Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Va gör ni av bilnycklarna?

  • Oregistrerad

    Gäst
    8 maj, 2007 vid 23:08

    Jag brukar ta en av pappas nya porshecabbar, lite svårt att få in grejerna bara, men det finns potential. Sen sätter jag på mig mina tajta versachebadbrallor, dolce och gabbana brillorna, bakar in frillan och kör ut i vattenbrynet och ställer bilen där. Skiter i att cabba på och slänger nyckeln på närmsta stackars fattiga förirrad lidingöbo. När jag har surfat klart slänger jag prylarna i bilen och ringer farsan. Han hämtar mig med en av våra helikoptrar och sen åker vi hem till vår 900kvm villa på djursholm och där beställer jag nya grejer på nätet, med så många mellanhänder som möjligt. Det blir dyyrare så. Lite nytappat evianvatten från källan direktimporterat, det finns ju potential.
    Bilen är inga problem. pappa har fifflat med försäkringsbolagen innan, han är lite av en expert, brukar hjälpa göran, carl gustaf och madde med deklarationen också serru.
    After surfet görs givetvis på sturehof eller köket med ett par tunnor moet. Efter en sån arbetsam heldag tar jag en vecka i troppan och glider runt med alla sköööna människor. Sen är det ju båstad och visby, lite borgholm. Tja det blir väl en surfdag om året ungefär.

  • planing

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 19:31
    Supasonic;381728 wrote:
    Har en vattentät påse http://www.aquapac.net/ som går att köpa på bla naturkompaniet, clasohlson och andra ställen. Finns en liten påse som passar nyckeln perfekt.

    Ser bra ut. Kan man lita på påsen helt? Det kommer inte ens in kondens?

    Det finns en variant med ett rör som är typ 15mm i diameter, där man skruvar på locket. Vet inte var jag har sett den varianten, men nån stans har jag gjort det… Nån som vet? Min bilnyckel är inte så stor om man tar ur den ur själva ‘fjärrkontrollen’. Tror att ett sånt rör skulle funka fint. Och risken för att vatten ska komma in känns ju inte så stor…

  • glader

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 19:37

    Undrar om du inte kan få sådana rör på vilken resebyrå som helst, de ger säkert bort dem som reklam. Jag kan kolla annars. Tror jag har stort överflöd i någon gammal reselåda.

  • mes

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 19:42

    om det är fina bilen med elektroniknyckel så lindar jag in den i två fryspåsar…jävlars…staven gick av..förbaskat….jo och så drar jag en gunnmisnodd runt och stoppar den i armen…ungefär mitt på överarmen…

  • thermochron

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 20:17

    Jag brukar gräva ner nyckeln och försöka memorera var. Hittills har det funkat. Det här konceptet är nog dock mindre smart om man har en lite mer avancerad nyckel med fjärrkontroll som kanske inte tål väta.

  • fanaticmegaray

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 20:37

    Har en Volvo 140 -69 som jag inte har någon nyckel till. Till vardags så använder jag en glasspinne för att starta kärran. När jag är ute och surfar så lägger jag alltid en nyckel, som inte passar min bil, på vänster bakdäck. Hade ju inte sett så bra ut om det legat en glasspinne på vänster bakdäck. Glasspinnen stoppar jag i en vattentät påse, lindar in den i fem lager silvertejp och trycker ner den i botten av min 70-tals afro. För säkerhets skull drar jag en vattentät påse över huvudet och lindar in med fem lager silvertejp. Funkar kanon!

    Innan Volvon hade jag en Ford Taunus -77 som jag hade nyckel till. Då brukade jag tejpa nyckeln i toppen av masten så att den stack rakt upp. Fem varv funkade skitbra. Var dock med om att jag inte fick loss nyckeln och fick låsa upp stående 4,60m från dörren. Att sedan köra med en 4,60 mast i rattlåset var ingen höjdare, rekomenderar en delbar mast vilket jag inte hade. Efter det köpte jag volvo 140, kastade bort nyckeln och käkade en piggelin.

  • bicless

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 21:35
    Planing;599456 wrote:
    Ser bra ut. Kan man lita på påsen helt? Det kommer inte ens in kondens?

    Det finns en variant med ett rör som är typ 15mm i diameter, där man skruvar på locket. Vet inte var jag har sett den varianten, men nån stans har jag gjort det… Nån som vet? Min bilnyckel är inte så stor om man tar ur den ur själva ‘fjärrkontrollen’. Tror att ett sånt rör skulle funka fint. Och risken för att vatten ska komma in känns ju inte så stor…

    Det kommer inte in kondens om man försluter den som man skall. det fina med aquapack är att dem är mjuk= kan inte krossas när man slår i nått. Sen kan man trycka igenom den dvs har man en mobiltelefon i aquapac man man ringa utan att öppna den.

  • perrapops

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 22:51

    Varför inte lägga den under under något av däcken? det gör jag de få gånger jag låser bilen, eller bakom på insidan av fälgen eller d.yl.

  • grrrr

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 23:01
    Quote:
    Varför inte lägga den under under något av däcken?

    Hurdå, parkera bilen på nyckeln?

  • perrapops

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 23:47
    Grrrr;599482 wrote:
    Hurdå, parkera bilen på nyckeln?

    Ja vilken bra idè! haha 🙂

    Nej, men oftast så parkerar man ju på gräsbelagda ytor, är ju ganska lätt att smyga in nyckeln lite snett underifrån på exempelvis ett av de främre däckens undre insida.

  • doc

    Medlem
    23 februari, 2010 vid 01:37
    G_L;381723 wrote:
    Läste i ett tidigare inlägg på denna tråd att någon blev av med nyckeln ute på vattnet. Har själv råkat ut för ungefär samma historia i Värtan. Tar därför aldrig med nyckeln ut. Råkade förresten vid ett annat tillfälle stoppa in plånboken under västen under en kexchokladspaus efter ett kioskbesök i Apelviken. Gissa om fiskarna blev glada!

    Nej, nu funderar jag faktiskt på att investera i en kodlåsförsedd nyckelgömma (KEYPOD) som man kan hänga på bilen. Går att beställa på nätet från UK. Finns hos http://www.yachtsandyachting.com

    Jag köpte min på Backdoor.
    http://www.backdoor.se/?articleId=201

  • jester

    Medlem
    23 februari, 2010 vid 06:46
    Bicless;599477 wrote:
    Det kommer inte in kondens om man försluter den som man skall. det fina med aquapack är att dem är mjuk= kan inte krossas när man slår i nått. Sen kan man trycka igenom den dvs har man en mobiltelefon i aquapac man man ringa utan att öppna den.

    Det händer ganska ofta att man får in lite kondens, faktiskt. Men släng i en liten påse som drar åt sig fukten i, så löser man det problemet. Alltså en sådan anti-fukt påse som man ofta får när man köper elektronik.

  • stoorfaen

    Medlem
    23 februari, 2010 vid 11:55
    Oregistrerad;320616 wrote:
    Va gör ni av bilnycklarna?

    I sommras så märke jag hur det klirrade lite muntert när jag var som längs ut och tittade ner, och där hängde nyckelknippan och slängde…funkar inte så jävla bra. Dessutom så går larmet om man inte öppnar med knappen.

    När vi ändå är inne på ämnet, vad har ni för kontokortsnummer?

  • flying-dutchman

    Medlem
    23 februari, 2010 vid 14:11

    http://www.sleutelkluis.nu/

    Fick tips från en holländare som besökte Haga i våras, verkar funka bra.

    För att undvika “all above”….

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    15 juni, 2017 vid 23:05

    @_Frippe_ 381804 wrote:

    Jag köpte en ny bil i december och hittade inget bra ställe att lägga nyckeln på i den så jag lade den också i tanklocket efter att ha försäkrat mig om att det inte låstes när man låste bilen med nyckel. Efter ca tre timmars surfande upptäckte jag till min fasa att det var någon sorts tidsstyrd låsning av tanklocket och att min bilnyckel låg inlåst där :frown:
    7 mil hemifrån, december, ca 10 grader i luften, allt ombyte låg i bilen, det började skymma. Inte så kul.
    Som tur var är tanklocket gjort av någon sorts plast som gick att bända ut så passa att man efter en lång tids pillande kunde få ut nyckeln. Det var alltså ingen bra idé på min bil (V70)…

    Problemet med nya bilar är att de är för användarvänliga och sådant straffar sig i längden. Har en gammal svenssonbil, och det säkraste verkar vara att ta med nyckeln ut på surfet. Virar fast nyckeln i snodden för flytvästfickan fram och stänger till men den har börjat rosta på sista tiden och tror chippet ballat ur, för man får starta bilen ibland 3ggr då den kommunicerar halvkass med bilen så startspärren hoppar i. Har testat nyckel på däck men det känns vanskligt, och i låsdosa på dörrhandtaget, ja då vet ju tjuven precis vad de ska börja klippa. Aquapåse funkar det eller hur löser ni det? Och var lägger man bostadsnycklar mm?

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Va gör ni av bilnycklarna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.