Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utvecklingen senaste 3 åren (Tips för köp av vågb)

  • Utvecklingen senaste 3 åren (Tips för köp av vågb)

    Publicerad av pure på 10 augusti, 2011 vid 10:39

    Har inte följt vad som har hänt dom senaste 3 åren inom vindsurfingen rent materialmässigt. Är det några nya revolutionerande material eller liknande. Hur ser det ut med dimensionerna på brädorna.. smalare? längre?

    Börjar fundera på att köpa en minsta vågis på (<= 75l) och tittar både på nytt o begagnat. Köper jag begagnat så vill jag ju gärna att den inte skall vara för långt efter "det senaste". Har en 85l fsw som minsta idag men skulle vilja ha en mindre för dom (frånvarande) blåsigare dagarna. Väger runt 78.52 kg

    pure svarade 12 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • doc

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 11:34

    Vilka segelstorlekar? Vilket användningsområde? Twin o quad-modet har gett brädor som tål lite mer vid i förhållande till storleken. Man behöver inte heller byta fenor så mycket. Min minsta är en quad på 225×58,5 med avsmalnande swallowtail och den funkar bra med 3.7, min 88-liters twin är 232×58,5 men bredare OFO så den trivs bäst från 4.2 och uppåt.
    Fördelen upplever jag ffa är att man har bredden att plana vidare i vindhålen. Du måste alltså inte gå ner massor i volym och bredd om du byter brädtyp. Jag har alltid gillat vågisar som hårdvindsbrädor, även innan jag egentligen red vågor, pga den ökade kontrollen, men alla håller inte med.

  • pure

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 12:18

    Tackar för svar

    Doc;665110 wrote:
    Vilka segelstorlekar? Vilket användningsområde? …

    Segelstorlekar: 3.7, 4.2, 4.7
    Användningsområde: Hårdvind i choppigt kallt fiskebäcksvatten, Bland vind tryckta vågor i apelviken, sletet brunt kola vatten i halmstad, Tur till klitt (möller) nån gång ibland

    Har inte blivit så mycket vågsegling för mig men det är ambitionen att göra mer av.. Har bara seglat bland vågor innan och bara försökt o rida nån gång men det skall bli mer av sånt i framtiden hoppas jag.

  • doc

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 12:51
  • pure

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 14:34

    Twin-fin boards are designed to aid waveriding. So the only reason to buy a twinser is if you are a keen and relatively experienced waverider looking for better riding at the expense of jumping. The ones we tested will not really help the learning process of waveriding, unless you are already capable of going frontside in a committed fashion – and in onshore conditions that means a very high level of competence.” – Klippt ur Boards vågbräds test 2009

    Twin eller Quad kanske inte är riktigt för mig om jag är ganska grön i vågor?

  • doc

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 14:47

    Tvärtom. Det är mycket lättare att lära sig köra vågor på en twin. Quaden är lite mer skärande och därmed aningen mer krävande men min vågridning fick en rejäl skjuss av min första twin. Fantastiskt förlåtande och lättare att komma runt till vågen och faktislt lyckas med cutbacken utan att skära fast. Alternativet är en lite bredare singelfena med mycket rocker. T.ex. en Evo tycker jag. Men hellre då en Evil Twin.
    Sök på Peter Hart quad så hittar du hans video där han låter relativa nybörjare testa en quad. Intressant.

    Snabba vågbrädor typ Naish Global Wave är kanon till bump’n jump men mycket svårare att lära sig vågrida på. Jag har försökt.

  • doc

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 14:48

    Men vänta så du får fler svar och därmed fler åsikter.

  • pure

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 15:00

    Doc: Tackar.. skall kolla på filmen..

    När man kör med quad eller twin behöver man en uppsjö olika storlekar på fenorna baserat på segelstorlek. Har powerbox nu och varierar fenanberoende på segelstorlek o vind förhållanden

  • doc

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 16:09

    Inte alls. En uppsättning räcker bra om man inte vill finlira. Mina sitter alltid i brädan.

  • pure

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 16:35

    Bra video med Peter Hart.. det verkade ju som om dom som testade var klart positiva. Nu var det ju quad dom testade. Vad är det för skillnad mellan quad och twin förutom antalet.. eller märker man kanske inte så stor skillnad?

  • pure

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 16:40

    hittade en tråd här på konfen om quad vs twins som jag ska kolla in
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=75937″]quads o twins – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • dr-masse

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 07:28

    Jag är med Doc. Satsa på twin eller quad, absolut inte svåråkt.

  • pure

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 09:19

    ok men om man måste välja mellan twin eller quad baserat på min situation.. vad är bäst då eller är det hugget som stucket?

    det där med att inte behöva byta fena låter som en bra grej.. gäller det både på twin o quad?

  • dr-masse

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 09:31

    Ja, du behöver inte byta fenor mycket alls i twin eller quad. Jag testar lite olika då och då, mest för att lära mig mer om brädan, men skulle lätt kunna köra med en setup hela tiden.

    I min twin 79 kör jag 16 eller 15.5 fenor med 3.7 till 5.3 helt problemfritt. I min quad kör jag 15 + 9 för 4.2 till 5.8, även det helt utan problem. Grymt smidigt!

    Vill du ha en riktigt lättsvängd sak så kanske twin är mer intressant, de är oftare lite enklare att få upp i fart oxå. Lite mer kontroll, mer grepp och bättre höjd, satsa på en quad. Men läs lite mer om brädan, det har ju med andra faktorer än antal fenor att göra oxå…

    Med dina 78.52 kg skulle jag faktiskt satsa på en bräda i samma volym som din vikt eller strax under. Jag var nyligen i Guincho och körde 3.7 med riktigt mycket tryck och 56 bred 79 liters, funkade bra. Och dagen efter användes samma bräda med 5.3.

  • pure

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 11:04
    dr Masse;665247 wrote:
    Ja, du behöver inte byta fenor mycket alls i twin eller quad. Jag testar lite olika då och då, mest för att lära mig mer om brädan, men skulle lätt kunna köra med en setup hela tiden.

    I min twin 79 kör jag 16 eller 15.5 fenor med 3.7 till 5.3 helt problemfritt. I min quad kör jag 15 + 9 för 4.2 till 5.8, även det helt utan problem. Grymt smidigt!

    Vill du ha en riktigt lättsvängd sak så kanske twin är mer intressant, de är oftare lite enklare att få upp i fart oxå. Lite mer kontroll, mer grepp och bättre höjd, satsa på en quad. Men läs lite mer om brädan, det har ju med andra faktorer än antal fenor att göra oxå…

    Med dina 78.52 kg skulle jag faktiskt satsa på en bräda i samma volym som din vikt eller strax under. Jag var nyligen i Guincho och körde 3.7 med riktigt mycket tryck och 56 bred 79 liters, funkade bra. Och dagen efter användes samma bräda med 5.3.

    Klockrent.. tackar för svaret..

  • r_k

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 11:14

    Köp en quad som även funkar som twin så kan du känna själv vad du gillar bäst.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utvecklingen senaste 3 åren (Tips för köp av vågb)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.