Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utrustningsval för nybörjare?

  • Utrustningsval för nybörjare?

    Publicerad av magma på 26 april, 2014 vid 21:55

    Dagens gott folk!

    Hade plitat ner en alltför lång utläggning så får punkta upp det för allas skull.

    – Nybörjare på 178 cm / runt 90 kg, men tror på 80-85 med tiden (mycket kött pga. all tidigare träning vilket tar mer tid att bli av med), Kurs inbokad.
    – Har åkt en del snowboard och efter att ha plöjt igenom filmer/klipp det senaste halvåret i väntan på plusgrader har jag kommit fram till att jag siktar på att köra freestyle/wakestyle och cable/wake och har därför tänkt köra med boots (CT) från start.
    – Utgår från Kungälv och har tänkt åka främst på västkusten, möjligt att grejerna åker med under resor med familjen.

    Så, mina frågor är egentligen:

    – Ska man begränsa sig vid första inköpet med tanke på inkörningsperiod eller satsa på mer premium utrustning direkt?
    Är väl personligen inte mycket för att köpa nytt & sälja gamla för att byta upp sig varje år, utan kan köra så länge grejerna känns bra eller att man råkar prova något fräckare man fastnar för.

    – Vad funkar bäst storleksmässigt längs kusten från Halmstad till Stenungsund i stort (men Kungälv med omnejd i synnerhet) om man vill minimera antalet kites eller helst bara börja med en?

    – Hur funkar en renodlad wakestylebräda? Eller ska man kanske hålla isär det något och köra på en freestylebräda och en enklare wakebräda för cable/wake?
    Rekommendationer ang. längd på bräda sett till mina proportioner?

    Alla tankar och tips mottages tacksamt och är det någon som kört igenom lite olika boots får ni gärna påpeka om det är några större skillnader att ha i åtanke.

    magma svarade 9 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • skoldpadda

    Medlem
    27 april, 2014 vid 06:02

    Hej!
    Med en vikt kring 80 fungerar en 12m kite utmärkt. Det är vad jag väger och jag kör på samma plats som dig. Väger du 90behöver du kanske större. Jag har en bräda på 136×41 för lätt planing och bra fart och hopp, påtagligt större än så kan bli tråkigt.

    Som ny tycker jag inte du skall ha en helt ny kite (den kommer med väg sannolikhet få en skada), men inte heller en gammal. Kolla på de som är “i nyskick” och kostar 5-6000kr. Det räcker bra med en “storkite” (~12m) första året, nästa år kanske en hårdvindskite (~9m) kan bli aktuell.

    Personligen tycker jag boots med kardborre är mycket bra, då kan du knäppa av o på dem med en hand.

    Lycka till!

  • magma

    Medlem
    27 april, 2014 vid 19:41

    Tack!

    Var inne på 12 m, typ RPM eller Bandit av fjolårsmodell.
    Får svälta ner mig duktigt så kanske 80 sitter så småningom.

    Det blir kanske inte att man kan jämföra mängder av boots, så finns det vissa som tydligt sticker ut och har viktiga egenskaper andra möjligen saknar eller är sämre på?
    Har läst mig till att många förespråkar något längre bräda om de ska köras med boots, något att ha i åtanke?

  • murrefras

    Medlem
    27 april, 2014 vid 20:24

    Är skeptisk till boots om man är helt grön. Om jag var dig skulle jag köra straps tills jag blev lite säkrare.

  • mikepunisher

    Medlem
    27 april, 2014 vid 20:36

    Kör själv 12a bandit 6. Funkar riktigt bra att köra unhooked med. Körde slingshot octane 13 kvm innan, men den var inte alls lika skön att kroka ur med. Vet inte hur rev är dock. Men en 12a bandit kommer passa dig utmärkt. 87 kg här och är helnöjd med en 12:a.

  • mikepunisher

    Medlem
    27 april, 2014 vid 20:42

    Funderar på f-one spicy bräda själv, som är skapad för just wakestyle. Dock ganska dålig koll på bindningar.

    http://www.f-one.se/shop/twin-tips/spicy-wakestyle

  • magma

    Medlem
    27 april, 2014 vid 20:49

    Tack, motivera om möjligt varför du är skeptisk, vad gör straps säkrare än boots?
    Den låsta fotpositionen i boots borde om något spara ett par knän till skillnad från straps där foten kan flytta sig en del.
    Säkrare launch som grön kan jag ge fördel till straps, men det finns väl sätt att lyckas smidigt och säkert även med boots?

    Tar gladeligen emot tips men förklara som sagt gärna kortfattat varför det ena går före det andra.

  • magma

    Medlem
    27 april, 2014 vid 20:54

    Tack MikePunisher, kul å höra! 🙂

  • murrefras

    Medlem
    28 april, 2014 vid 05:11

    I början är det första du behöver lära dig att komma upp på brädan och åka. Då kommer det med största sannorlikhet hända att du kraschar och sätter draken i vattnet. Med boots så blir det rejält mycket klurigare att reda ut den här situationen och du kommer att behöva spänna av dig bindningarna. Att ta på sig bootsen är även mycket svårare än med straps. Det är inte som när du åker snowboard, utan här ar du även en drake som drar dig hela tiden.
    Händer det något så försvinner även din möjlighet att röra dig.
    Tror inte strapsen kommer att slita på dina knän mer en bootsen. Om du tappar kontrollen på kiten och det blåser mycket finns risken att brädan hugger fast i vattnet och eftersom du inte får av brädan så dras knäna och resten av kroppen ut. Blir det tillräckligt med kraft så dras fötterna ur bootsen så risken att skada sig direkt är nog liten, men i det långa loppet sliter det nog mer.
    Sammanfattningsvis så kommer det nog funka med boots, men bli rejält mycket klurigare. Lycka till hur du än gör:)

  • stiss

    Medlem
    28 april, 2014 vid 08:30

    @magma 722757 wrote:

    Tack, motivera om möjligt varför du är skeptisk, vad gör straps säkrare än boots?
    Den låsta fotpositionen i boots borde om något spara ett par knän till skillnad från straps där foten kan flytta sig en del.
    Säkrare launch som grön kan jag ge fördel till straps, men det finns väl sätt att lyckas smidigt och säkert även med boots?

    Tar gladeligen emot tips men förklara som sagt gärna kortfattat varför det ena går före det andra.

    Hade jag varit dig så hade jag köpt en wakestylebräda men börjat köra den med straps tills du lärt dig kite-kontroll, vattenstarta, vända och hålla höjden, vilket tar 1-3 månader kanske. Därefter hade jag sålt strapsen och köpt ett par boots.

    I början är det lite bökigt med att få på och av bootsen och då gäller det att man har bra kontroll på kiten då man måste släppa händerna från bommen vid på- och avtagandet. Annars är risken stor att man kraschar den i närheten av launch-ytorna i samband med att man tar av och på bootsen vilket kan vara farligt för både dig och andra. När man är ny så är det även svårt i början att hålla linjen och inte tappa höjd downwind. Man får då gå en massa och då kommer det suga med boots. Om du köper en wakestyle bräda med mycket rocker (bananform) så kommer den ha sämre höjdtagningsförmåga än en plattare bräda vilket kommer vara en nackdel för en nybörjare.

    I början kommer du även krascha en hel del och få göra relaunch på vattnet och då kommer du känna dig väldigt klumpig i boots i början tills du har lärt dig behärska din kite.

    Jag började köra med en RPM 12a (väger 75 kg) och det är en väldigt bra kite att lära sig på. Komplettera sen den med en 9a. Tips på en bra wakestyle/freesyle bräda för dig är cabrinha custom 2014 140/42,5. Den kan du köra med både straps och boots och har handtag vilket är bra när om du kör straps och är nybörjare.

  • magma

    Medlem
    28 april, 2014 vid 10:13

    Stort tack Murrefras och Stiss!
    Hade väl i bakhuvudet att det är vettigast att börja med straps tills kitekontroll håller en bra nivå, blir definitivt att börja enklare och sedan utveckla det.
    Men Bandit vs RPM, finns mer att säga där?

  • mikepunisher

    Medlem
    28 april, 2014 vid 11:23

    Jag kan bara jämföra med en mindre storlek. 9 kvm. En polare har en rpm och jag bandit 6. Rpm är mycket ättrigare, o inte alls lika skön. Svårt o beskriva. Men jag har aldrig tyckt om att köra 9 kvm innan jag köpte min b6. Den är sjukt nice. Körde själv slingshot octane 9 kvm förr och jag verkligen hata den kiten. Men försök testa kiterna innan o bestäm själv. F-one Sverige kör väl demos lite då o då, o slingshotsäljarna borde väl också finnas tillhands. Jag är väl lite partisk till banditen då jag själv har den. Men den är sjukt nice, och jag har kört slingshot förr. Jag vet iallafall vad jag skulle köpa, men som sagt.. Det är bäst o försöka skaffa sig en egen uppfattning. Demo på Öland under kristiflygare kanske? 🙂

  • cortex

    Medlem
    28 april, 2014 vid 11:57

    Kan bara göra ett snabbt påpekande angående priserna på F-One. Vi blev tvingade att höja dem till riktpriserna förra veckan eftersom ett par andra importörer fick tuppjuck och huvudkontoret då blev indraget i diskussionen.

    Hur som helst, även fast vi nu inte kan ha våra braiga priser liggandes sökbara på websidan så är det bara att maila/ringa oss för att få bra rabatt precis som vanligt.
    Vi håller nu på att bygga om vårt betal-system etc så det ska kunna hantera rabattkoder.
    Dock inte klart ännu på en vecka eller två, så tills dess får vi informera via de kanaler vi kan.

    Sprid gärna denna information till fellow kiters.

    /Kaj

  • magma

    Medlem
    28 april, 2014 vid 12:49

    MikePunisher:
    Jo blir att prova efter kurs, finns ju demo i Varberg bl.a.

    Cortex:
    Såg det men anade väl att något sånt kunde ligga bakom, tack för informationen.

  • lima-ko

    Medlem
    2 maj, 2014 vid 08:10

    @magma 722733 wrote:

    Dagens gott folk!

    – Nybörjare på 178 cm / runt 90 kg, men tror på 80-85 med tiden (mycket kött pga. all tidigare träning vilket tar mer tid att bli av med), Kurs inbokad.

    – Vad funkar bäst storleksmässigt längs kusten från Halmstad till Stenungsund i stort (men Kungälv med omnejd i synnerhet) om man vill minimera antalet kites eller helst bara börja med en?

    – Hur funkar en renodlad wakestylebräda? Eller ska man kanske hålla isär det något och köra på en freestylebräda och en enklare wakebräda för cable/wake? Rekommendationer ang. längd på bräda sett till mina proportioner?

    Alla tankar och tips mottages tacksamt och är det någon som kört igenom lite olika boots får ni gärna påpeka om det är några större skillnader att ha i åtanke.

    Storleksmässigt har du fått bra tips, går du ner till 80-85 kg blir en 12-13 m kite (för 90 kg är nog 14 m bättre) bra på västkusten som stor kite. Kan även fungera som enda kite men då kommer du få stå på stranden ibland när det blåser för mkt. En kompromiss hade då vart 10-11 m, men då kommer du å andra sidan få stå på stranden ibland när det blåser för lite ;), så två storlekar kites är att rekommendera när du blivit hooked.

    Om du med wakestylebräda menar en kitebräda som är gjord för wakestyle fungerar den fint för kite (fast den kräver ofta lite mer tryck i draken pga sin rocker) och även för lite kabel. Det bästa är dock att ha en bräda för kite och en för kabel men det beror helt klart på hur fördelningen kite/kabel ser ut, och kanske framförallt din budget. Börjar du komma ner mot 50/50 kan en renodlad kabel-/wakeboardbräda vara på sin plats, Nocomply http://nocomply.se/12-wake och Surf http://www.surf.se/103-wakeboard har en del bra dealer på sådana , dessutom har båda butik i Göteborg. Angående längder skulle jag säga ca 138-142 cm lång och ca 41-43 cm bred för dina proportioner, alltså antingen den längsta eller näst längsta modellen hos de flesta tillverkare.

    Boots gör Liquid Force, Ronix/North, Slingshot och säkert många fler bra, som du redan förstått är CT att föredra (både för värme men du slipper även få in sand/skräp eller riskera att förlora en tå på köpet, som Hadlow nästan gjorde http://youtu.be/cv9KDBzZBOc?t=1m51s).

    @Stiss 722771 wrote:

    Hade jag varit dig så hade jag köpt en wakestylebräda men börjat köra den med straps tills du lärt dig kite-kontroll, vattenstarta, vända och hålla höjden, vilket tar 1-3 månader kanske. Därefter hade jag sålt strapsen och köpt ett par boots.

    Jag började köra med en RPM 12a (väger 75 kg) och det är en väldigt bra kite att lära sig på. Komplettera sen den med en 9a. Tips på en bra wakestyle/freesyle bräda för dig är cabrinha custom 2014 140/42,5. Den kan du köra med både straps och boots och har handtag vilket är bra när om du kör straps och är nybörjare.

    Håller med till fullo där.

    Bra “hybrid”alternativ till Custom kan vara Liquid Force LFX, Naish Arcade, North Gambler (lite osäker på hur den står sig i kabelparken dock?), Slinghot Vision/Asylum eller Tona Pop.

    @MikePunisher 722777 wrote:

    Jag kan bara jämföra med en mindre storlek. 9 kvm. En polare har en rpm och jag bandit 6. Rpm är mycket ättrigare, o inte alls lika skön. Svårt o beskriva. Men jag har aldrig tyckt om att köra 9 kvm innan jag köpte min b6. Den är sjukt nice. Körde själv slingshot octane 9 kvm förr och jag verkligen hata den kiten. Men försök testa kiterna innan o bestäm själv.

    Det där är ju dock en högst personlig uppfattning du för fram om RPM, den och liknande open C-kite är helt klart den modell magma bör kika på utifrån hans beskrivning. En sådan kite är numer en standard hos de flesta märken; Airrush Varial X, Best TS, Naish Park, North Dice, Ozone Catalyst, Switch Element2 med flera, vilken magma väljer är snarare en fråga om personligt smak och tycke än vilken som är bäst, för alla är bra.

    Testa är självklart bra men innan du kan åka, hålla höjd och börja hoppa lite kommer ett test inte ge dig någonting, och väldigt få låter nog en nybörjare testa demokites, om det inte är på en kurs med instruktör det vill säga.

  • mikepunisher

    Medlem
    2 maj, 2014 vid 09:46

    Som magma skrev så har han redan bokat en kurs o vad jag fattade det som så skall han köra den och sen börja kolla på grejer. Sen skrev han att han ville köpa en b6 eller rpm. Och ja, min åsikt är personlig vilket jag tycker framgår ganska tydligt. 🙂 Hoppas magma förstår det. Skrev att jag är lite väl partisk till b6 då jag själv har den. Finns en del andra personliga åsikter också i tråden om att rpm är en bra nybörjarkite. 😉 det är den säkert, likaså b6 o en massa andra kiter. Håller med till fulla att de flesta märken har bra kiter. Så magma, läs på själv o försök få testa lite kites efter kurs. Dock ha i åtanke vad Lima-ko skriver, du kanske inte får ut allt för mycket av första testet. Men kanske du får lite bättre koll på vad du är ute efter. Hoppas du hittar något som passar dig…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utrustningsval för nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.