Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Urd i Jonstorp, Ego-film

  • Urd i Jonstorp, Ego-film

    Publicerad av bjorn-daniels på 2 januari, 2017 vid 09:49

    Filmade lite när Urd var på besök och jag seglade hemma i Jonstorp, NV-Skåne.
    Att segla vågor i Jonstorp är nog lite otippat för de flesta, speciellt när man har Bjärehalvön så nära, men ibland när det är helt rätt förhållanden så kan det faktiskt bli ett ganska bra vågspot, händer typ en gång om året. Hade egentligen tänkt mig Bjäre denna gången oxå men hemma är ju alltid hemma. I filmen seglar jag på 2 ställen, dels Rekekroken (Mathias Holmbergs, S-17, gamla hemmaspot) och dels Revet. Rekekroken var riktigt bra men tyvärr la kameran av efter 4 minuter så det blev inte mycket av det. 1.5-2m bryt med bra vinkel.

    Revet är ett musselrev som ligger en bit ut och bredvid det ligger det flera sandbankar, några ganska långt ut där det bröt ibland, ca 2.5m bryt, men ganska slappa vågor.
    Längre in var det ca 1m och mer spetsiga vågor. Det som är kul är att det blir väldigt platt mellan vågorna så man kan ladda på ganska bra på vägen ut, super för framåtloopar.
    Fett drag i 4.2an var det!

    [video=vimeo;197753216]https://vimeo.com/197753216[/video]

    bjorn-daniels svarade 7 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • dendrite

    Medlem
    2 januari, 2017 vid 10:50

    Snyggt! 🙂

  • joloo

    Medlem
    2 januari, 2017 vid 12:56

    Snyggt kört och bra val av musik!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    3 januari, 2017 vid 15:10

    Tackar. Är väl ingen idé att välja dålig musik? Fast efter att ha lyssnat på radio misstänker jag att inte alla har samma musiksmak som jag, märkligt!

  • cosmosurfer

    Medlem
    4 januari, 2017 vid 16:28

    Härlig film, tack! Men är det inte stenar i Rekekroken? Tyckte jag flög fram över grunda områden när jag hamnade där i NÖ vind.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    4 januari, 2017 vid 18:53

    @cosmosurfer 742677 wrote:

    Härlig film, tack! Men är det inte stenar i Rekekroken? Tyckte jag flög fram över grunda områden när jag hamnade där i NÖ vind.

    Jo det finns mkt sten särskilt mot hamnen, håller man sig mot Rekekrokens pir är det egentligen bara en att hålla koll på ( om man inte är långt in förstås). Fast när det är en meter över normalt vattenstånd som det var vid Urd kan man strunta i allt å bara köra.

  • cosmosurfer

    Medlem
    4 januari, 2017 vid 22:06

    Ok, tack!

  • styret

    Medlem
    10 januari, 2017 vid 21:06

    Kul att se Jonstorp funka!
    Jag har hört att det kan funka och varit där och kollat så jävla många gånger när det har varit tveksamt på andra spots. Aldrig sett musselrevel funka, nu har jag det. Tack!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 januari, 2017 vid 20:36

    @styret 742723 wrote:

    Kul att se Jonstorp funka!
    Jag har hört att det kan funka och varit där och kollat så jävla många gånger när det har varit tveksamt på andra spots. Aldrig sett musselrevel funka, nu har jag det. Tack!

    Jo som sagt sällan det blir bra. Tror inte det finns nån som seglat där så mycket som jag och det här var nog top 5 under alla år ( många!). Annars är det oftast ostan-nord som det kan vara vettigt att åka dit när inget annat ställe har ren vind.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Urd i Jonstorp, Ego-film

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.