Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Va gör ni av bilnycklarna?

  • alexasu

    Medlem
    20 juli, 2006 vid 00:36
    slim_jim wrote:
    Har du sett Pulp Fiction?

    Christopher Walken berättar hur han gömde armbandsuret när han satt i fångläger.

    Jag förvarar bilnyckeln på samma ställe…

    men om man använder det stället för ofta, töjs det inte ut då? å då blir det ju inte lika tätt som innan å kanske tar in vatten ändå!

  • majo

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 06:19

    Tyckte jag hade den ultimata lösningen på detta problem. Tog extranyckeln utan elektronik i och lade den bara i det lilla facket bak på selen. Säkert och bra då det knappt gick att öppna kardborrebandet som förslöt fickan. Trodde jag ja….

    När jag kom upp efter två timmars körning med överriggad 4,4’a i höstas, och antagligen en hel del kastfall nybörjare som man är, så var nyckeln borta! Hungrig och trött och ett möte som väntade på jobbet blev man ju lite orolig

    Trodde inte det var sant först och letade överallt. Fick till slut tag på en vänlig själ med mobiltelefon och kunde ringa tjejen, som fick åka från Kungsbacka till Göteborg för att hämta nyckeln, ragga tag på en bil från en kompis och efter mycket letande hittade till Björholmen med den andra nyckeln. Så det tog sin lilla tid.

    Vad gjorde jag under tiden? Jag höll värmen genom att surfa såklart! 🙂 Otroligt trött i armarna och skinnflådda handflator blev resultatet. Samt att jag aldrig mer kommer ta med mig nyckeln ut på vattnet.

    Funderar på att skaffa någon slags magnet som man kan sägga fast den under bilen någonstans. Det borde ju vara rätt så säkert. Någon som sett något sådant?

    /M

  • kitemaster

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 06:49

    “En kompis” till mig har tejpat sin reservnyckel med massa silvejp runt en av balkarna under bilen. Ganska snart blir tejpen skitig och man kan inte ana att där finns en nyckel. Det är en bra backup plan iallafall…

  • fastforward

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 07:05

    @majo 381650 wrote:

    Tyckte jag hade den ultimata lösningen på detta problem. Tog extranyckeln utan elektronik i och lade den bara i det lilla facket bak på selen. Säkert och bra då det knappt gick att öppna kardborrebandet som förslöt fickan. Trodde jag ja….

    När jag kom upp efter två timmars körning med överriggad 4,4’a i höstas, och antagligen en hel del kastfall nybörjare som man är, så var nyckeln borta! Hungrig och trött och ett möte som väntade på jobbet blev man ju lite orolig

    Trodde inte det var sant först och letade överallt. Fick till slut tag på en vänlig själ med mobiltelefon och kunde ringa tjejen, som fick åka från Kungsbacka till Göteborg för att hämta nyckeln, ragga tag på en bil från en kompis och efter mycket letande hittade till Björholmen med den andra nyckeln. Så det tog sin lilla tid.

    Vad gjorde jag under tiden? Jag höll värmen genom att surfa såklart! 🙂 Otroligt trött i armarna och skinnflådda handflator blev resultatet. Samt att jag aldrig mer kommer ta med mig nyckeln ut på vattnet.

    Funderar på att skaffa någon slags magnet som man kan sägga fast den under bilen någonstans. Det borde ju vara rätt så säkert. Någon som sett något sådant?

    /M

    Vilken otur 🙁

    Jag skulle rekommendera att inte bara lita på en fästanordning utan alltid ha en backup. Typ knyta fast den inne i den där fickan.

  • drakglenn

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 07:10
    majo;381650 wrote:
    Samt att jag aldrig mer kommer ta med mig nyckeln ut på vattnet.

    Funderar på att skaffa någon slags magnet som man kan sägga fast den under bilen någonstans. Det borde ju vara rätt så säkert. Någon som sett något sådant?

    /M

    Hur bar du dig åt….

    Nåja, Magnet hittar du på Classe, köp en som är kapslad för rost är mitt tips, Mobiltelefonhållarmagnet kanske.

    Köpte själv en Neodymmagnet och den är det drag i kan jag lova…….

    Men ärligt talat gubbs, det måste vara rätt korkat att lägga nycklarna ifrån sig, tänker då naturligtvis inte att en surfare skulle sno en bil utan att någon kriminell gäng gör en kupp, ska vi gissa på att hälften av alla bilarna på A-bays parkering skulle vara väck efter ett sådant drag….

    Är faktiskt osäker på om man hade fått ersättning från bilens försäkringsbolag……..

    Självklart ska man ha nyckeln med sig!!!!

    //Glenn

  • pure

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 07:24

    Mitt förtroende för det mänskliga släktet är så stort så att jag låser aldrig bilen. Jag lämnar dörren olåst och öppen med nyckeln i tändningen. Har även instruktioner för saker man bör tänka på när man kör bilen liggande på instrument panelen. Bensinkortet ligger i handskfacket med koden skriven på baksidan med spritpenna. Jag parkerar gärna bilen utom synhåll från där jag surfar och helst nära vägen så att det är lätt att köra där ifrån. Självklart väljer jag att backa in på parkeringsrutan för att göra det lättare när man skall åka. 😉

  • canoya

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 09:00

    Jag har en vattentät MP3 pack med snöre så man kan hänga den om halsen under dräkten. 39 kr på Clas Ohlson tror jag. Innan har jag kört med en vanlig ziploc-påse som jag stoppat innanför kragen på dräkten. Funkar också men den hamnar alltid nere vid selen så det kan bli jobbigt att rota fram nyckeln utan att kränga av dräkten.

  • majo

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 09:47
    canoya;381693 wrote:
    Jag har en vattentät MP3 pack med snöre så man kan hänga den om halsen under dräkten. 39 kr på Clas Ohlson tror jag.

    Tackar! Det får bli en sådan.
    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383636

    /Martin

  • styret

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 09:47

    ibland, om jag orkar och kommer ihåg så lägger jag nyckeln i tanklocket. annars får den ligga i byxfickan i en upplåst bil. har jag kameran med mej så brukar jag låsa.
    Sen är det ju inte några direkt storstads-spots jag besöker iofs…

    I Kapstan när det är lite större stäldrisk pås kiten så brukar jag ahr nyckeln runt halsen i en vanlig tamp.

  • g_l

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 10:31

    Läste i ett tidigare inlägg på denna tråd att någon blev av med nyckeln ute på vattnet. Har själv råkat ut för ungefär samma historia i Värtan. Tar därför aldrig med nyckeln ut. Råkade förresten vid ett annat tillfälle stoppa in plånboken under västen under en kexchokladspaus efter ett kioskbesök i Apelviken. Gissa om fiskarna blev glada!

    Nej, nu funderar jag faktiskt på att investera i en kodlåsförsedd nyckelgömma (KEYPOD) som man kan hänga på bilen. Går att beställa på nätet från UK. Finns hos http://www.yachtsandyachting.com

  • supasonic

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 10:59

    Har en vattentät påse http://www.aquapac.net/ som går att köpa på bla naturkompaniet, clasohlson och andra ställen. Finns en liten påse som passar nyckeln perfekt. Sedan kan du öppna/stänga genom att trycka på nyckeln genom våtdräkten. Smidigt som fan.

    .s

  • majo

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 13:58
    Supasonic;381728 wrote:
    … Sedan kan du öppna/stänga genom att trycka på nyckeln genom våtdräkten. Smidigt som fan.

    .s

    Om man har fjärr ja! 🙂

  • _frippe_

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 16:45

    @styret 381710 wrote:

    ibland, om jag orkar och kommer ihåg så lägger jag nyckeln i tanklocket.

    Jag köpte en ny bil i december och hittade inget bra ställe att lägga nyckeln på i den så jag lade den också i tanklocket efter att ha försäkrat mig om att det inte låstes när man låste bilen med nyckel. Efter ca tre timmars surfande upptäckte jag till min fasa att det var någon sorts tidsstyrd låsning av tanklocket och att min bilnyckel låg inlåst där :frown:
    7 mil hemifrån, december, ca 10 grader i luften, allt ombyte låg i bilen, det började skymma. Inte så kul.
    Som tur var är tanklocket gjort av någon sorts plast som gick att bända ut så passa att man efter en lång tids pillande kunde få ut nyckeln. Det var alltså ingen bra idé på min bil (V70)…

  • majo

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 19:39

    Det blev en magnet idag. Funkade rätt bra tror jag. Men man får ju vara lite påhittig vart man sätter fast den. Vänster stänkskärm kanske inte alltid är att rekommendera 🙂

    /M

  • Oregistrerad

    Gäst
    8 maj, 2007 vid 21:33

    Brukar slänga nycklarna i havet.

    När det är färdig surfat går jag upp till närmsta väg och liftar hem.

    Prylarna lämnar jag på stranden och hoppas dom ligger kvar när jag kommer tillbaka nästa gång.

    Bilen får farsan hämta.

    Skall sanningen fram slank även min nyckel ur hängselen.
    Märkligt nog stannade första bilen jag försökte få lift av trots att jag stod där med våtdräckt och allt på. Det regnade ju…

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Va gör ni av bilnycklarna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.