Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utveckla vågsegling

  • Utveckla vågsegling

    Publicerad av dr-masse på 7 april, 2014 vid 09:33

    Efter att ha ägnat en sisådär 15 säsonger åt att lära mig segla vågor någorlunda, med en extra skjuts de senaste 5-6 åren skulle jag väldigt gärna ta ett steg till i utvecklingen.

    Mitt stora mål under den här tiden har egentligen varit väldigt enkelt – att kunna segla i stora vågor och svårare förhållanden utan att bli tokspolad mest hela tiden, bli bättre på front-side segling och, framförallt, ha kul oavsett vind och vågvinkel.

    Och på många sätt tycker jag att jag är där nu. Två egna kvitton på detta – först en skapligt stor dag på Torö förra året då jag både kom ut, plockade några bumlingar och tog mig in igen trots att det var rätt stökigt och halvknepigt. Hade inte fixat det för några år sedan. Nästa kvitto kom i vintras då jag på Maui, wohooo!, var ute och seglade (och simmade) på både Kuau och Ho’okipa i, för mig, rätt stora vågor.

    Det som jag funderar på nu är vad jag bör fokusera på för att bli bättre på vågridning. För när jag kollat på de få bilder finns på mig själv, hur jag upplever min egen segling och vad resultatet blir så kan det sammanfattas med ett ord. Mjäkigt. Och när jag fick möjlighet att äntligen segla Bjäre så var det… väldigt kul men åter mjäkigt. Så, vad bör jag jobba på att förbättra?

    Jag vet att ett problem är farten, ett annat mitt emellanåt usla vågval. Men jag är nog ute efter något mer konkret att jobba på. Hitta en nyckel. Som mer driv i bottensvängen. Eller våga träffa senare på läppen. Bli smidigare. Starkare. Smartare (öh). Eller tänka på ett annorlunda sätt. Ja, vad säger ni?

    Ett par bilder från Ericeira häromåret tycker jag är ganska avslöjande. Först en mjäkig Masse, Sedan en kunglig sväng av Ola. Nu kanske man inte skall jämföra sin vågridning med Ola H. i alla lägen, fast jag tänker lite ‘varför inte?’ i nuläget.

    _Z0D8562.jpg

    _Z0D8696-2.jpg

    tws svarade 9 år, 7 månader sedan 19 Medlemmar · 57 Svar
  • 57 Svar
  • tws

    Medlem
    7 april, 2014 vid 14:31

    Head down. Haken ned på brystet. Gorillaarmer. Trekk opp tærne og kant skikkelig. Sægg trapesen. Roediger. Dont’t leave the face entirly. Vær forbanna når du ripper. Smile og le på kryss. Josh Angulo, Josh Angulo, Josh Angulo.

  • dr-masse

    Medlem
    7 april, 2014 vid 17:31

    Det där var fasiken bra tips varenda ett, känns det som – allt är sådant jag kan förbättra eller förändra. Förutom att vara förbannad, även om adrenalin helt klart ofta hjälper näre e rätt använt. Tack!

  • plantan

    Medlem
    7 april, 2014 vid 18:06

    Masse!

    Jag känner igen det där med att man tycker det är mjäkigt, man tror man får till någon go sväng och så får man se en bild på den och man ba…. vafan… det ser ju FÖR JÄVLA LAMT UT.

    Två tips som kanske hjälper,

    Överdriv…. överdriv alla rörelser, om du tror att du trycker i bottensvängen, tryck mer.. pekar inte nosen rakt upp på facet så är du förmodligen inte där du vill vara, lite så?

    Var inte rädd för att bli spolad, ja jag vet.. det suger pung att bli spolad, speciellt på Torö men det brukar banne mig vara värt det att om man på något försök faktiskt får till det.

    Läser du mig?

  • manno

    Medlem
    7 april, 2014 vid 19:24

    Tre veckor i pozo (eller marocko) kvantitet är kvalitet!

  • tws

    Medlem
    7 april, 2014 vid 19:26

    Det med bildene er riktig. Fotografens skyld. Når jeg er ute i bra forhold så får jeg høre at det ser aggressivt og når bildene kommer står jeg kalvbeint og lager merkelige ansiktsuttrykk med svai rygg. Argggh! Nei, Dr Mengele eller Masse, du rider helt greit.

    PS: Vil du se inngangen til denne PRFKT cutback fra J.A. ? Tok bildet i 2010 på Little Hookipa/CV, og er et av de beste windsurfingmoments jeg har sett. Det blir fan meg bedre hvert år man ser det.

    Foto: jeg (woohoo !)

  • dr-masse

    Medlem
    7 april, 2014 vid 19:48

    Mycke bra tips här nu! Ja, det är den där f-annade lamheten jag vill få väck. Någon gång i alla fall. TWS – om jag en gång i livet får till en cutback till halva den supersväng du så grymt bra fångat J.A. i kommer jag va oerhört nöjd.

    Manno – ok att byta mot Portugal? Redan fixat isf.

  • tws

    Medlem
    7 april, 2014 vid 19:56

    Inngangen

  • dr-masse

    Medlem
    7 april, 2014 vid 20:03

    Som brutalt avslöjar flera grundfel jag gör i toppsvängen – inga gorilla-armar, ligger för nära riggen, för dåligt tryck på brädan, för mjäkig rörelse.

    Tror mitt nya mantra blir “överdriven gorilla”. Två, max tre, grejor e va ja klarar att fokusera på. 🙂

  • plantan

    Medlem
    7 april, 2014 vid 20:24

    Gott tugg Manno!

    Sen är ju kvalitet kvalitet också men kanske inte lika tillgängligt, hjälper dock om du vill bli bättre på att rida vågor. Eftersom vi egoboostar med bilder som exempel så vill jag bidra med ett “ska jag höjda in eller ba kötta-moment”

    [img]https://www.facebook.com/photo.php?fbid=202023026922&set=a.202014811922.140582.506596922&type=3&theater[/img]

  • ola-h

    Medlem
    8 april, 2014 vid 19:32

    Kollar om denna link till Plantans sväng funkar bättre:

    10865_202023026922_6848326_n.jpg

  • plantan

    Medlem
    8 april, 2014 vid 21:54

    Tackar!

    Det var ett bra “mjäkigt” försök av mig att lägga upp en bild 🙂

    @Ola H. 722298 wrote:

    Kollar om denna link till Plantans sväng funkar bättre:

    10865_202023026922_6848326_n.jpg

  • footloose

    Medlem
    9 april, 2014 vid 07:35

    Många inleder cutbacken för sent. Snabb kraftfull bottonturn på tå, räta upp dig tidigt och så sker nästan cutbacken av sig själv när du träffar läppen

  • jesper-b

    Medlem
    9 april, 2014 vid 11:16

    Jag lånade Anders Bringdals då väldigt nya 1a-modell av AB+ på Hookipa en massa år sedan. Jag kände lite press för jag visste att Anders skulle kolla in hur brädan funkade under mina fötter. Jag tog i så det stänkte i varenda rörelse. Satsade verkligen 200% på att rippa skiten ur allt. Jag kom in i da zoone och var riktigt framgångsrik. Jag minns så otroligt väl när jag i all den adrenalinboosten droppade in på just Anders och la ner rail och rigg mer än jag någonsin gjort varken före eller efter. Sen upp mot läppen fanns det inte en chans att jag ens undermedvetet skulle tveka eller fega. Blev en rätt skön cutbak även om jag höll på att tappa alltihopa. När jag droppade av skuldran hörde jag Anders skrika: “Men för fana Jeppe, när du nu har en riktig bräda under fötterna får du se till att trycka lite på railen och inte kärringsurfa så där”.

    Tja så var det med den sjävupplevelsen.

    Bästa tipset från mig – som alltså är sjukt lam – är inte så analytiskt eller tekniskt: Rippa skiten bara! Let go, have fun!

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    9 april, 2014 vid 12:08

    Skön story, Jesper! Och tro mig, jag har alltid kul när jag vågseglar. Min skala börjar liksom där, oavsett förhållanden.

    Det jag känner är att jag skulle vilja förbättra vissa saker och få till fler bättre svängar, drömmer fortfarande om att få till en vettig aerial och inser att jag då måste ändra något. För nu blir det typ noll luft när jag kör frontside iaf. Bra tips tycker jag mig ha fått här, och tänkte mig en tråd med mer fokus på själva vindsurfingen än typ, ja, prylar…

    På någe vis är det som om jag fastnat i lite dåliga vanor, bland annat i hur jag alldeles för ofta kör på tok för långa ben ut mot horisonten och för lite i brytet där man ju ska va, och skulle vilja utmana mig själv igen.

  • plantan

    Medlem
    9 april, 2014 vid 19:37

    Vad tror du om att segla med/efter någon som peppar dig? Typ jeppe? Svårt att inte ryckas med i hans stoke lixom.

    @dr Masse 722310 wrote:

    Skön story, Jesper! Och tro mig, jag har alltid kul när jag vågseglar. Min skala börjar liksom där, oavsett förhållanden.

    Det jag känner är att jag skulle vilja förbättra vissa saker och få till fler bättre svängar, drömmer fortfarande om att få till en vettig aerial och inser att jag då måste ändra något. För nu blir det typ noll luft när jag kör frontside iaf. Bra tips tycker jag mig ha fått här, och tänkte mig en tråd med mer fokus på själva vindsurfingen än typ, ja, prylar…

    På någe vis är det som om jag fastnat i lite dåliga vanor, bland annat i hur jag alldeles för ofta kör på tok för långa ben ut mot horisonten och för lite i brytet där man ju ska va, och skulle vilja utmana mig själv igen.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utveckla vågsegling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.