakt framben, böjt bakben och fram med höften. Mesta av vikten ska vila på bakbenet. Sänk ner kiten och stå emot kraften genom att kanta mer. Ett vanligt nybörjarfel är att skicka upp kiten närmare kl 12 när kraften och farten ökar. Försök istället att hantera farten och kraften genom att kanta. Du måste inte åka fort för att ta höjd, det är snarare tvärtom.

  • walle

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 17:56

    Har kitesurfat i 11år och det absolut STÖRSTA felet alla newbies gör e att kanta för hårt, och vara rädda att falla av ner i vinden

    Vad som är A och O är att få en bra linje i åkningen, skönt flow 😉

    Försök att få in kännslan när brädan flyter som bäst med ett bra(ej för hårt) skär, tappar du flyt/lyft/fart så fall av med vinden, kantar du i stället hårdare för att försöka hålla höjd blir det bara värre!

    kör långa vändor om du har problem, det är viktigt att veta att vinden/strömmarna blåser olika på vattnet(kan ändra sig mycket på bara 10m…) så bli inte rädd om du tycker att du tappar höjd på ett ställe utan fortsätt att hålle ditt “flow” i åkningen, rikta blicken lååååååångt bort och gärna högre upp i höjd än du tror du klarar av så löser det sig.

    så viktigast av allt är alltså att INTE KANTA FÖR HÅRT!

  • pelle-surf

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 22:59

    En förutsättning som är viktig om man ska kunna ta höjd bra är att man är bra riggad, är man underriggad så tappar man lätt både flyt och fart och får jobba med kiten för att inte gå igenom. Är man däremot rätt riggad eller lite överriggad (justera med depower) så har man mycket lättare att ha bra flyt, fart och att hålla bra höjd, dessutom blir förutsättningarna mycket mer förlåtande ( större vindfönster ), då det inte blir jätteviktigt att kiten är helt rätt placerad. Jag tycker att det går lättast att ta höjd, om man inte har kiten alltför långt ner.

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 22:23

    Vi säljer Nya kite för ca 10.000kr Slingshot RPM. Ring om du har frågor.

    Jag bruka säga till mina elever att tänka på 3 saker.

    1. Kanta brädan (trycka med hälarna)
    2. Luta sig bakåt (ofta lutar man sig för lite bakåt trotts man tror man gör rätt)
    3. Vrid din främre höft mot vinden (detta brukar vara det svåraste att komma ihåg)

    Dessa tips har funkat för en del av mina elever som har lärt sig ta höjd under sin 2-dagarskurs.
    Så ut och testa. Funkar det inte, testa att justera mellan att kanta/luta/vrida –hårdare/lösare.

    Sedan är det alltid viktig att det blåser tillräckligt och i början kan det även vara svårt om det blåser för mycket. Lagom riggad skall du vara.

    /Haga Kitesurf

  • jaca

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 08:39

    Kan väl bara instämma i tipsen ovan! Problemet med att ta höjd brukar väl ändå vara värst när vinden inte räcker till?! Då kan man inte kanta för mycket för man tappar planing och sjunker genom. Ett tips är att försöka hålla brädan i planing genom att stå mer upp på den och nyttja fenorna. Man kan även flytta fram tyngpunkten längre fram så att inte “tailen” gräver ner sig. Svår balansakt då brädan lätt felskär om kajten rycker dig framåt. Helt enkelt köra som man gör på en vågis. Dvs nyttja fenornas kraft istället för att kantställa för mycket. Bra att träna på, för vem vill slösa tid på att simma eller vandra hem…

  • sourra

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 09:22

    Håll kiten på ~45° också så blir det hela mycket lättare. Håller man den för högt blir det svårt att hålla kant, håller man det för lågt blir det svårt att ta höjd.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 10:17

    Jag kan bara hålla med, med ett littet tilläg om du ska ta höjd ta då och slå en gång mycke längre än vanligt, ofta är det mycke choop närmast land men när man kommer ut en bit så blir det oftast bättre och den höjd man lyckas ta på kanske 3-4 rundor kan man ta på en lång och lite tråkig (utan hopp och trix) runda.

    Funkar det inte med höjd tagningen ibörjan så är mitt förslag åk ha kul tappa höjd när du känner att du är förlångt bort från polarna gå in till land gå tillbaka på land, rätt jobbigt att gå i vattnet varje vända börja om en bit uppvind.
    (Gå endast på strandkanten om det inte finns andra badgäster där!)

  • klidberg

    Medlem
    29 maj, 2012 vid 20:01

    Otroligt uppskattat alla tips!

    Helt hooked efter sist jag åkte. 9 dagar kvar tills nästa gång och då kommer jag ta med mig alla tips! Förhoppningsvis kommer även film bevis då! 😉

  • jaca

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 11:04
    Thomas Stenqvist;689680 wrote:
    Funkar det inte med höjd tagningen ibörjan så är mitt förslag åk ha kul tappa höjd när du känner att du är förlångt bort från polarna gå in till land gå tillbaka på land, rätt jobbigt att gå i vattnet varje vända börja om en bit uppvind.
    (Gå endast på strandkanten om det inte finns andra badgäster där!)

    Så länge man kör någon typ av onshore och har en långgrund fin strand så går väl detta bra att bara leka, men det är inte alla spots som ser ut så. Om det är frånlandsvind och djupt vatten och man kommer för lång ifrån polarna så får man hoppas att dom hämtar en med båt eller ringer sjöräddningen om man får problem 😉 Att lära sig ta höjd borde vara bland det mest basic man ska lära sig när man börjar att kajta!

    Fortsätt åk ut och ha kul! Men lita inte blint på att alla andra kan rädda dig om det går fel!

  • ursuspolaris

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 14:44

    Några tips till:

    Titta dit du är på väg, inte på kiten. Tittar du på kiten får du inte med dig höften och då är det svårt att stanna uppe i vind. Dessutom är det lätt att TRO att man surfat upp i vind när det egentligen går åt andra hållet om man tittar ner i vind hela tiden.

    Tänk på att ha en bra nybörjarbräda. Jag försökte lära mig med en gammal skorv och det gick bara inte. När jag sedan prövade en RRD Placebo gick det av sig själv att stanna uppe vind utan att jag behövde anstränga mig. Kör nu på en North Gonzales som också är lätt att stanna uppe i vind med.

    Kör inte underriggad. Är man nybörjare känns ibland kraften ikiten lite skrämmande och det är lätt att välja att gå i för låga vindar eller välja en liten kite bara fö att det känns tryggt. Du ska naturligvis inte vilt överrigga heller, det är livsfarligt, men fråga någon erfaren surfare (känns igen på neonfärgade boardshorts och massor av tribal tatueringar) vilken kite som passar till den aktuella kraften i vinden.

    Det går lättare att åka upp i vind om man inte anstränger sig för att åka upp i vind utan efter att hitta flow i åkningen.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 11:59

    Kommer det någon film??

  • nolcap

    Medlem
    10 september, 2012 vid 18:22

    Alla bra tips, men här kommer två till som funkar för mig. Om man kantar hårt så driver man kiten upp mot vind några meter extra, sen kan man plana ut brädan och räta upp kroppen och kiten stannar kvar och drar dig upp mot vind som ett lok. En annan teknik som funkar bäst på vågbräda är att sätta tryck på bakre foten i sidled och pressa brädan lite mer uppvind. Lycka till.
    /CC

  • hampan

    Medlem
    11 september, 2012 vid 10:56
    viktor77;689468 wrote:
    ..Ett vanligt nybörjarfel är att skicka upp kiten närmare kl 12 när kraften och farten ökar. Försök istället att hantera farten och kraften genom att kanta…

    Här fick jag mig en liten tankeställare! Jag har börjat åka i sommar, men blivit helt ok på ganska kort tid.
    När jag tycker att det är lite väl mycket kraft i kiten så styr jag alltid kiten högre, inte kl 12 men kl 1 någonstans.
    Så detta är fel? När man har mycket kraft i min 12a så tycker jag att det inte räcker att kanta brädan så mycket det går, utan det går alldeles för fort ändå.
    Du menar att en erfaren kan stå emot den där kraften?

    Man lär sig något nytt varje dag här, skönt!

  • viktor77

    Gäst
    11 september, 2012 vid 13:53

    Hampan du ska försöka hålla kiten så still det bara går. Tycker du att det är på tok för mycket kraft i kiten, kan du antingen dra depower eller styra kiten med en hand (den bakre). Att styra med en hand gör det också lättare att ta höjd, eftersom du kan vrida kroppen (och därmed brädan) upp mot vinden. Flytta handen till mitten av bommen, ena fingret kan med fördel placeras på andra sidan mittlinorna.

    Att styra kiten med en hand har en rad andra fördelar. Du får en skönare ställning, mer balans, kan gå över vågor enklare, bättre flyt över choppigt vatten, bekvämare i byig vind.

  • regfellow

    Medlem
    11 september, 2012 vid 20:12

    Kör när det blåser ordentligt… Underriggad tar ett bra att lära sig… Tryck inte med hälarna, lyft på tårna istället! 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Uppvind? + lite annat?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.